Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Moderator: physicalattraction

Berichten: 10

Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Hoi hoi,

Ik ben benieuwd of iemand kan vertellen of wat ik ervaar klopt. Mijn buren hebben een airco, de slang hebben ze via het raam (door een houten wand om de buitenlucht buiten te houden) naar buiten gericht. De slang blaast naar mijn ervaring warme en vieze bedampte lucht uit. Mijn raam zit er dichtbij en ik merk dat de lucht binnenkomt zodra deze bij hen aanstaat. Hetzelfde als er gerookt wordt voor het huis, dat komt heel snel naar binnen via het slaapkamer raam.

Ik merk dat ademen steeds moeilijker gaat en de frisse lucht van buiten komt nauwelijks binnen. Ook krijg ik er een enorm droge keel van, dit verhelp ik deels met een luchtbevochtiger.

Na overleg is de slang van de airco naar boven gericht, richting de dakgoot. Soms staat deze 45 graden gericht, schuin over de dakgoot richting dak en heb ik het idee dat het minder is. Soms staat de slang gewoon recht omhoog gericht. In dat laatste geval heb ik duidelijk het idee dat ik weer de eerder genoemde symptomen krijg, geen frisse lucht, moeite met ademen en mijn lichaam begint niet goed te voelen.

De buurman geeft aan dat het warme lucht is dat uit de slang van de airco komt, dus dat het niet kan dat deze bij mij naar binnen komt. Ik heb de overtuiging dat de warme lucht uiteindelijk afkoelt in de koele lucht (buiten temperatuur was vannacht bv 19 graden) en dat als het afkoelt de bedampte / vieze lucht toch weer naar beneden zakt.

Als er veel wind staat heb ik er overigens geen last van, dan komt er genoeg frisse lucht binnen en blaast naar mijn idee de lucht van airco over het huis heen of een andere kant op.


Mijn vraag is, klopt het dat het mogelijk is, dat ik last heb van deze symptomen (benauwd, slecht ademen, droge keel) en dat de lucht door temperatuur verandering weer zakt en mijn raam in kan komen?

Dankjullie wel voor het meedenken!

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Je zal vast wel last hebben van die symptomen..
Bij de uitlaat van een mobiele of verrijdbare airco wordt aan warme en relatief droge lucht energie toegevoerd door het laten verdampen van water. De temperatuur van die lucht stijgt, en wordt beduidend vochtiger. De warmere, en relatief vochtige lucht wordt naar buiten afgevoerd. Die afgevoerde lucht moest wel ergens vandaan komen: dat werd van buiten gehaald - wellicht door kieren en andere openingen en misschien via een andere kamer. Indien er in de kamer waar de mobiele airco staat gerookt wordt, of er worden bijvoorbeeld konijnen gehouden, dan zullen die luchtjes vermengd worden het de aangezogen lucht, en naar buiten afgevoerd.
Als het buiten (bijna) windstil is, zal de vochtige lucht wellicht iets in hoogte stijgen omdat het naar buiten geblazen wordt en warm is. Dan koelt het af naar de luchttemperatuur van de omgeving, krimpt, en wordt relatief zwaarder. Dus zakt het weer.

Sinds ik jaaaren geleden gestopt ben met roken, en ik ben buiten, ruik ik rook en andere geurtjes ook veel gemakkelijker. En ja, daar heb ik ook last van.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Back2Basics schreef: wo 07 aug 2019, 11:52 Als het buiten (bijna) windstil is, zal de vochtige lucht wellicht iets in hoogte stijgen omdat het naar buiten geblazen wordt en warm is. Dan koelt het af naar de luchttemperatuur van de omgeving, krimpt, en wordt relatief zwaarder. Dus zakt het weer.
Relatief warme lucht stijgt want die heeft een lagere dichtheid dan de lucht eromheen. Geleidelijk zal die lucht afkoelen maar niet tot een lagere temperatuur dan de lucht eromheen. Bovendien heeft vochtige lucht een lagere dichtheid dan droge lucht, zolang er geen condensatie plaatsvindt. Dan zal die niet uit zichzelf weer gaan dalen.

Het hangt natuurlijk ook van de hele situatie af. Zit het raam waar de lucht mogelijk naar binnen komt op dezelfde hoogte als de 'uitlaat' van de airco? Is er mogelijk een dalende stroming langs de gevel?

