1 meter 80

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: 1 meter 80

Xilvo schreef: vr 23 aug 2019, 14:18
Pinokkio schreef: vr 23 aug 2019, 13:50 In feite zegt men dan 1 meter 80 cm, en dat wordt dan in het normale spraakgebruik afgekort tot 1 meter 80.
Inderdaad, 1 meter 5 is 1,05 meter.
In het Nederlands is dat duidelijk, en "pi" spreek ik bijvoorbeeld uit als 3 komma veertien vijftien, wat mij betreft is dat in spreektaal iets helderder en ritmischer dan 3 komma een vier een vijf.

Maar ik zie op English Language & Usage Stack Exchange dat het in het Engels minder acceptabel is:
"point twelve" is not acceptable for a decimal, as it leads to confusion as to whether "point one" means .1 or .01.

I think "point twelve" would be okay. The number is really twelve hundredths, so "point twelve" would be fine. Admittedly, when describing pi, I'm much more likely to say "three point one four" than "three point fourteen."

Berichten: 12.262

Re: 1 meter 80

Het is een beetje wat de conventie is: voor dingen als lengte en bedragen is het wel duidelijk wat "1 euro 1" betekent.

Maar voor de meeste andere gevallen zeg je gewoon het getal, bijvoorbeeld "1.4 volt", nooit "1 volt 4".

Een ander ding dat wij doen (en verder niet verwarrend is) is het noemen van getallen als 2500 met "25 honderd" terwijl een vlaming er eerder "tweeduizend-vijfhonderd" van maakt. Een soortgelijk verschil heb je ook in het engels tussen UK en VS.

Reageer