Rolcirkel tandwiel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 26

Rolcirkel tandwiel

Hoi

Stel dat je met 1 drijvend tandwiel 2 andere tandwielen wil aandrijven bij twee vaste asafstanden. Het eenvoudigste is dan om een eerste tandwielpaar uit te voeren als V nulwielen. Hierdoor zijn al twee rolcirkels bekend, namelijk deze op het aandrijvende wiel en een rolcirkel op het eerste volgende wiel. Om nu de afmetingen van het tweede volgende wiel te bepalen pas je hierop een verschuiving toe zodanig dat er met het aandrijvende wiel geen ondersnijding is. Hierdoor kan je ook op het tweede volgende wiel een rolcirkel bepalen. Nu is mijn vraag of er op het aandrijvende wiel twee rolcirkels zijn, een voor elk volgend wiel? Of moet de verschuiving van het tweede volgwiel zo gekozen worden dat er maar een rolcirkel op de drijver is?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rolcirkel tandwiel

Ik snap het probleem niet. Elk tandwiel heeft maar 1 rolcirkel. Aangenomen dat je daarmee de steekcirkel bedoelt.

Berichten: 26

Re: Rolcirkel tandwiel

De steekcirkel en rolcirkel verschillen als er verschuiving is toegepast op de tandwielen. Als 1 tandwiel 2 tandwielen aandrijft die elk een andere roldrukhoek hebben, heeft het aandrijvende wiel dan 2 rolcirkels?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Rolcirkel tandwiel

De steekcirkel en rolcirkel verschillen als er verschuiving is toegepast op de tandwielen
Steekcirkel, pitch circle, afrolcirkel en rolcirkel zijn benamingen voor hetzelfde.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rolcirkel tandwiel

gebruiker73 schreef: ma 02 sep 2019, 14:15 De steekcirkel en rolcirkel verschillen als er verschuiving is toegepast op de tandwielen.
Heb je een link naar een plek waar dat wordt beweerd? Ik heb er nog nooit van gehoord.

En als er al een verschil is dan zie ik nog het probleem niet. Je kan voor elke combinatie van twee tandwielen de afstand berekenen zonder dat het invloed heeft op de andere combinatie.

Berichten: 26

Re: Rolcirkel tandwiel

Excuses, ik bedoel de bedrijfsrolcirkel. Deze is bij een positieve verschuiving van de tanden groter dan de steekcirkel zelf. Dit staat zo in mijn theorieboek over tandwielen van Roloff / Matek. Het kan dus dat het drijvende tandwiel 2 bedrijfsrolcirkels heeft, eentje voor elk tandwielpaar?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rolcirkel tandwiel

Op internet heb ik een geschrift van Matek gevonden over tandwielen. Maar om het te mogen lezen moet je daar registreren en daar hou ik niet van.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Rolcirkel tandwiel

In de lokale bibliotheek (of een universiteitsbibliotheek) kun je boeken inzien. Vraag eventueel het bibliotheekpersoneel om uitleg over de technische classificatie van boeken.
Als alternatief zou je kunnen zoeken op de website van Delpher: https://www.delpher.nl/nl/boeken

Reageer