Berichten: 12.262

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Over symptomen kan ik niets zeggen, maar het kan wel zijn dat de lucht vochtig is: Water dat condenseert op de verdamper wordt bij dit soort airco's meestal over de radiator geleid waar het weer verdampt en dan naar buiten geblazen wordt met de warmte lucht. Hoe sterk dat effect is hangt af van de relatieve luchtvochtigheid.

En ja, het blaast lucht van binnen naar buiten, dus als iemand daar binnen zit te roken zal de geur daarvan wel mee naar buiten komen. Niet meer dan wanneer ze een 'gewone' ventilator hadden die van binnen naar buiten blies, maar als het net jouw raam in waait kan ik me voorstellen dat je het ruikt.

Berichten: 10

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Bij deze twee foto'tjes van de situatie:

https://tweakers.net/ext/f/NlEbJA5LqdL0 ... Y/full.jpg

https://tweakers.net/ext/f/TvZiue8DfKDx ... H/full.jpg

@xilvo
Relatief warme lucht stijgt want die heeft een lagere dichtheid dan de lucht eromheen. Geleidelijk zal die lucht afkoelen maar niet tot een lagere temperatuur dan de lucht eromheen. Bovendien heeft vochtige lucht een lagere dichtheid dan droge lucht, zolang er geen condensatie plaatsvindt. Dan zal die niet uit zichzelf weer gaan dalen.
Vochtige lucht lijkt mij juist meer deeltjes te bevatten dan droge lucht, waarom het hoog in de bergen ook droger is naar mijn idee. Dus ik zou denken als die vochtige airco lucht afkoelt, zou die juist verder zakken naar beneden dan de koude lucht die er al is.
Laatst gewijzigd door MiiChiel2000 op wo 07 aug 2019, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Vochtige lucht (in de zin van lucht die meer waterdamp bevat, dus geen kleine druppeltjes als bij mist, bijvoorbeeld) heeft een lagere dichtheid dan droge lucht.

Een (ideaal) gas heeft bij zekere druk en temperatuur altijd een gelijk aantal moleculen per volume-eenheid.
Bij vochtige lucht neemt een aantal watermoleculen (M=18) de plaats in van stikstof- of zuurstofmoleculen (M=28 resp. 32).

Berichten: 10

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

En wat als het geen ideaal gas is? En oké een lagere dichtheid, maar betekent dat ook een lager gewicht?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

MiiChiel2000 schreef: wo 07 aug 2019, 19:20 En wat als het geen ideaal gas is?
Dan is het anders :D

Maar lucht kan bij gewone druk en temperatuur meer dan voldoende als ideaal gas worden beschouwd dus het verhaaltje gaat hier op.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

MiiChiel2000 schreef: wo 07 aug 2019, 19:20 En wat als het geen ideaal gas is? En oké een lagere dichtheid, maar betekent dat ook een lager gewicht?
Lagere dichtheid betekent automatisch lager gewicht bij gelijk volume.

Berichten: 10

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Xilvo schreef: wo 07 aug 2019, 19:24
MiiChiel2000 schreef: wo 07 aug 2019, 19:20 En wat als het geen ideaal gas is? En oké een lagere dichtheid, maar betekent dat ook een lager gewicht?
Lagere dichtheid betekent automatisch lager gewicht bij gelijk volume.
Maar sommige deeltjes zijn toch zwaarder dan andere deeltjes?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Precies, de waterdeeltjes (moleculen) zijn lichter dan andere luchtdeeltjes. Dus betekent een groter aandeel waterdamp een lagere dichtheid. Waterdamp komt er niet extra bij, het neemt de plaats in van andere luchtmoleculen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Ik heb eerder de eerste foto bekeken, maar dat lukt nu niet meer. Uit het rechtse raam kwam de slang, het linkse raam op dezelfde hoogte is jouw raam, vermoed ik?

De tweede foto kan ik nog wel bekijken.
Ik weet niet wat het debiet in zo'n airco slang is maar dat zal niet al te hoog zijn, anders zou het voortdurend waaien in de kamer (heeft iemand anders enig idee?).

Zoals de slang op de tweede foto gemonteerd is kan ik me niet voorstellen dat er een merkbare hoeveelheid 'uitlaatgas' door jouw raam naar binnen zal komen. De lucht is warm en zal stijgen, zal bij afkoelen stoppen met stijgen maar niet uit zichzelf gaan dalen. Daar is dan echt een luchtstroom (wind) voor nodig die die lucht weer naar beneden voert. Ondertussen is dat uitlaatgas natuurlijk ook nog eens verdund.

