Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

@Benm
Jouw redenatie klinkt plausibel, maar ik denk dat je een foutje in de berekening maakt.
3500 J/s, 30 K, 700 J/kg.K => 0,17 kg/s, 1,2 kg/m3 => 0,14 m3/s = 140 liter/s

Ik denk dat je hier cv moet gebruiken, die is iets van 1000 J/kg.K, dan wordt het debiet ongeveer 100 l/s.
Iets wat je in een deuropening trouwens nog nauwelijks voelt waaien.

Berichten: 10

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Xilvo schreef: wo 07 aug 2019, 22:46 Zolang die lucht warm is, stijgt die. Ik zie niet hoe lucht verzadigd kan worden met warme lucht.
Denk eens aan rook bij een vuur. Die stijgt ook en wordt vanaf onder aangevuld met nieuwe warme lucht/rook.
Toegegeven, die lucht is heel wat warmer dan die uit een airco. Maar voor het principe maakt het niet uit.

Wat is er zo vies aan die uitgeblazen lucht? Het is toch lucht die uit die kamer afkomstig is, zo vies zal die kamer toch niet zijn?

Als een andere buur(vrouw) er ook last van heeft (of meent te hebben), waar zit haar raam dan? Dat moet dan veel verder van die uitlaat af zitten. Dan wordt de kans dat dààr nog aircolucht binnenkomt nog kleiner.
Echter laatst was er een brand in een varkenstal. De rook ging ver over de snelweg en precies over het strandje waar ik ging zwemmen. De duidelijke rookpluimen gingen over mij heen, echter de lucht / geur van de brand was duidelijk waar te nemen waar ik op de grond stond. Mijn punt is, ja het kan zijn dat een groot gedeelte over mij heen gaat, maar op het moment dat het afkoelt zal het toch een keer beetje bij beetje zakken? Of is de samenstelling van rook zwaarder dan hete lucht / water damp?

De lucht ruikt gewoon vies, alsof je bij een vieze droger staat met zo'n slang. De buurvrouw heeft in mijn huis gekeken of ze het ook rook, als second opinion. Wel zo netjes :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Het zou heel goed kunnen dat lucht met veel rookdeeltjes wat zwaarder is dan schone lucht maar hoeveel dat scheelt weet ik niet. Warme lucht die afkoelt zal toch echt moeten afkoelen tot een lagere temperatuur dan de lucht eromheen, wil die gaan dalen. Of de samenstelling moet ervoor zorgen dat zo'n luchtbel zwaarder wordt - maar de hoge vochtigheid maakt dat niet waarschijnlijk.

Aan de foto te zien is de gevel min of meer naar het westen gericht. Met de overwegend westelijke winden hier zou de lucht uit de uitlaat over het dak naar achter worden geblazen.
Maar stroming rond gebouwen kunnen onvoorspelbaar zijn en warm weer, waarbij de airco gebruikt wordt, hebben we juist vaak bij oostelijke wind. Maakt dat nog verschil in jouw idee, de windrichting?

Als die lucht werkelijk vies ruikt wordt die lucht waarschijnlijk 'vies' gemaakt in de airco, ik neem aan dat het in de kamer van de buren niet stinkt. Dan zou het ding schoongemaakt kunnen worden.
Maar eerder had je het niet over stank maar alleen over benauwdheid, slecht ademen en een droge keel.

Naar mijn beste inschatting zou je weinig tot geen last van die airco moeten hebben. Maar dat kan ik natuurlijk nooit met absolute zekerheid voor alle omstandigheden (windsterkte, windrichting) zeggen.

Berichten: 12.262

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Xilvo schreef: do 08 aug 2019, 10:19 @Benm
Jouw redenatie klinkt plausibel, maar ik denk dat je een foutje in de berekening maakt.
3500 J/s, 30 K, 700 J/kg.K => 0,17 kg/s, 1,2 kg/m3 => 0,14 m3/s = 140 liter/s

Ik denk dat je hier cv moet gebruiken, die is iets van 1000 J/kg.K, dan wordt het debiet ongeveer 100 l/s.
Iets wat je in een deuropening trouwens nog nauwelijks voelt waaien.
Inderdaad, als ik het nog een keer nareken komen jouw getallen goed uit (ik maakte de fout in 3500/(30*700), dat is inderdaad ~170 gram. Geeft ook wel weer te denken dat zo'n airco blijkbaar pakweg 6 kuub per minuut zou uitblazen, dat is een hele slaapkamer in een paar minuten... maar de cijfers lijken het wel te staven.

Wat die lucht eventueel vies doet ruiken is overigens een andere vraag: Ik denk niet dat het uit die slaapkamer van de buren komt, zeker niet als de lucht op dit tempo ververst wordt: met een draaiende airco is dat blijkbaar in de orde van 10 keer per uur.

Het zou wellicht kunnen dat er een of andere onwelriekende schimmel in de verdamper groeit of iets dergelijks.

