Reactiemechanisme organische chemie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Reactiemechanisme organische chemie

Is er iemand die mij zou kunnen helpen door uit te leggen hoe deze reacties verlopen (of een aanzet geven hoe ik er mee moet beginnen)? Ik heb telkens het gevoel dat ik wel juist bezig ben. Maar op het einde bekom ik niet de juiste reactieproducten.

Alvast bedankt
Bijlagen
REACTIES.JPG

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Reactiemechanisme organische chemie

Deze antwoorden zijn allemaal correct. Hooguit zou bij antwoord c) nog een methanol-molecuul kunnen staan.

Dus ik begrijp je vraag niet helemaal, want het lijkt hieruit inderdaad dat je juist bezig bent, en dat je snapt wat er gebeurt, want je markteert de functionele groep (dat is waar het om draait) en benoemt die correct. Als je dan ook nog weet in welke reacties die betrokken is (kwestie van uit je hoofd leren) dan heb je het meeste wel te pakken.

Het is ook belangrijk, of in ieder geval heel erg handig, om de bijbehorende mechanismes te kennen. Wat daarbij heel erg helpt is als je bij elke stap begrijpt wat er precies gebeurt en waarom (dus wat het nucleofiel en wat het elektrofiel is, hoe de elektronenparen bewegen enzovoort). Maar in principe zou je deze vraag kunnen beantwoorden door alleen de algemene vorm van een reactie te kennen, zonder het onderliggende mechanisme te kennen.

Reageer