BritNed

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

BritNed

Kent iemand BritNed? Het is een onderzeese elektriciteitskabel tussen Engeland en Nederland, die 1 GW vermogen kan transporteren bij 450 kV en 2 kA. Ik las ergens dat BritNed de aarde gebruikt als retourkabel voor de stroom. Klopt dat? De aarde zal toch geen goede geleider zijn, lijkt me?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: BritNed

jkien schreef: do 17 okt 2019, 22:48 Ik las ergens dat BritNed de aarde gebruikt als retourkabel voor de stroom. Klopt dat? De aarde zal toch geen goede geleider zijn, lijkt me?
Geen idee of dat klopt, maar de aarde heeft dan misschien een hoge soortelijke weerstand, maar ook een immense doorsnede. Dus met de weerstand van zo'n verbinding moet het wel meevallen, dat zal denkelijk eerder een kwestie zijn van voldoende contact op zo'n aansluitpunt met die aarde.

https://www.powerengineeringint.com/201 ... therlands/

Eén kern in de kabel:
The HVDC cable is of a mass impregnated paper-insulated design manufactured by ABB’s specialized facility in Sweden. It is rated at ±450 kV DC, and features a single copper core with a cross-section of 1430 mm2, resulting in a weight of 44 kg/m.
maar ook twee kabels:
BritNed is a bipole HVDC interconnector consisting of two high-voltage mass impregnated cables, laid in parallel
dat van al of niet de stroomkring sluiten via de aarde blijft dus nog even onduidelijk.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: BritNed

Waar heb je dat gelezen dan? Volgens mij ligt er een bundel van 2 enkelpolige kabels a 1430mm2 koper. Ze hebben het ook over “2 poles”. Een plus en een min.

Zie ook hier: https://circuitglobe.com/different-type ... links.html voor de mogelijke systemen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: BritNed

Retour via de aarde zou niet kunnen. Het gaat om een gelijkstroomverbinding en dat levert zeker bij zulke hoge stromen hele vervelende effecten met electrolyse.
Het is een tweepolige kabel. Ik weet niet of die in 1 kabel zitten of dat het 2 enkelpolige kabels zijn.
Er loopt ook zo'n verbinding naar Noorwegen, de NorNed Dat is een soort tweelingsnoer, maar dan een beetje dikker.

edit: in dat NorNed verhaal staat dat de BritNed inderdaad uit twee enkelpolige kabels bestaat.

Berichten: 12.262

Re: BritNed

Ik vind het ook wel een wonderlijk verhaal eigenlijk, maar het is wel mogelijk de aarde (of de zee?) als 'return' te gebruiken voor dergelijke systemen. Hoewel het vermogen best groot is is de stroom dat natuurlijk niet gezien de hoge spanning - al is 2000 ampere ook bepaald niet niks als je dat wilt aarden.

Enig idee hoe ze dat voor elkaar krijgen? Het lijkt me meer dan een kwestie van een hele grote spijker in de grond rammen, en bij gelijkstroom zou inderdaad ook wel problemen verwachten als electrolyse van grond of zeewater. Niet dat dat veel verlies oplevert, de paar volt electrodepoteniaal van water is nihil vergeleken met de spanning waarop het systeem werkt... maar staat er nou afhankelijk van de lever-richting ergens een enorme electrode met 2 kA vermogen waterstof of zuurstof te produceren, en in geval van waterstof, wat doe je aan de gevaren?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: BritNed

CoenCo schreef: do 17 okt 2019, 23:17 Waar heb je dat gelezen dan?
In een oude examenopgave van natuurkunde havo uit 2015. (link)

Berichten: 12.262

Re: BritNed

Examenopgaven moet je vaak met een korreltje zout nemen.. misschien zeezout wat betreft de retourweerstand
door aarde en zee.