Daarnaast zal die lucht die uit die kamer komt niet bijzonder vies zijn, het ergste wat kan gebeuren is dat er gerookt wordt (wat je overigens niet noemt). Niet te vergelijken met wat uit een schoorsteen komt als er een open haard gestookt wordt. Dàt is nog wel te ruiken op afstand, maar dat is dan ook extreem vieze lucht.

Tenslotte, het is vreemd dat je over droge keel klaagt en daar een luchtbevochtiger voor gebruikt, terwijl die uitlaat juist vochtige lucht uitblaast. Bij hogere temperatuur, wat betekent dat de relatieve vochtigheid ook nog eens toeneemt bij afkoelen.

Berichten: 10

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Thanks voor je antwoord. Sorry had de link naar de foto willen aanpassen maar kon niet meer, bij deze:

https://tweakers.net/ext/f/IlUFrxynf7iV ... x/full.jpg

De slurf was gisternacht meer recht omhoog als ipv met die bocht... Ja mijn raam is links op de foto zelfde hoogte. Het verschil in het einde van de slang onder de dakgoot of er overheen is in het verleden al ineens geweest.

Ik vind het ook moeilijk te plaatsen allemaal, om sommige fora lees ik dat een airco ook schimmel en bacteriën kan verzamelen wat dan ook in de lucht gaat zitten. Die droge keel, mogelijk dat ik dat krijg als mijn lichaam in stress schiet. Een andere buurvrouw heeft die droge lucht iig nog niet zo ervaren, wel de vieze lucht.

Wat ik wel blijf denken dat zo'n grote slurf (diameter) non stop heel de nacht flink veel warme (vieze) lucht uitblaast, dat is een verschil met 5 seconden aan. Ik zou denken dat de lucht boven het huis een keer verzadigd is aan warme lucht en bij geen enkel briesje dat dezelfde lucht ook een keer naar beneden gaat komen.

Tevens viel het mij op dat die vieze benauwde lucht pas na een tijdje (half uur / uur) dat de airco aan stond heel duidelijk merkbaar werd...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Zolang die lucht warm is, stijgt die. Ik zie niet hoe lucht verzadigd kan worden met warme lucht.
Denk eens aan rook bij een vuur. Die stijgt ook en wordt vanaf onder aangevuld met nieuwe warme lucht/rook.
Toegegeven, die lucht is heel wat warmer dan die uit een airco. Maar voor het principe maakt het niet uit.

Wat is er zo vies aan die uitgeblazen lucht? Het is toch lucht die uit die kamer afkomstig is, zo vies zal die kamer toch niet zijn?

Als een andere buur(vrouw) er ook last van heeft (of meent te hebben), waar zit haar raam dan? Dat moet dan veel verder van die uitlaat af zitten. Dan wordt de kans dat dààr nog aircolucht binnenkomt nog kleiner.

Berichten: 12.262

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Xilvo schreef: wo 07 aug 2019, 20:57 Ik weet niet wat het debiet in zo'n airco slang is maar dat zal niet al te hoog zijn, anders zou het voortdurend waaien in de kamer (heeft iemand anders enig idee?).
Een exact getal weet ik niet, maar het is niet heel gering, een zeer goed voelbare warme luchtstroom. Als ik het zou moeten inschatten vergelijkbaar met de afzuigkap in de gemiddelde keuken op de hoogste stand, misschien nog wel iets meer.

Bedenk je dat je pakweg 3 a 4 kW aan warmte moet afvoeren*. Het is met ongeveer atmosferische druk, 700 J/kg.K wamtecapaciteit voor lucht die er wellicht 30 graden warmer uitkomt dan ie erin gaat. Dat levert zo'n 15 gram lucht per seconde op, met een dichtheid van ca 1.2 gram/liter, dus zeg 15 a 20 liter per seconde. Als vocht van de verdamper op de condensor valt is de benodigde hoeveelheid lucht lager, maar dat meet zo'n unit meestal niet, het is een constant debiet zolang de airco draait (en stopt geheel als de thermostaat afslaat).

Waaien in de kamer is overdreven, maar als je een naar binnen openende deur op een kiertje hebt staan komt gaat die wel een stukje verder open als er niet teveel wrijving is.



* aangenomen vrij typische portable airco met ca 2.5 kW koelvermogen + 800-900 watt stroomverbruik.

Reageer