Electrolyse verzilveren

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 454

Electrolyse verzilveren

Hoi beste wetenschapsgenoten .Ik heb een vraag ik wil iets verzilveren .Ik heb daarvoor twee stukjes puur zilver gebruikt .1 voor de anode voor het zilver en een andere voor de ophanging bij de kathode.Nu heb ik amoniumnitraat gebruikt als electroliet .Nou sloeg er zwarte aanslag op het werkstuk.En het concentreerde zich ook best op een stukje .Misch moet er beweging in het water komen ,dat zou kunnen .Ik dacht dus eerst dat de zwarte aanslag fout was ,maar ik twijfel daar nu weer wel aan .Ik dacht eigenlijk dat er een mooi laagje zilver op zou neerslaan .
Maar ik zag toch ook weer een filmpje op internet dat het wel zwart werd .zie filmpje school tv .https://schooltv.nl/video/elektrolyse-v ... -corrosie/
Dus ik zit een beetje in verwarring eigenlijk.Wie kan me even helpen vrg vincent

Berichten: 454

Re: Electrolyse verzilveren

Ooh ja er kwam tr ook een melkachtige witte grijze stof in het water bij het doorvoeren van de stroom

Berichten: 12.262

Re: Electrolyse verzilveren

Het kan zijn dat je proces wel werkt, maar dat slechts een zeer dun laagje zilver is afgezet - wellicht slechts enkele atomen dik. Dat kan er zwart uitzien zoals ook in het filmpje, maar bij langer laten reageren overgaan in een zilverkleurige laag als deze dik genoeg wordt.

Overigens heb ik acuut mijn twijfels bij het filmpje gezien ze stelt dat het muntstuk uit koper bestaat, terwijl dat helemaal niet waar is: 5 cent euromunten zijn gemaakt van verkoperd staal, en bevatten meer ijzer dan koper.

Ammoniumnitraat is wellicht ook niet het handigste electrolyt als je van zilver naar zilver gaat: je vormt dan zilvernitraat, dat gevoelig is voor licht, en bekend staat om het achterlaten van lastig te verwijderen zwarte vlekken op bijvoorbeeld je huid.

Berichten: 454

Re: Electrolyse verzilveren

Hoi benm .Bedankt .Ja klopt inderdaad met ijzer en 5 cent las ik.Maar als het koper aan de buitenkant zit .Dan geeft dat toch de eigenschappen denk ik.
Ja er kwam een zwart laagje op .misch had ik het langer moeten laten gaan .
Maar ik dacht eigenlijk dat het zwarte geoxideerd is .En je zou zeggen dat iets wat geoxideerd is zich splitst in zuur en basen.Er staat immers stroom op toch.
Ja ik moest wat kiezen en amoniumnitraat was het makkelijkst voorhanden .Ik zag ook op internet dat ze het beste zilverjodine gebruiken ,maar dan word het weer een dure onderneming .Ik wilde het graag simpel houden .
En het zilvernitraat kan ik weer makkelijk terug winnen .Tenminste dat zat in mijn achterhoofd.Hoewel een klein flesje om te verzilver ook wel makkelijk bewaard kan worden .Nou ik ga het nog es proberen met amoniumnitraat .En dan wat langer.Ben benieuwd

Berichten: 454

Re: Electrolyse verzilveren

Maar der is tr nog een vraag.Ik kreeg een troebele oplossing.
En ik zag oplossingen van zilvernitraat die helder waren .Dus wat is hier nou gevormd dan ?Ik dacht aan iets van de kalk dat nog in enige mate in de oplossing zit .of bestaat er ook zoiets als zilveramonium.

Berichten: 12.262

Re: Electrolyse verzilveren

Wat het troebel maakt is lastig te zeggen, maar wat voor water gebruik je?

Bij zuiver water zou ik het niet direct verwachten, maar als het iets als kraanwater is dan is het risico op een troebele oplossing wel aanwezig: als je bijvoorbeeld chloride ionen in oplossing hebt zullen die neerslaan met de zilverionen tot zilverchloride, dat nauwelijks oplosbaar in water is, en wel voldoet aan wat je beschrijft.

Berichten: 454

Re: Electrolyse verzilveren

Hoi ja het is gedestileerd water .dus daar zal het niet aan liggen.Ik denk dat er nog een gedeelte kalk zit in het amoniumnitraat.Dat komt namelijk uit kalkamonsaltpeter.In de vriezer krijg je er wel veel uit maar waarschnl niet alles .Zou het beter gaan met kaliumnitraat ?Dat kun je in de vriezer namelijk best goed zuiveren .

