Kompas noordpool

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 18

Kompas noordpool

Beste,


Wanneer je met een kompas op het punt van het magnetische noorden staat merk je dat de wijzer blijft tollen. Wordt dit fenomeen toegepast om stroom of dergelijke op te wekken of zijn er geen krachtige magneten om zoiets interessant te maken.

Bedankt,
Thibault,

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kompas noordpool

Thibault976 schreef: wo 09 okt 2019, 17:07 Wanneer je met een kompas op het punt van het magnetische noorden staat merk je dat de wijzer blijft tollen.
Hoe heb je dat gemerkt, ben je daar geweest dan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Kompas noordpool

Thibault976 schreef: wo 09 okt 2019, 17:07 Wanneer je met een kompas op het punt van het magnetische noorden staat merk je dat de wijzer blijft tollen.
Is dat zo? Heb je daar meer informatie over?

Berichten: 12.262

Re: Kompas noordpool

Waarom zou het tollen?

Als je op de magnetische noordpool staat wil het kompas naar beneden wijzen, wat niet echt lukt als het het horizontaal houdt. Plaats je het op zijn kant dan zal het naar beneden wijzen.

Berichten: 1.355

Re: Kompas noordpool

Thibault976 schreef: wo 09 okt 2019, 17:07 Beste,


Wanneer je met een kompas op het punt van het magnetische noorden staat merk je dat de wijzer blijft tollen.
Dat is dus niet waar he? Naast dat een kompasnaald dus naar het noorden wijst volgt de naald ook de verticale richting van de magnetische veldlijnen. Die buigen boven de polen sterk af en 'duiken' naar beneden. Sta je exact op de noordelijke magnetische pool dan heeft de naald dus de neiging naar beneden te willen en staat hij stil omdat je in de 'put' staat van het magnetisch veld. Kun je een beetje vergelijken met het oog van een orkaan. Daar is het ook rustig.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Kompas noordpool

Opmerking moderator

Verplaatst naar aardwetenschappen

Berichten: 18

Re: Kompas noordpool

Wel ik had het gezien in een documentaire ooit en daar was de naald aan het draaien eens ze op dat exact punt stonden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Kompas noordpool

Wat ze in een documentaire eventueel kunnen laten zien is dat ze die kompasnaald een tikje kunnen geven en dat die naald dan een beetje rond blijft tollen tot hij door wrijving in een willekeurige stand stilvalt.

Uit zichzelf gaan draaien? dan heb je een fake-docu gezien.

Berichten: 18

Re: Kompas noordpool

In de docu waren ze toch vrij opgewonden dat de naald aan het ronddraaien was want dat was blijkbaar het teken dat ze op het magnetisch punt zaten leek me toch vrij duidelijk.

Berichten: 12.262

Re: Kompas noordpool

Ik zie geen mechanisme dat zoiets zou kunnen veroorzaken.

Als de naald blijft draaien moet je in een continu veranderend magneetveld zitten tov het kompas. Daarvan is geen sprake als je boven de magnetische noordpool staat, althans, normaliter niet. Nu is het wel zo dat het magnetische noorden beweegt qua positie op aarde, maar dat gaat relatief langzaam, niet snel genoeg om een zichtbare rotatie te kunnen geven.

Bovendien vraag ik me af of een doodgewoon kompas erg goed zal werken op een pool: doordat de naald verticaal naar beneden wordt getrokken zou ik eerder meer wrijving verwachten... afgezien van het soort met een bol die in een vloeistof hangt zoals je wel eens op schepen ziet/zag.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Kompas noordpool


Berichten: 66

Re: Kompas noordpool

In het filmpje zie je dat het kompas met de hand wordt bewogen rondom een "nail" spijker, schroef of zoiets.

Berichten: 12.262

Re: Kompas noordpool

Het lijkt erop alsof het wijst naar willekeurig ferromagnetische materialen.

Dat zou kunnen omdat die ergens een veld hebben opgelopen onderweg, maar ook door het magnetische veld dat er verticaal doorheen gaat, en je vervolgens met een horizontaal kompas probeert te richting te vinden... wat natuurlijk niet lukt bij gebrek aan een horizontale component.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kompas noordpool

Voor het effect in het filmpje hoef je niet naar de noordpool. Op onze breedtegraad werkt het ook. Neem gewoon een ijzeren schroef of spijker en beweeg die rond een kompas. De naald zal dan de schroef volgen en die hoeft niet eens voorgemagnetiseerd te zijn. Het feit dat het ijzer is is al genoeg.

Hetzelfde effect merk ik op fietstochten. Bij zonnig weer kun je aan de stand van de zon en het tijdstip afleiden waar het noorden ongeveer is. Maar soms is het zo bewolkt dat ik mijn kompas moet gebruiken. Ik moet dan een paar meter bij mijn fiets vandaan lopen omdat anders het kompas wordt beïnvloed door het staal in mijn fiets.

Berichten: 12.262

Re: Kompas noordpool

Vreemd, kompassen werken toch ook gewoon op schepen, in auto's, vliegtuigen en dergelijke?

Reageer