[natuurkunde] Kracht berekenen notenkraker

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[natuurkunde] Kracht berekenen notenkraker

Hoi allemaal,

Ik wil graag de kracht berekenen van een notenkraker als deze:
notenkraker.jpeg
Inspanning = 20 N
Afstand van handvat tot center noot = 20 cm
Lengte totale notenkraker is 30 cm

De getallen mogen anders zijn als het gemakkelijker rekenen moet zijn.

De last zit tussen het draaipunt en de inspanning (groep 2 hefbomen als ik mij niet vergis)

Waar ik benieuwd naar ben is hoe je dit berekend, doe je dat op zelfde manier als bijvoorbeeld een noot die gekraakt wordt met een waterpomptang, waar hebt draaipunt tussen de inspanning en de last zit. (Hefboom groep 1)
waterpomptang.jpg

Berichten: 3.930

Re: Kracht berekenen notenkraker

Ik denk dat het inderdaad zo simpel is. kracht1 x arm1=kracht2 x arm2. Het gaat daarbij om het besef wat je feitelijk aan het doen bent; je verplaatst een hefbooom tegen een kracht in (je hand die kracht levert aan de notenkraker of de waterpomptang) en en dat levert arbeid=kracht x afstand W=FxS
door de hefboom wordt de afstand evenredig kleiner met de afstanden tot het draaipunt en omdat er geen energie verloren gaat in het hefboom mechanisme (buiging even verwaarlozen) moet de kracht aan de andere kant met dezelfde verhouding arm2/arm1 groter worden.

Dat zelfde idee van kracht x weg en behoud van geleverde arbeid heb je ook bij een hydraulische krik. alleen gaat de overzetting daar niet met armlengte maar zuigeroppervlak.

Re: Kracht berekenen notenkraker

kracht1 x arm1=kracht2 x arm2, deze formule kan ik gebruiken om de kracht op de noot te berekenen zoals voorgesteld op het plaatje?

Als je de noot verplaatst richting en onder je hand waarmee je knijpt, tussen de heften van de tang, dan zal het moeilijker worden om de noot te kraken. Dan kun je de notenkraker beter op zij leggen en de noot tussen je hand kraken, veronderstel ik dan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kracht berekenen notenkraker

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kracht berekenen notenkraker

de arm is de (loodrechte) afstand tussen draaipunt en de werklijn van de kracht.
notenkraker.png
notenkraker.png (94.05 KiB) 7069 keer bekeken

Re: Kracht berekenen notenkraker

Bedankt, hier kan ik wat mee! super!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kracht berekenen notenkraker

Kortom, al die groepen hefbomen voldoen aan één gezamenlijke set simpele basisregels.

Reageer