Berekening latei.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Berekening latei.

Goedenavond,

Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen. Ik ben een stenen schuur aan het bouwen en daaraan een overkapping. Hiervoor moet een stalen latei geplaatst worden. Deze steunt aan 1 kant op een gemetselde en volgestort pilaar en aan de andere kant op een muur. Nu heb ik al berekend dat in het meest uitzonderlijke geval er op deze balk 2000kg rust.
Graag zou ik gebruik willen maken van een gekoud walst L profiel. In formaat 100mm(breed)*200mm(hoog).
Kan iemand mij bij gerust stellen dat dit voldoende is?

Alvast bedankt.

Groeten Roy

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Berekening latei.

Ik kan je daar niet bij helpen, maar ik weet wel dat ook gegeven moet zijn wat de dikte van het L-profiel is, en wat de breedte van de overspanning is.

Berichten: 3

Re: Berekening latei.

Dit profiel is 10mm dik en de overspanning is 2620mm 😁

Berichten: 859

Re: Berekening latei.

een hoekstaal is slap torsiegevoelige liggers.
hij kan voldoen als de balken goed worden vastgezet aan het profiel en het profiel ook stevig in de oplegging verankerd wordt

gewoon los neerleggen vraagt om problemen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Berekening latei.

Ik neem aan dat de oriëntatie zo is dat het profiel over de lange zijde wordt belast.
Op zich (als je heel goed rekening houdt met de torsiegevoeligheid) is dit profiel ruim sterk genoeg voor de gegeven belasting. Ik kom op een maximale doorbuiging van slechts een paar mm uit.
Moet je nog kiezen, dan zou ik voor een I profiel gaan, dat tordeert nauwelijks.

Berichten: 270

Re: Berekening latei.

Hoe heb je de 2000 kg bepaald?
Is dit gelijkmatig verdeeld of een puntlast in het midden?

Berichten: 3

Re: Berekening latei.

Gelijk matig verdeeld over de overspanning.

Berichten: 270

Re: Berekening latei.

Profiel voldoet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Berekening latei.

Royst87 schreef: vr 05 jul 2019, 21:16 Graag zou ik gebruik willen maken van een gekoud walst L profiel. In formaat 100mm(breed)*200mm(hoog).
Warmgewalst is een betere keuze...
Michel Uphoff schreef: za 06 jul 2019, 19:34 Moet je nog kiezen, dan zou ik voor een I profiel gaan, dat tordeert nauwelijks.
Dat gaat geen groot verschil maken... torsiestijve profielen zijn gesloten profielen, een L, I, H, ... hebben allemaal een beperkte weerstand tegen wringing.

Reageer