[wiskunde] parabool

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 64

Re: [wiskunde] parabool

ja de afstand is 15/4 en dan klopt het wel ...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: [wiskunde] parabool

De afstand ???

Berichten: 64

Re: [wiskunde] parabool

ja in de opgave stond dat de afstand 15/4 is... en dus kom ik als coördinaten (15, vkw 60) en (15, - vkw 60)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: [wiskunde] parabool

Sorry dat was me even ontschoten.

Maar ben je er nu uit?

Weet je ook wat het addertje onder het gras is?

Berichten: 64

Re: [wiskunde] parabool

ja ik heb de juiste oplossing denk ik

ik denk dat u bedoelt dat het een bikwadratische vergelijking is en dus moet je het omzetten naar een kwadratische vergelijking die 2 oplossingen heeft waarvan 1 oplossing niet klopt omdat het negatief is en een negatieve afstand bestaat niet...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: [wiskunde] parabool

Ik heb het niet nagerekend, dat laat ik aan je zelf over.

Maar het addertje is dat er juist wel twee oplossingen moeten zijn van wegen symmetrie overwegingen.
Bekijk dat maar in de schets.

Berichten: 64

Re: [wiskunde] parabool

ja inderdaad als je dat oplossing verder oplost kom je een negatieve en een positieve y-waarde

Dankjewel voor de hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: [wiskunde] parabool

Graag gedaan hoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: [wiskunde] parabool

Beste AAAA,
had je ook nog hulp nodig bij de 2de vraag (oef 31),
of ben je daar ondertussen al uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: [wiskunde] parabool

Voor die eerste (sorry ik las het topic nu pas). Je wil een rechte die door het punt (-15/4,0) gaat en die de parabool raakt. Stel de vergelijking van die rechte op met m als onbekende richtingscoefficient en dat ene punt, en bereken dan de snijpunten met de parabool. Stel voor de kwadratische vgl die je dan in x krijgt (waar ook m^2 in voorkomt) dat de discriminant 0 moet zijn (een raaklijn heeft immers juist 1 'snij'punt met de parabool) en je krijgt daaruit dat m + of - wortel 15 gedeeld door 2 is.

Reageer