Als je goed contact met je buren hebt zou je eens kunnen vragen of je die airco mag bekijken. Meestal is de afvoerslang afneembaar, en als je het ding dan laat lopen zou je het direct moeten ruiken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Benm schreef: do 08 aug 2019, 17:58 Geeft ook wel weer te denken dat zo'n airco blijkbaar pakweg 6 kuub per minuut zou uitblazen, dat is een hele slaapkamer in een paar minuten... maar de cijfers lijken het wel te staven.
Wat weer laat zien wat voor ondingen dat soort airco's zijn. Ze koelen wat maar zuigen daarbij (uiteindelijk van buiten) weer een enorme hoeveelheid warme lucht aan, die ook weer gekoeld moet worden.

Berichten: 12.262

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Klopt, het is bepaald geen efficiente oplossing, maar soms heb je gewoon geen mogelijkheid een split unit te installeren (bijvoorbeeld in een huurhuis of flat waar je de buiten-unit niet kunt plaatsen).

Geheel nutteloos zijn ze echter niet: dat koude, droge, briesje is toch wel aangenaam ook al gaat de totale temperatuur van de kamer hoogstens een paar graden naar beneden. Dat maakt ze toch wel populair voor slaapkamers, zeker gezien het snachts meestal buiten ook al wat kouder is dan overdag, en icm de werking van de airco gaat het dan van 'net te warm' naar 'net goed'... zolang je met de herrie kunt leven.

Het wordt natuurlijk wel vervelend als de buren er last van krijgen. Die nare lucht zou je oplossen met een split unit, maar dan heb je wel weer de herrie van de compressor en condensator die dan buiten aan de muur hangen. Wat dat betreft ben je als buur meestal beter af met zo'n portable onding :)

Berichten: 10

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Xilvo schreef: do 08 aug 2019, 12:12 Aan de foto te zien is de gevel min of meer naar het westen gericht. Met de overwegend westelijke winden hier zou de lucht uit de uitlaat over het dak naar achter worden geblazen.
Maar stroming rond gebouwen kunnen onvoorspelbaar zijn en warm weer, waarbij de airco gebruikt wordt, hebben we juist vaak bij oostelijke wind. Maakt dat nog verschil in jouw idee, de windrichting?

Als die lucht werkelijk vies ruikt wordt die lucht waarschijnlijk 'vies' gemaakt in de airco, ik neem aan dat het in de kamer van de buren niet stinkt. Dan zou het ding schoongemaakt kunnen worden.
Maar eerder had je het niet over stank maar alleen over benauwdheid, slecht ademen en een droge keel.
Klopt de gevel is naar het westen gericht, met goede wind uit het westen is het ook niet zo'n probleem. Echter als het windstil is of wind uit het oosten komt dan blijft het meer hangen.

Benauwdheid, slecht ademenen en droge keel. Ja want het is na enige tijd echt geen prettige lucht, de lucht ruikt niet enorm fris. Zoals een lucht die uit de droger komt maar niet heel erg lekker. Blijft een beetje subjectief / relatief verhaal wat vies is.

De schimmel / bacterie in het apparaat zou idd kunnen. Mogelijk dat ik dat nog kan bespreken met ze.

Allen hartelijk dank voor het meedenken, het beeld is voor mij weer een stuk meer helder :)

Berichten: 12.262

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Het is inderdaad wel vergelijkbaar wat met wat er uit een wasdroger komt - warme wat vochtige lucht. Enige geur is mij nooit opgevallen, maar dat zal per geval verschillen en is ook nogal subjectief. Overigens hebben je buren je al heel erg ontzien door die slang over de nok van het dak te gooien, daar mengt het wel snel met buitenlucht en waait het weg.

Wat gezondheidsklachten betreft durf ik er weinig over te zeggen, normaliter is er niets "mis" met de lucht die uit zo'n airco komt afgezien van onaangenaam warm en vochtig. Voor dat soort zaken kun je toch het beste naar je huisarts gaan als je er hinder van hebt: misschien is het iets compleet ongerelateerd aan dat aircosysteem.

Mensen gebruiken een airco natuurlijk onder vrij specifieke omstandigheden, met name warm weer waarbij het ook snachts niet voldoende afkoelt om comfortabel te slapen. Het zou kunnen dat je domweg last hebt van die condities, maar ook iets als pollen van bepaalde planten die vrijkomen in een warme periode, en eventueel afhankelijk van de windrichting wel of niet je huis in waaien.

Berichten: 10

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Oke en laatste vraag, zou de lucht wel sneller naar beneden kunnen zakken als er allerlei schimmel / bacteriën in zitten omdat de airco niet goed schoon is gemaakt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Als de luchtbel even warm is als z'n omgeving, dan stijgt die niet en daalt die niet (we vergeten de invloed van waterdamp-gehalte even).

Stel, we willen dat evenwicht bereiken bij 1 graad temperatuurverschil, dus de bel is 1 graad warmer maar hij stijgt net niet door het gewicht van schimmels en dergelijke.

