[natuurkunde] coulombkracht twee ladingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[natuurkunde] coulombkracht twee ladingen

Beste,
Ik heb morgen grote overhoring fysica en het lukt me maar niet om de volgende oefening op te lossen:

2 positief geladen voorwerpen met ladingen Q1 en Q2 op 1,00m van elkaar oefenen een kracht uit van 10N. Als bij voorwerp 1 een hoeveelheid lading van +10microC wordt toegevoegd, wordt de kracht 15N. Bepaal de grote van ladingen Q1 en Q2.

Ik zou m’n werkmethode graag willen laten zien, maar weet niet hoe ik een afbeelding kan invoeren.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] elektriciteit

Peebs schreef: zo 06 okt 2019, 23:42 maar weet niet hoe ik een afbeelding kan invoeren.
klik onderaan je berichtvenster op "volledige bewerker" , en zoek dan een tabje "bijlagen"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] elektriciteit

Peebs schreef: zo 06 okt 2019, 23:42 2 positief geladen voorwerpen met ladingen Q1 en Q2 op 1,00m van elkaar oefenen een kracht uit van 10N. Als bij voorwerp 1 een hoeveelheid lading van +10microC wordt toegevoegd, wordt de kracht 15N. Bepaal de grote van ladingen Q1 en Q2.
weer redeneren:
de kracht is rechtevenredig met het product van de ladingen
als door toevoegen van een lading van 10µC bij één van de ladingen (Q1) de kracht 1,5 x zo groot wordt, moet dus die ene lading ...... zo groot geworden zijn
daaruit volgt de grootte van de oorspronkelijke lading van Q1.
Je hebt een vergelijking over met nog maar één onbekende, nl Q2
de rest is rekenwerk

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [natuurkunde] coulombkracht twee ladingen

img152.jpg

Reageer