Veerconstante veranderen door winding te fixeren

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Veerconstante veranderen door winding te fixeren

Na zoeken in mijn boeken en zoeken op internet krijg ik geen antwoord gevonden dus probeer ik het hier.

Het betreft een vraag over het veranderen van de veerconstante van een spiraalveer van een auto. Het doel is deze te verhogen en tevens de offset van de auto iets te verhogen.

Er zijn rubber blokjes op de markt die je tussen een winding kan plaatsen om bovenstaande te bewerkstelligen. Nu worden er overal 2 blokjes geplaatst, tegenover elkaar, tussen de windingen.
Ik heb maar plek voor 1 blokje.

Ik doe de aanname dat de veer deze verhoogde belasting mag hebben: de veer heeft een gespecifeerde maximale asdruk die 30% hoger is dan de maximale asdruk van de auto.

Nu is mijn vraag: mag deze soort belasting toegepast worden op een veer, en belast ik de veer niet oneigenlijk? Hoe ik het zie maak ik een soort van puntbelasting op 1 punt van de veer waardoor deze door kan knikken bij inveren. Bij het simuleren van deze situatie met een kleinere veer zie ik niet direct een probleem maar ik kan niet onderbouwen of dit nu wel of geen probleem is.

Heeft iemand een onderbouwd antwoord of dit wel of niet een probleem is?

Bijgevoegd de situatie in de vorm van een plaatje.
Bijlagen
veer_achter.png

Berichten: 633

Re: Veerconstante veranderen door winding te fixeren

Wellicht geeft een huis-tuin-en-keuken experiment een duidelijk antwoord.

Reageer