[overig] Klimatisatie Mollier diagram

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[overig] Klimatisatie Mollier diagram

Hey iedereen,

Ik heb 3vraagjes van een examen die ik probeer te ontfrutselen... :oops: Ook mijn begeleider heeft het er wat moeilijk mee dus hopelijk kan er hier iemand ons uit de nood helpen...
1) In een luchtverhitter wordt een luchtdebiet van 1,5 kg/s verwarmd door middel van water dat hierbij met 18°c afgekoeld wordt. De aangezogen lucht (10°c ; 40% RV) moet verwarmd worden tot 22°c.
Bepaal het benodigde warmwaterdebiet. (ik ga hierbij vanuit dat we moeten starten met gemengde lucht, begeleider zegt 18°c te negeren... hmmm)

2) In een oppervlaktekoeler met oppervlakte temp 9°c wordt per uur 5000kg lucht gekoeld met water van 4°c. Dit water wordt hierbij opgewarmd tot 10°c. De aangezogen licht (natte bol: 17,6°c; droge bol : 23°c ) moet gekoeld worden tot de temperatuur gedaald is tot 13°c. Bepaal het benodigde koelwaterdebiet.

3) Per uur gaat 2400 kg lucht (30°c ; 30% RV) door een luchtwasser met W/L ratio = 1,2 en een bevochtigingsrendement van 74%. De gemeten wateruittredetemperatuur is 15°c. Bepaal de toestand van de uitgaande lcht en bereken het vereiste waterdebiet.

Sorry om dit te vragen maar echt wel beetje aan de radeloze kant... :-/

alvast superbedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: [overig] Klimatisatie Mollier diagram

Het is op dit forum de bedoeling dat jij het werk doet en wij alleen bijsturen, dus handen uit de mouwen.

1) Ik zie niet wat je met "gemengde" lucht bedoelt.
Er wordt simpelweg 1,5 kg/s lucht van 10 oC & 40% RV opgewarmd naar 22 oC.
Als dat berekend dient te worden met behulp van een Mollier diagram dan is het gewoon een kwestie van de juiste enthalpiën bij beide temperaturen aflezen in zo'n diagram, en daarna het enthalpieverschil vermenigvuldigen met het massadebiet van de lucht.
Probeer dat eerst eens.

Berichten: 5

Re: [overig] Klimatisatie Mollier diagram

Geachte,

Ja dat snap ik, maar had gewoon een duwtje nodig.. Dus bij deze..
1ste vraag, antwoord.. 1,5 x 12 = 18kW => Mw =Qw/ Cw. delta Tw= 20/4,189 x 12 = 0,398 kg/s

2de vraag. antwoord: mw= Qw/Cw x delta T = 19,6/ 4,189 x 5= 0,9367

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: [overig] Klimatisatie Mollier diagram

1ste vraag, antwoord.. 1,5 x 12 = 18kW
Dat is ongeveer juist, maar op een echt examen niet echt correct.
Mw =Qw/ Cw. delta Tw= 20/4,189 x 12 = 0,398 kg/s
Dat is fout.
2de vraag. antwoord: mw= Qw/Cw x delta T = 19,6/ 4,189 x 5= 0,9367
Dat is ook fout.
Van de laatste twee berekeningen is telkens alleen die 4,189 juist, de rest niet.
Het is niet duidelijk hoe je die andere getallen gefabriceert hebt.

Zet in een berekening altijd de juiste eenheden bij elk van de termen en elke uitkomst, toch zeker op een examen.
En vermeld ook altijd hoe je aan de getallen in je formules gekomen bent.
Nu is het een rommeltje waarvoor je op een examen weinig punten zou krijgen.

Berichten: 5

Re: [overig] Klimatisatie Mollier diagram

Bij de laatste 2, bedoel je dan dat ik de verkeerde formules gebruik of dat de cijferinvulling niet correct is? Ik heb inderdaad enkel de laatste cijfers weergegeven en niet de berekening ervoor. Kan die plaatsen als je wilt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: [overig] Klimatisatie Mollier diagram

In het algemeen: als iemand zegt dat een berekening fout is moet je altijd alles aan die berekening checken.

