ethanol aantonen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 493

ethanol aantonen

In een 10% glucose oplossing wordt middels geimmobiliseerde gistcellen een deel hiervan omgezet tot ethanol.
Hoe kan ik in deze oplossing aantonen dat ethanol is ontstaan? (kwalitatief)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: ethanol aantonen

Is dat dan niet te ruiken?

Er er allerlei alcoholteststrips te koop voor detectie van alcohol in speeksel, of urine, of moedermelk, of ........, maar die kosten wel enkele euros per stuk, bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/testjezelf-nu- ... gI72fD_BwE.



Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: ethanol aantonen

In aanvulling:
  • GC-analyse is een mogelijkheid, dan kan het zelfs kwantitatief
  • Overdestilleren en brekingsindex meten
  • Een beetje D2O toevoegen en dan 13C NMR

Berichten: 493

Re: ethanol aantonen

Dank voor uw reactie.
Het is voor in het voortgezet onderwijs. Dus de meting moet eenvoudig en goedkoop zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: ethanol aantonen

destileren en het destilaat in de brand steken is ook een optie.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: ethanol aantonen

Daarmee toon je alleen aan dat het brandbaar is.

Schiet mij nog te binnen: bij ontbreken van GC, NMR of refractometer is een dichtheidsmeting (van het destillaat) ook een optie. Dat kan met een echte dichtheidsmeter maar je kunt er ook zelf een in elkaar knutselen, in de simpelste vorm met een maatkolfje en een balans.

Berichten: 493

Re: ethanol aantonen

Ga ervan uit dat je begint met een 10%-ige suikeroplossing (glucose of sacharose).
Dit laat je bv 30 minuten gisten mbv geimobiliseerde gistcellen.
Dan de gistbolletjes eruit halen.
Uit de suikeroplossing neem je bv 1 ml waarin moet worden aangetoond dat er ethanol is ontstaan.
Dit aantonen moet op een eenvoudige manier.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: ethanol aantonen

De eenvoudigste manier is met een alcoholteststrip.

Berichten: 493

Re: ethanol aantonen

zijn deze strips niet gevoelig voor glucose. Bevat nl ook -OH groepen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: ethanol aantonen

Nee, moedermelk bevat immers ook suikers. Lactose is een verbinding van glucose en galactose.

Die strips bevatten een specifiek enzym genaamd alcoholoxidase, en een substraat. Als alcohol contact maakt met het enzym wordt het omgezet in aceetaldehyde (ethanal) en tegelijk wordt het substraat ook omgezet wat tot een kleurverandering leidt.

Wel is het zo dat niet alleen ethanol maar ook methanol, propanol en allylalcohol met het enzym kunnen "reageren". Maar die stoffen zullen niet aanwezig zijn.

Ik vermoed dat er een bovengrens zal bestaan voor het alcoholgehalte. Te hoge alcoholconcentratie zou het enzym kunnen denatureren of op een andere manier onwerkbaar maken.
Wat is te hoog? Tsja, dat weet ik ook niet, maar na 30 minuten gisting zal dat waarschijnlijk nog geen probleem zijn.

Let wel: ik heb die strips nooit zelf gebruikt maar ik wist toevallig dat ze bestaan. Overigens bestaan er tegenwoordig teststrips voor van alles en nog wat, vooral in de VS.

https://www.amazon.com/s?k=Alcohol+Test+Strip

Berichten: 493

Re: ethanol aantonen

dank voor uw reactie

Reageer