Als de temperatuur 40 C is (313 K), dan is de dichtheid van lucht ongeveer 1,1 kg/m3.
Eén graad verschil scheelt 1/313 * 100% = 0,32 % in dichtheid, dat is 3,5 gram per m3.

Als de airco per minuut 6 m3 uitblaast, zou er per minuut 6 * 3,5 = 21 gram aan schimmels en/of bacteriën mee uitgeblazen moeten worden om het dichtheidsverschil door 1 C temperatuurverschil teniet te doen.

Dan moet er per uur ruim 1,2 kilo aan dat spul in de airco bijgroeien.

Nogmaals, zonder hierin te betrekken dat de lucht uit de airco vochtig en daardoor al lichter is.

Trek je conclusie ;)

Berichten: 10

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Xilvo schreef: vr 09 aug 2019, 14:33 Als de luchtbel even warm is als z'n omgeving, dan stijgt die niet en daalt die niet (we vergeten de invloed van waterdamp-gehalte even).

Stel, we willen dat evenwicht bereiken bij 1 graad temperatuurverschil, dus de bel is 1 graad warmer maar hij stijgt net niet door het gewicht van schimmels en dergelijke.

Als de temperatuur 40 C is (313 K), dan is de dichtheid van lucht ongeveer 1,1 kg/m3.
Eén graad verschil scheelt 1/313 * 100% = 0,32 % in dichtheid, dat is 3,5 gram per m3.

Als de airco per minuut 6 m3 uitblaast, zou er per minuut 6 * 3,5 = 21 gram aan schimmels en/of bacteriën mee uitgeblazen moeten worden om het dichtheidsverschil door 1 C temperatuurverschil teniet te doen.

Dan moet er per uur ruim 1,2 kilo aan dat spul in de airco bijgroeien.

Nogmaals, zonder hierin te betrekken dat de lucht uit de airco vochtig en daardoor al lichter is.

Trek je conclusie ;)
Wauw, top berekening. Hartelijk dank voor je uitleg :)

Berichten: 12.262

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Het probleem is dat het hier geen 'spherical chickens in a vacuum' opgave is ;)

In volledige windstille condities zou die warme uitlaatlucht van de airco absoluut moeten stijgen zodra het de buis uit komt, geen twijfel mogelijk.

Dit effect is echter zeer gering en kan teniet gedaan worden door het minste beetje wind.

Bovendien heb je hier domweg nog te maken met het dak zelf: overdag in de zon zullen de dakpannen veel warmer zijn dat de lucht en krijg je een opwaartse trend. Gedurende de nacht zullen die dakpannen geleidelijk afkoelen, waardoor mogelijk in de vroege ochtend als de zon net even op is een situatie ontstaat waarbij de dakpannen kouder zijn dan de lucht, en het dus juist naar beneden gaat stromen.

Met al die factoren gecombineerd is het vaak praktischer om empirische test te doen vergeleken met een puur theoretis model: het is niet voor niets dat men dingen als auto's of vliegtuigen nog steeds test in windtunnels ipv de simulatie domweg als waarheid te beschouwen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Het is waar dat wind een grote rol kan spelen, en hoe die waait om zo'n gebouw is niet makkelijk te voorspellen.
Toch kom ik op stijgsnelheden van een luchtbel die in de orde van grootte van 1 m/s, 3,6 km/h, ligt.

Geen enorme snelheid maar zeker niet te verwaarlozen, zeker bij rustig weer.

Uitgangspunt: Temperatuur omgeving 30 C, Temperatuur luchtbel 60 C, diameter bel 30 cm.

Dichtheid droge lucht bij 30 C: 1,16 kg/m3
Dichtheid droge lucht bij 60 C: 1,05 kg/m3
Dichtheid lucht relatieve vochtigheid 100% bij 60 C: 0,98 kg/m3

Berichten: 10

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Ik zat nog ff na te denken, de vieze lucht zou mogelijk kunnen zijn van de airco die niet goed onderhouden is. Die schijnt elk jaar even schoongemaakt te moeten worden, zie video:



Daarnaast bedacht ik mij... vochtige lucht is lichter, maar als de meeste vocht uit de lucht in hun kamer is gehaald, en de airco vooral droge lucht uitblaast naar buiten, is de lucht dan niet zwaarder? En als deze afkoelt, bv aan de buitenkant van de luchtbel die ontstaat, dan zou die toch weer naar beneden kunnen zakken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Slecht ademen van 'uitlaat' airco

Zo'n airco werkt juist door water te verdampen, als ik het wel heb. Daarmee onttrek je warmte (daarom krijg je het ook sneller koud als je nat bent).
Dus moet die uitgeblazen lucht vochtig zijn, anders werkt het ding niet.

Verder, als hij lucht uit de kamer blaast moet die lucht aangevuld worden. Dat brengt nieuwe, nooit volkomen droge, lucht in de kamer dus zal het vocht nooit allemaal uit de kamer getrokken kunnen worden.

Reageer