[natuurkunde] elektriciteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[natuurkunde] elektriciteit

Beste,

Ik moet deze opdracht oplossen, maar ik loop telkens vast...

Twee identieke ladingen Q worden op gelijke afstand r van een lading Qb geplaatst. Hoe verhouden de ladingen Q en Qb zich als de ladingen ten opzichte van elkaar in evenwicht zijn? (Bv: Q= -Qb/4, Q=-2Qb,...)


De ladingen Q zijn negatief, Qb is positief en deze ladingen liggen op een lijn.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.534

Re: [natuurkunde] elektriciteit

lading evenwicht.png
lading evenwicht.png (8.7 KiB) 2034 keer bekeken
en dan uitwerken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [natuurkunde] elektriciteit

Iets minder wiskundig, redenerend dus:
schetsje maken (zie plaatje Ukster)
de ene Q wordt net zo hard aangetrokken door Qb als afgestoten door de andere Q
maar de afstand tot de andere Q is 2 x zo groot als de afstand tot Qb
Coulombkracht neemt af met het kwadraat van de afstand
afstand 2 x zo groot, dus lading .... zo groot.

Berichten: 10

Re: [natuurkunde] elektriciteit

Ik zou het zoals Ukster hebben aangepakt, maar aangezien ik geen enkele waarde heb, lukte me het niet om het uit te werken. Ik snap uw redenering half, maar niet hoe u aan de uitkomst zou komen.

Berichten: 10

Re: [natuurkunde] elektriciteit

Heb het al :). Bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [natuurkunde] elektriciteit

Peebs schreef: zo 06 okt 2019, 22:27 aangezien ik geen enkele waarde heb, lukte me het niet om het uit te werken.
in zo'n geval kies je toch gewoon wat waarden? Bijv -4 coulomb voor de lading van elke negatieve lading, en 5 m voor "r". En rekenen maar.
(of makkelijker, want het zou voor elke waarde moeten gelden, -1 C voor de negatieve ladingen, en 1 m voor "r")

Geheel algebraïsch is dat trouwens ook goed te doen, maar ja, daar moet je lol in hebben. Wel een vaardigheid die in een voortgezette studie van pas komt, vaak zelfs onmisbaar.

Berichten: 10

Re: [natuurkunde] elektriciteit

Had een foutje gemaakt in gehele algebraïsche methode, probeerde opnieuw en kwam het juiste uit. Toch bedankt!

Reageer