Lichtsnelheid

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 76

Lichtsnelheid

Is de lichtsnelheid onafhankelijk van de frequentie en golflengte van EM straling?

Is de lichtsnelheid bij 1 Hz exact hetzelfde als bij 1 THz?

Berichten: 66

Re: Lichtsnelheid

In vacuum: ja,ja Maar in een medium ligt dat anders. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtsnelheid

Berichten: 76

Re: Lichtsnelheid

Is de snelheid van EM straling van 10^24 Hertz (dus 1 YottaHertz) ook 299 792 458 m/s?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: Lichtsnelheid

Jan9 schreef: wo 06 nov 2019, 21:32 Is de snelheid van EM straling van 10^24 Hertz (dus 1 YottaHertz) ook 299 792 458 m/s?
Hoe lang ben je nu weer van plan door te gaan met vragen naar de bekende weg?

Berichten: 76

Re: Lichtsnelheid

De vraag is, hoe kan het dat EM straling met een kortere golflengte dezelfde snelheid heeft als EM met een langere golflengte...

Ik bedoel één enkel golfpakketje van 1 Hz i immers veel langer dan een golfpakketje van 10^24 Hz.

Één foton met een extreem korte golflengte pas toch gigantisch veel keer in één foton met een enorme grote golflengte?
Laatst gewijzigd door Jan9 op wo 06 nov 2019, 21:46, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: Lichtsnelheid

Je zeurt en herhaalt dezelfde onzin als op daarom afgesloten draadjes. Dat is tegen de forumregels.

Berichten: 76

Re: Lichtsnelheid

Ok, dan zal ik het onderwerp sluiten. Sorry

Berichten: 76

Re: Lichtsnelheid

De vraag is, de golflengte van is de afstand tussen 2 golf toppen

Dan is één enkele golf van 1 Hz toch veel langer dan één golf van 1 Mhz?

Wat is de afmeting van één foton? De hele golf of een halve golf of slechts een fractie van de golf?

Wat is de afmeting van één golfpakketje? Wat is de afmeting van 1 foton?

Als er een verschil is in afmeting terwijl ze beide met dezelfde lichtsnelheid voortplanten dan zou de lichtsnelheid niet constant zijn dus zal de afmeting van één golfpakketje niet gelijk zijn aan de golflengte.

Dat is de vraag? Wat is één enkele foton in verhouding met één golflengte of is één foton een gedeelte van de golflengte?

Of is mijn vraag te abstract?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: Lichtsnelheid

Jan9 schreef: wo 06 nov 2019, 21:50 Ok, dan zal ik het onderwerp sluiten. Sorry
Waarom houd je je niet aan je woord?

Berichten: 76

Re: Lichtsnelheid

Omdat ik nog steeds wacht op het eureka moment of de crux!

Of vindt je mijn vraag een volslagen onzin? Ik probeer een verband te vinden tussen het deeltje en de golf :-)

Als je EM straling als een deeltje en als een golf kan opvatten dan moet er toch een verband zijn?

Ben ik nu zo dom of zijn jullie zo slim ;)

Berichten: 76

Re: Lichtsnelheid

Als er geen verband is tussen EM als deeltje (foton) en als golf (straling) dan is de wetenschap contradictio in terminis :shock:

Berichten: 66

Re: Lichtsnelheid

Het verband tussen EM als deeltje en als golf kun je zo op Wikipedia opzoeken. Het luidt E=hν https://en.wikipedia.org/wiki/Planck–Einstein_relation Een verband tussen de frequentie van de golf en de energie van het deeltje. Maar dat zegt _niets_ over hoever het golfpakketje is uitgewaaierd.

Berichten: 76

Re: Lichtsnelheid

Nee, dat zegt niets over het verband tussen EM als deeltje en als golf maar alleen over het verband tussen energie en frequentie

Dus nog steeds geen antwoord op mijn vraag; is er een verband tussen EM als deeltje en als golf?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Lichtsnelheid

Nee, dat zijn totaal losstaande dingen.

Berichten: 3.860

Re: Lichtsnelheid

Wat gek , ik kwam toevallig op dit topic terecht en herken precies hetzelfde wat ik ook in andere topics ben tegengekomen:
iemand doet zijn best om het gene wat hij vreemd vindt toe te lichten. daarna wordt zijn redenatie afgedaan als onzin maar niet gevraagd naar de achtergrond waarom hij die vraag stelt. Er wordt verwezen naar links die een leuke samenvatting zijn voor natuurkundigen die het al precies weten, maar helaas niet in staat zijn zich te verplaatsen in het nivo van de vraagsteller. die voelt zich nu waarschijnlijk compleet afgeschoten en zal nog wel 3 x nadenken voor die ooit nog een vraag stelt.

Ik zou zeggen: probeer jan9 eens netjes antwoord te geven en na te gaan waarom hij deze vraag stelt?

Gesloten