kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

Inderdaad - dat is nog veel simpeler! En volgens mij zijn er op internet ook online toevalsgeneratoren te vinden die op kwantummechanisch toeval gebaseerd zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

Overigens is er in de jaren zestig (toen paranormale zaken nogal in de mode waren) een experiment op tv geweest waarbij kijkers de uitkomst van de verdeling in een Galton board moesten proberen te beïnvloeden. Niet helemaal hetzelfde maar wel vergelijkbaar.
Daar kwam niets uit.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bean_machine

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

Heb vroeger al eens geleerd dat de random-generator van een computer nooit echt random is.
Daarom is het aan te nemen dat het raden van een getal, meer gaat lijken op een educated guess
Zeker als het maar weinig getallen zijn.

p.s. Toevallen beginnen altijd met een verwachtingspatroon.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

FransKop schreef: ma 14 okt 2019, 21:08 Heb vroeger al eens geleerd dat de random-generator van een computer nooit echt random is.
Inderdaad. Zie eerder op dit (korte) draadje.
FransKop schreef: ma 14 okt 2019, 21:08 ... dat het raden van een getal
Het gaat niet over raden van getallen.
FransKop schreef: ma 14 okt 2019, 21:08 p.s. Toevallen beginnen altijd met een verwachtingspatroon.
Toevallen zijn een medische aandoening.

Berichten: 12.262

Re: kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

flash4fun schreef: zo 13 okt 2019, 18:10 dus enkele jaren valt het me op dat ik enorm veel toevallen meemaak, (bv ik denk aan iets en het gebeurd)

dus begon ik te denken als veel mensen aan hetzelfde denken op een bepaalde manier gebeurd dit dan echt? Of beinvloed dit realiteit?
Het is een bekend fenomeen, je denkt aan iemand en diegene belt je kort daarna op, je denkt dat het gaat regenen en dat gebeurt vervolgens ook vrij snel, etc. etc.

Dit heeft niets te maken met wat je wel of niet dacht, maar is 'confirmation bias' en 'selectief geheugen'.

Het zal vaak genoeg gebeuren dat je aan iemand denkt maar diegene vervolgens niet acuut aan de telefoon hangt, maar die situaties vergeet je vrij eenvoudig, terwijl je de uitzonderingen waarbij 'denken aan' en 'gebeld worden door' vrij kort op elkaar liggen memorabel zijn, en je zou kunnen denken dat er een causale relatie is.

Dat computers geen daadwerkelijk willekeurige getallen kunnen produceren is overigens niet waar: in moderne cpu's zit een true random generator voor het maken van sleutels voor cryptografie en dergelijke, die berust op toeval die uit thermische ruis komt.

De entropie van zo'n systeem is klein, maar je hebt ook niet zoveel echte random bits nodig - wellicht een paar honderd of duizend om een set keys aan te maken.

Het andere soort is een pseudorandom generator waarvan je de waarde volledig kunt voorspellen als je weet hoe het ding werkt (en dat staat gewoon in de docuementatie). De entropie daarvan is nul, maar je kunt wel op idioot hoog tempo schijnbaar willekeurige getallen maken met een normale verdeling en dergelijke.

Beide hebben hun toepassing, maar voor cryptografie is de pseudorandom generator ongeschikt en gebruik daarvan taboe.

Berichten: 7

Re: kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

na overleg met een programeur gaan we proberen een programma te maken dat al deze testen tegelijkertijd uitvoert,

het probleem is dat dit enorm veel geheugen gaat vragen, aangezien dit enkele maanden zal blijven lopen en gegevens opslaan.

het lijkt me ook een goed idee om dit op te proberen op een computer verbonden met internet - via wifi,via kabel en 1 die helemaal niet verbonden is met internet.deze manier zijn we zeker of internet de uitkomst niet beinvloed

ik schat het experiment te kunnen beginnen eind deze maand.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

Mooi! Laat ons weten hoe het uitpakt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