Berichten: 12.262

Re: Electrolyse verzilveren

Je zou het kunnen proberen. Herkristallisatie is niet altijd een zaligmakende oplossing: in theorie kristalliseer je alleen het gewenste product, maar je hebt altijd het risico dat er wat van je oplossing tussen de kristallen ingesloten blijft, en drogen doet daar vervolgens niet zoveel aan af.

Dat neemt niet weg dat je dit meerdere keren kunt doen om een steeds hogere zuiverheid te verkrijgen.

Met natrium vs kaliumnitraat kan dat overigens wel lastig zijn gezien ze gecombineerde kristallen kunnen vormen, en je voortdurend wat natrium mee neemt bij herhaalde kristallisatie.

Anderzijds kun je het verschil in oplosbaarheid ook in je voordeel gebruiken: je kunt eventueel aanwezig Na+ uit de opslossing crashen met een zilverzout. Dat kost je uiteraard zilver, maar zilverchloride is niet per se een waardeloos verlies: je zou dat zilver best kunnen terugwinnen, wellicht meest praktisch als je al het 'afval' verzameld en uiteindelijk uit liters van die troep nog wat grammen zilver terug wint.

Berichten: 454

Re: Electrolyse verzilveren

Oooh potverdorie benm .Ik had gedacht dat dit het makkelijkste traject zou zijn van het maken vann een sieraad :cry: In theorie is het allemaal toch wat makkelijker als de praktijk.zou stephen hawkings die problemen ook gehad hebben bij het maken van een deeltjesversneller of zo.Ik ga toch nog maar de amoniumnitraat proberen.Dan haal ik het troubele wel een keertje door een koffiefilter .En anders laat ik het wel gewoon 925 zilver op zich ook niet lelijk.Thanks benm voor de opties en mogelijkheden altijd fijn als je even met een ander kunt uitwisselen. ;)

Berichten: 12.262

Re: Electrolyse verzilveren

Tja, soms zit het venijn in een klein hoekje. Anderzijds hoeft die neerslag je resultaat niet negatief te beinvloeden: als het door natrium ionen komt reageren die 1 op 1 weg met zilverionen, en slaat uiteindelijk dat troebele zilverchloride wel neer. De verzilvering werkt dus wel gewoon, maar je hebt wat verlies.

Berichten: 454

Re: Electrolyse verzilveren

Oke .ik heb tr net zitten te kijken op wikepedia .En het klopt .De troubelheid komt door calciumcarbonaat .Staat bij zilvercarbonaat slecht oplosbaar en geeft een grijze substantie in de oplossing.https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zilvercarbonaat.Dan komt het dus van de onzuivereheid van het amoniumnitraat.Maar zeer waarschijnlijk als de carbonaat op is zal je dus een pure stof overhouden van zilvernitraat of in iedergeval puurder.

Berichten: 454

Re: Electrolyse verzilveren

Ik ga het straks nog even proberen met amoniumnitraat .Laat je de uitkomst weten gr vin

Berichten: 12.262

Re: Electrolyse verzilveren

Ik ben benieuwd - zolang het niet sterk vervuild is moet het lukken denk ik. Zo niet een kwestie van zuiver ammoniumnitraat aanschaffen bij een chemicalienhandel: Veel van het spul is op de (online) handel als kunstmest en dat kan een zuiverheid hebben van 95% oid. Prima voor de plantjes, maar die andere 5% "troep" kan je lelijk in de weg zitten als je er chemie mee probeert te bedrijven.

Berichten: 3

Re: Electrolyse verzilveren

Goedendag allen,

Stukje veiligheid!

Houdt er wel rekening mee dat de combinatie van zilvernitraat met ammonia(verbindingen), dat er erg instabiele hoog explosief kan voortbrengen.
Om dat te voorkomen dient de vloeistof aan de zure kant te zijn, nooit te laten opdrogen, of een verzadigde oplossing te hebben.

Zie ook: viewtopic.php?t=160202

Berichten: 454

Re: Electrolyse verzilveren

Oke .nou er vormt zich wel zilver op het werkstuk .Maar je kunt het er helaas zo afwrijven.Ik houd het maar voor gezien .Volgens mij heb je er nog allerlei toevoegingen voor nodig ,zoals cyanide of zo.En het is inderdaad zo dat je best snel vergeet dat je met amoniumnitraat toch met een explosief werkt.Dat inderdaad in combie met metaal zich vreemde dingen kunnen gaan vormen .Zodat in een keer mijn hele huis straks verzilvert is plus mijn gezicht erbij.bedankt voor deze waarschuwing.

Reageer