Je moet je aanleren om altijd elke berekening zodanig uit te voeren alsof je een tentamen of examen maakt. Als je het hele jaar slordig werkt lukt het immers niet om het op een examen perfect te doen.

Berichten: 5

Re: [overig] Klimatisatie Mollier diagram

Geachte,

Sowieso merci voor uw feedback maar zoals gezegd heb ik (betaald ) begeleiding ingeschakeld. Geeft les aan uLeuven.. Doch geeft hij ook toe dat hij niet volledig de materie onder de knie heeft.. daarom dat ik digitaal verder zoek aangezien het examen de laatste week van augustus plaats vind... Dus gelieve concreet te zeggen dat de formule verkeerd is of niet.. dan kan ik daar al naar kijken.. U hoeft niet de correcte formule ofzo te geven gewoon concreet zeggen waar het volgens u verkeer is.. Mijn uitkering hangt hier vanaf dusja.. Formule haal ik zo uit mijn cursus dus zit ik bij het verkeerde hoofdstuk ofzo? Gedeeltelijk verkeerde formule, volledig verkeerde formule....

Alvast bedankt voor uw tijd.

Mvg,

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [overig] Klimatisatie Mollier diagram

gelieve concreet te zeggen dat de formule verkeerd is of niet.. dan kan ik daar al naar kijken
Post eens al je berekeningen, inclusief de gebruikte formules. Op die manier is het voor Pinokkio in ieder geval duidelijk wat je doet en waar een eventuele fout zit.
zoals gezegd heb ik (betaald ) begeleiding ingeschakeld. Geeft les aan uLeuven.. Doch geeft hij ook toe dat hij niet volledig de materie onder de knie heeft
In dat geval lijkt het me verstandiger iemand in te schakelen die de materie wel volledig onder de knie heeft.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: [overig] Klimatisatie Mollier diagram

Treurig dat betaalde begeleiding het zelf niet weet.
Maar geen nood, gelukkig weet ik het wel.

Ik probeerde Bjorn zoveel mogelijk zelf te laten doen want dan valt op een gegeven moment het kwartje vanzelf.

Zoals ik al eerder schreef: "Van de laatste twee berekeningen is telkens alleen die 4,189 juist, de rest niet.
Het is niet duidelijk hoe je die andere getallen gefabriceerd hebt
."
Dat betekent dan toch dat de andere vier getallen fout zijn.

Berichten: 5

Re: [overig] Klimatisatie Mollier diagram

Ik zal in de loop van de nacht deze noteren. Het is via Sherpa, dus ze bekijken het gevraagde met het profiel van leerkracht en geven wat ik vraag door aan hem/haar. Als die daar positief op antwoord gaan ze ervan uit dat hij het kent en kan geven. Ik heb zijn cursussen van deze mens en die zijn wel in orde. Maar ik kijk nog eens na waar het dan eventueel verkeerd gelopen is bij de berekeningen. Ben gewoon al blij dat de formules juist zijn. Alvast merci!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: [overig] Klimatisatie Mollier diagram

Ik weet niet of alle formules die je gebruikt hebt juist zijn, want nogmaals: ik zie niet hoe je de meeste getallen berekend hebt.

Ik zie alleen dat bijvoorbeeld:
mw= Qw/Cw x delta T
juist is zoals jij ermee rekent, maar strikt genomen moet je het schrijven als:
mw= Qw/(Cw x delta T)
dus met haakjes rondom alles in de noemer.

Als je moeite hebt met het werken met een Mollier diagram kun je ook eens op youtube kijken:
https://www.youtube.com/results?search_ ... tric+chart
en er zijn natuurlijk ook websites die wat uitleg geven, bijvoorbeeld:
https://www.ohio.edu/mechanical/thermo/ ... er10b.html

Let wel: ik heb dat niet allemaal gecontroleerd op juistheid. Er zijn veel goedwillende amateurs actief op internet, maar sommigen hebben ook niet helemaal begrepen hoe de vork echt in de steel steekt. Dus nooit op slechts één bron vertrouwen.

Reageer