Vertaal een uitdrukking naar het Engels

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 632

Vertaal een uitdrukking naar het Engels

Ik heb geen idee, hoe de volgende uitdrukking naar het Engels vertaald moet worden.
Kan één van jullie het correct?
'Hij moet zich in allerlei bochten wringen om tot een goed resultaat te komen.'
Een letterlijke vertaling zal wel onzin geven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Vertaal een uitdrukking naar het Engels


Gebruikersavatar
Berichten: 1.448

Re: Vertaal een uitdrukking naar het Engels

Dan zul je eerst beter moeten uitleggen wat je met “in bochten wringen” bedoelt in het Nederlands. Want voor mij betekent dat dat je ergens onder uit wilt komen en dan ben je dus juist helemaal niet bezig met “tot een goed resultaat komen”. Die zin lijkt mij in het Nederlands dus al niet te kloppen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: Vertaal een uitdrukking naar het Engels

het eerste wat in me opkomt..'He has to jump through all kinds of hoops to achieve a proper result' :D

Berichten: 12.262

Re: Vertaal een uitdrukking naar het Engels

Ik denk dat dat er dicht tegenaanzit: naar mijn idee betekent 'je in bochten wringen' dat iets buitengewoon lastig is, maar niet dat ergens onderuit probeert te komen. Maa goed, taal is dynamisch en dat is altijd een risico, zeker met spreekwoorden en krachttermen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.448

Re: Vertaal een uitdrukking naar het Engels

Blijkbaar :-) Volgens van Dale online heb jij gelijk, maar er zijn ook meerdere bronnen die op mijn lijn zitten. Volgens mijn wat oudere Kramers woordenboek betekend het juist weer “zich al te veel plooien naar de situatie”.

Berichten: 12.262

Re: Vertaal een uitdrukking naar het Engels

Het zou kunnen dat de betekenis een beetje veranderd is met de jaren natuurlijk - misschien had het vroeger een negatieve bijsmaak maar tegenwoordig niet meer... afgezien van voor de mensen die het vroeger geleerd hebben en nog steeds gebruiken natuurlijk ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Vertaal een uitdrukking naar het Engels

He has to make all kinds of turns to get a good result.

Berichten: 1.363

Re: Vertaal een uitdrukking naar het Engels

In het Engels zegt men: bend over backwards.
https://www.google.com/search?client=fi ... +backwards

Reageer