mechanica

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 9

mechanica

Iemand die deze oefening kan oplossen. Er wordt gevraagd de kracht in de cilinder EF te berekenen.Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.940

Re: mechanica

Kijk hoeveel FE verandert bij een heel kleine verandering van de hoogte van B.

Is dit een schoolopdracht?

Berichten: 9

Re: mechanica

Is niet voor een schoolopdracht. Ik had een vergelijkbare situatie waarin ik wou bepalen welke kracht er op de cilinder komt. Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat je wil zeggen met verandering van hoogte.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.940

Re: mechanica

Net als bij een hefboom (of een wip) kun je een grote beweging/verplaatsing met een kleine kracht omzetten in een kleine beweging met een grote kracht. Kracht maal verplaatsing is dan constant.

Stel het hele mechaniek is gewichtloos. Als de massa m = 200 lb (kracht F = g.m) 1 mm naar beneden zakt, zal de cilinder x mm ingedrukt worden. De kracht op de cilinder is dan F/x.

Berichten: 9

Re: mechanica

Bedankt ik maakte het me onnodig moeilijk dit is een heel eenvoudige manier. Wat ik me ook afvroeg bij zo'n mechanisme hoe grijpt de kracht aan op de cilinder. Is dit enkel in de lengterichting van de cilinder? Of krijgt deze ook nog dwarse krachten te verduren?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.940

Re: mechanica

Als de punten F en E vrij kunnen draaien zijn er enkel krachten in de lengterichting.

Reageer