gebruikers

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

gebruikers

Toen ik het las in een ouder NRC-artikel (zomer 2018) vond ik het eerst wel grappig,
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/16/go ... n-a1610118
Harris (33) is een van de vele prominente ex-medewerkers van grote techbedrijven die de laatste maanden naar buiten zijn gekomen met heftige zorgen en beschuldigingen aan het adres van hun oud-werkgevers. Harris is een van de meest activistische van hen: „Ik ken maar één andere bedrijfstak die zijn klanten ‘gebruikers’ noemt, en dat zijn drugsdealers.”
maar ik bleef toch even bij dat zinnetje hangen en toen verdween de humor eigenlijk snel.

Als ik zo eens rondkijk in mijn puberklasjes lijkt silicon valley het inderdaad goed voor elkaar te hebben. Meer dan de helft van die kinderen is permanent op zoek naar hun "fix".
En ikzelf? Ik heb hier ook een "gebruikers"naam. :?

Berichten: 12.262

Re: gebruikers

Tja, veel tech bedrijven noemen deelnemers aan hun platform 'users'.

Of je dat letterlijk moet vertalen naar 'gebruikers', 'deelnemers' of iets dergelijks is lastig te stellen.

Als ik iets opzoek via google ben ik een 'gebruiker' van die dienst, maar daar is verder weinig negatiefs aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: gebruikers

Ik heb wel eens naar intel gebeld, en die vroeg meteen of ik een dealer was of een gebruiker, het ging dus niet om drugs maar om CPU's, al kunnen die ook verslavend werken.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: gebruikers

Ik heb al altijd geweten dat besturingsystemen het woord "user" gebruiken. Linux gebruikt ook de term user (redelijk specifieke betekenis) maar ik denk niet dat we linux ontwikkelaars kunnen verwijten dat ze om winst bejag een verslavend product proberen te creëren. User is gewoon een term die al zeer lang in de computer science wereld werd gebruikt en de tech wereld bouwt hier gewoon op voort.

Berichten: 12.262

Re: gebruikers

Dat zeker, dingen als 'username' en 'password' worden in computertechniek al zo lang gebruikt als die concepten bestaan.

Engelstalig zit er denk ik ook helemaal niets achter, het is puur in het vertalen naar het nederlands naar 'gebruiker' waarbij je de associatie van een 'drugsgebruiker' zou kunnen krijgen. Met dealers heb je hetzelfde maar in mindere mate, auto's koop je tenslotte ook bij een dealer - al tig jaar.

Verschil is dat we 'dealer' nooit echt zijn gaan vertalen, afgezien van 'handelaar' maar dat klinkt weinig beter ;)

Reageer