[natuurkunde] geofysica (weer en klimaat)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[natuurkunde] geofysica (weer en klimaat)

Hallo,

ik heb een vraag over geofysica (temperatuur op aarde).
ik snap alles van warmtecapaciteit en geofysica alleen kan ik de link er niet tussen leggen.
de vraag luidt als volgt:

gegeven: warmtecapaciteit Saharazand: 8,74 x 10^4 J/K
De caribische zee ligt op dezslfde breedtegraad als de Sahara. Het zelfde model kan gebruikt worden om de temperatuurverandering van het zeewater te berekenen.
De instralingsdiepte van zeewater is 25 cm.

vraag: 'Toon aan dat de warmtecapaciteit van zeewater in dit model minstens tien keer zo groot is als die van Saharazand.

klopt het dat ik de wet van Stefan-Boltzmann en de formule van warmtecapaciteit moet gebruiken?
als dat zo is, zijn dit ook gegevens:
zonneconstante op aarde: 1,368 x 10^3
straal aarde: 6,371 x 10^6 meter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: [natuurkunde] geofysica (weer en klimaat)

Dit kan niet de complete opgave zijn. Er is 2x sprake van een model ('Het zelfde model kan gebruikt worden … ', en 'Toon aan dat de warmtecapaciteit van zeewater in dit model ...'). Hij lijkt op een oude 'compex' opgave, waarbij een computermodel gegeven is. Heb je het model?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.895

Re: [natuurkunde] geofysica (weer en klimaat)

kevin rznd schreef: za 10 aug 2019, 01:07 gegeven: warmtecapaciteit Saharazand: 8,74 x 10^4 J/K
Naast de opmerkingen die jkien al maakt, wat wordt bedoeld met de "warmtecapaciteit Saharazand"?
Is dat àl het Saharazand? Natuurlijk niet.

Dus moet je een hoeveelheid noemen, of de soortelijke warmte gebruiken [J/K.kg].

Verder,
* wat is de "formule van warmtecapaciteit"?
* Wat is de eenheid van die zonneconstante op aarde?

Als het even kan, plaats een scan van de originele opgave.

Berichten: 6

Re: [natuurkunde] geofysica (weer en klimaat)

dit is het model van de opgave

Afbeelding

verder staat er: 'Onder warmtecapaciteit verstaat men in dit model de warmtecapaciteit van een vierkante meter zand met een dikte die overeenkomt met de instralingsdiepte.
Dus moet ik aannemen dat de warmtecapaciteit dan 8,47 x 10^4 J/K per vierkante meter is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: [natuurkunde] geofysica (weer en klimaat)

De opgave staat ook op deze pagina, met een antwoord, dat helaas weinig bevredigend is. De vraag rammelt aan alle kanten vanwege gebrekkige informatie. Het idee lijkt te zijn dat "warmtecapaciteit" in dit model per vierkante meter oppervlak wordt gedefinieerd, en dat er nooit warmte van de bovenste 25 cm zeewater verdwijnt naar de diepte. Vanwege de indringdiepte van 25 cm geldt dan:
C1m2 zee = m czeewater = ρzeewater·V czeewater = 1,024·103 · 1,0·0,25 · 3,93·103 = 1,01·106 J/K (Binas gebruikt voor ρzeewater en czeewater)
C1m2 sahara = 0,0874·106 J/K
C1m2 zee > 10 C1m2 sahara.

EDIT Ik zie dat je de ontbrekende informatie van de opgave een paar minuten geleden hebt toegevoegd!

Reageer