Benm schreef: di 15 okt 2019, 00:35 Dat computers geen daadwerkelijk willekeurige getallen kunnen produceren is overigens niet waar: in moderne cpu's zit een true random generator voor het maken van sleutels voor cryptografie en dergelijke, die berust op toeval die uit thermische ruis komt.
Bedankt. Dat was nieuw voor mij.
flash4fun schreef: di 15 okt 2019, 07:30 na overleg met een programeur gaan we proberen een programma te maken dat al deze testen tegelijkertijd uitvoert,
Begrijp ik hier dat je alle voorstellen gaat uitvoeren (willekeurig getal 1..9, namen in het nieuws, weekdagen)?
flash4fun schreef: di 15 okt 2019, 07:30 het probleem is dat dit enorm veel geheugen gaat vragen, aangezien dit enkele maanden zal blijven lopen en gegevens opslaan.
Dat zal wel meevallen. Als je een schijf van 1 TB hebt kun je een jaar lang elke seconde 30 kB vastleggen. Ik zie niet waar je dat voor nodig zou hebben.

Berichten: 7

Re: kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

Xilvo schreef: di 15 okt 2019, 08:59
Benm schreef: di 15 okt 2019, 00:35 Dat computers geen daadwerkelijk willekeurige getallen kunnen produceren is overigens niet waar: in moderne cpu's zit een true random generator voor het maken van sleutels voor cryptografie en dergelijke, die berust op toeval die uit thermische ruis komt.
Bedankt. Dat was nieuw voor mij.
flash4fun schreef: di 15 okt 2019, 07:30 na overleg met een programeur gaan we proberen een programma te maken dat al deze testen tegelijkertijd uitvoert,
Begrijp ik hier dat je alle voorstellen gaat uitvoeren (willekeurig getal 1..9, namen in het nieuws, weekdagen)?
flash4fun schreef: di 15 okt 2019, 07:30 het probleem is dat dit enorm veel geheugen gaat vragen, aangezien dit enkele maanden zal blijven lopen en gegevens opslaan.
Dat zal wel meevallen. Als je een schijf van 1 TB hebt kun je een jaar lang elke seconde 30 kB vastleggen. Ik zie niet waar je dat voor nodig zou hebben.
ik ga inderdaad alle voorstellen testen, het lijkt me beter en verstandiger alle mogelijkheden te analyseren

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

Professor Puntje schreef: ma 14 okt 2019, 11:22 Idee: Schijf een computerprogramma dat per dag nagaat welke namen in de nieuwsberichten veel opduiken, die namen zullen dan vanzelf ook meer in de mensen hun gedachten zijn. Daarnaast laat je dan een random "namengenerator" lopen, en kijk je of de uitkomsten daarvan verband houden met wat die dag in het nieuws is. Een dergelijk experiment kan denk ik redelijk objectief uitgevoerd worden.
Ik denk dat dat op die manier niet gaat lukken.
Er zijn namelijk tienduizenden namen zo niet veel meer,
terwijl de namen die we meestal horen er maar een paar van die vele zijn.

Natuurlijk kan er rekening gehouden worden met de dichtheid, maar dan is het ""toeval"" weer aanvechtbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

Daarvoor moet inderdaad op de een of andere manier een correctie worden toegepast. De suggestie om de dagen van de week te gebruiken vind ik dan ook veel beter dan mijn namen-idee.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

Er is nog iets wat me zorgen baart aan dit soort methodes.

Veel zaken blijken in de praktijk ander te zijn al men zou verwachten.
Bij lengten van rivieren staat er vaker een 1 vooraan als andere cijfers.
Zoiets zou hier ook kunnen optreden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

tempelier schreef: zo 20 okt 2019, 13:44 Veel zaken blijken in de praktijk ander te zijn al men zou verwachten.
Bij lengten van rivieren staat er vaker een 1 vooraan als andere cijfers.
Dat is Benford's law, en ik zie niet hoe dit hier een rol zou kunnen spelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

Aan ons om al dergelijke bezwaren te verkennen. Wat vergezocht maar goed hier nog eentje:

Het zou kunnen zijn dat de netspanning of de atmosferische omstandigheden op verschillende dagen van de week ietsjes verschillen wat (afhankelijk van het type random generator) van invloed zou kunnen zijn op de verkregen uitkomsten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: kunnen gedachten de realiteit beinvloeden? test

het aantal wisselingen is per dag niet precies het zelfde.
Dit wordt door computers op het einde van de dag bijgesteld.

Reageer