Als je een kabels als paar legt lijkt het me echter logisch om dat te doen met de ene kabel op +225kV en de andere op -225kV ten opzichte van de aarde. Dat reduceert de benodigde isolatie vergeleken tot een kabel die 450 kV moet isoleren, en geeft de mogelijkheid om bij een defect het systeem te blijven gebruiken met earth return, zij het wellicht op halve kracht.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: BritNed

klazon schreef: do 17 okt 2019, 23:22 Retour via de aarde zou niet kunnen. Het gaat om een gelijkstroomverbinding en dat levert zeker bij zulke hoge stromen hele vervelende effecten met electrolyse.
.. Er loopt ook zo'n verbinding naar Noorwegen, de NorNed Dat is een soort tweelingsnoer, maar dan een beetje dikker.
Het artikel van die link stelt duidelijk dat de zeekabels geen retourdraad hebben: "De kabel zelf (ongeacht het aantal geleiders en of deze geleiders samen in één kabel zijn gebundeld of op enige afstand van elkaar liggen) voert dezelfde spanning. De grond, in dit geval letterlijk de aarde, wordt als de retourdraad gebruikt. Men slaat een flink aantal grote electrodeplaten de grond in en verbindt daarmee de hele planeet aan het circuit, net zoals de auto aan de accu. In het verleden, bij de Cross Skagerak-kabel, werd ook wel het zeewater zelf als retour gebruikt, maar dat wordt tegenwoordig niet meer gedaan vanwege ongewenste chloorgasvorming op de waterelektroden."

Het blijft vreemd, ik zou denken dat de elektrodes gauw opgebruikt zijn en dat ze veel verlies opleveren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: BritNed

Dit verhaal vertelt iets anders: [urlhttps://www.deingenieur.nl/artikel/hoogspanning ... ik-genomen][/url]
‘In eerste instantie is gekeken naar een enkele kabel, waarbij de zee zelf als tweede geleider zou fungeren’, licht projectleider ir. Han van Asten van TenneT toe. ‘Oliemaatschappijen wilden echter de garantie dat de stroom de anticorrosiesystemen van de pijpleidingen in zee niet zou beïnvloeden. Daarnaast hadden milieuorganisaties kritiek op het plan, zodat uiteindelijk besloten is een dubbele kabel aan te leggen.’

Berichten: 12.262

Re: BritNed

Die kabels zijn inderdaad anders met een + en - tov de aarde en hebben geen retour nodig.

Maar dat er kabels zijn waarbij de aarde of zee wel wordt gebruikt blijft apart - 2 kA blijft een boel stroom qua electolyse. De electrodes zelf kun je best van een materiaal maken dat niet corrodeert, maar de gasvorming lijkt me onvermijdelijk, dat moet toch om enorme hoeveelheden gaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: BritNed

Even uitgerekend hoeveel gas er ontstaat bij 2 kA: bij de kathode 0.3 liter waterstofgas per seconde, of 900 liter per uur; en bij de anode hetzelfde volume chloorgas. Die hoeveelheid chloorgas zal wel corrosief zijn in de omgeving van de anode.

Berichten: 12.262

Re: BritNed

Dat zou ik ook denken, maar wat ook problematisch zou kunnen zijn is dat dit soort kabels in beide richtingen vermogen kunnen leveren. Als dat omkeert komt bij de electrode waar eerst waterstof vrijkwam nu chloor of zuurstof vrij, en die gassen vormen wel heel makkelijk een explosief mengsel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.896

Re: BritNed

Benm schreef: ma 21 okt 2019, 21:30 Dat zou ik ook denken, maar wat ook problematisch zou kunnen zijn is dat dit soort kabels in beide richtingen vermogen kunnen leveren. Als dat omkeert komt bij de electrode waar eerst waterstof vrijkwam nu chloor of zuurstof vrij, en die gassen vormen wel heel makkelijk een explosief mengsel.
Om vermogen de andere kant op te sturen is het niet nodig om de richting van de stroom om te keren ;)

Berichten: 12.262

Re: BritNed

Niet nodig inderdaad, al weet ik niet hoe ze dat in de praktijk doen.

Wellicht houden ze de spanning altijd positief tov de aarde om bestaande stacks thyristors etc te kunnen blijven gebruiken ongeacht de stroomrichting.

Maar ondanks dat komt er toch wel een hoop gas vrij bij de aard-electrodes zo lijkt me.

Reageer