Standaard redoxpotentialen E0

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 493

Standaard redoxpotentialen E0

Heeft iemand een tabel van standaard redoxpotentialen van organische stoffen.
Ben op zoek naar die van glucose / sacharose en ethanol.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Standaard redoxpotentialen E0

Waar heb je die voor nodig?
Wat wil je werkelijk berekenen?

Berichten: 493

Re: Standaard redoxpotentialen E0

Wil kijken of er een redox reactie mogelijk is waarbij ethanol wel reageert en glucose niet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Standaard redoxpotentialen E0

Ik betwijfel dat er een oxidator te vinden is die selectief ethanol oxideert.

Bedenk bovendien dat je ook te maken hebt met de wet van Nernst. De molaire concentratie van glucose in de oplossing is enorm veel groter dan die van ethanol.

De glucoseconcentratie is 10 m% oftewel 0,56 mol/L.
Wat is de ethanolconcentratie na 30 minuten gisting? Misschien 0,1 m% oftewel 0,02 mol/L ?

Ik zou het eventueel proberen met het principe van de ademtester: verdamp wat van de oplossing (glucose verdampt niet) en blaas dat door een dun buisje met aangezuurd bichromaat. Dat zal bij aanwezigheid van reductoren zoals ethanol in de lucht verkleuren van oranje naar groen.

Wel eerst berekenen welke hoeveelheden oplossing en bichromaat je gaat gebruiken. Beter een te hoge ethanol/bichromaat verhouding dan een te lage want dan zie je wellicht geen duidelijke verkleuring.

Bijgaand een werkvoorschrift, maar de genoemde hoeveelheden moet je drastisch aanpassen:
The 'breathalyser' reaction.pdf
(129.73 KiB) 205 keer gedownload

Berichten: 493

Re: Standaard redoxpotentialen E0

Dank voor uw reactie.
Echter hierbij wordt gebruik gemaakt van chroom 6. Zoals ik heb begrepen is daar nog al veel om te doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Standaard redoxpotentialen E0

Je moet het niet binnen krijgen, maar dat geldt voor de meeste chemicalïen op het lab.

Dus veiligheidsbril, handschoenen, mondkapje en overleg eerst met je supervisor.

Reageer