[scheikunde] concentraties bereiden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

[scheikunde] concentraties bereiden

A) We beschikken over een KOH-oplossing met 109,2g KOH per liter oplossing. De dichtheid van de oplossing bedraagt 1,09 g/mL. Bereken de molaliteit van de KOH oplossing.

Ik heb 1090g in 1000mL oplossing..
d.w.z. 1090g-109,2g KOH= 980,8g H2O

n=109,2g/56,11= 1,95 mol

Cb= 1,95mol/0,9808kg
= 2,0 m

B) Uit de KOH-oplossing nemen we 100mL. We willen daar een 0,25m KOH-oplossing mee bereiden. Hoeveel gram water moeten we toevoegen aan die 100mL. (Zou 680g) moeten zijn.

C1.V1=C2.V2
2,0m.100mL= 0,250m. (100+x)
200 = 25 + 0,250x
175 = 0,250x
x= 700g (zou 680g moeten zijn)

Zou iemand me alstublieft kunnen uitleggen waar ik hier fout zit..

Berichten: 53

Re: [scheikunde] concentraties bereiden

De fout die je maakt is subtiel, maar wel erg begrijpelijk. Kijk even naar deze regel:
Cb= 1,95mol/0,9808kg = 2,0 M
Bedenk wat de definitie van een concentratie is. Zie je nu waar de fout zit?

Je zult zien dat als je de concentratie juist uitrekent, het antwoord op de vervolgvraag op 680 g uitkomt.

Berichten: 20

Re: [scheikunde] concentraties bereiden

Ja dat kwam daar omdat ze de molaliteit vroegen wat mol/massa oplosmiddel is..

Omdat ze 2 keer dezelfde gegevens in molaliteit geven hadden ze op school gezegd dat ik aan beide kanten met dezelfde gegevens zou mogen werken, zolang dezelfde eenheden gebruikt werden. Zelfde moest daar m-% staan, zou ik met m-% mogen werken en zou ik dat niet in concentraties moeten zetten.. daarom dat ik dat ook niet gedaan heb..

MAAR moest ik dan per mol / l werken, met welke volumes zou ik moeten werken bij vraag A?

Berichten: 53

Re: [scheikunde] concentraties bereiden

Een molariteit is geen massa%, dus wie je heeft verteld dat het niet uitmaakt zolang je aan beide zijden van het =-teken maar met dezelfde eenheden werkt doet z'n werk niet goed. Uiteraard kun je wel de een in de ander omrekenen, maar die handeling moet je dan wel elke keer toepassen op het moment dat je een molariteit tegenkomt. Dat lijkt me een hoop extra werk voor 0,0 resultaat en een flinke kans op het maken van vermijdbare fouten.

Dus ja, je moet in mol/L werken. Met welke volumes je zou moeten werken? Denk je dat dit uitmaakt als je het eenmaal over een concentratie hebt?

(Dat gezegd, het is bij mij na twaalven. Als dit huiswerk voor een normale middelbare school is, denk je dan dat het veel zin heeft om in het holst van de nacht over dit soort dingen na te denken?)

Berichten: 20

Re: [scheikunde] concentraties bereiden

daniel73 schreef: vr 08 nov 2019, 00:10 Een molariteit is geen massa%, dus wie je heeft verteld dat het niet uitmaakt zolang je aan beide zijden van het =-teken maar met dezelfde eenheden werkt doet z'n werk niet goed. Uiteraard kun je wel de een in de ander omrekenen, maar die handeling moet je dan wel elke keer toepassen op het moment dat je een molariteit tegenkomt. Dat lijkt me een hoop extra werk voor 0,0 resultaat en een flinke kans op het maken van vermijdbare fouten.

Dus ja, je moet in mol/L werken. Met welke volumes je zou moeten werken? Denk je dat dit uitmaakt als je het eenmaal over een concentratie hebt?

(Dat gezegd, het is bij mij na twaalven. Als dit huiswerk voor een normale middelbare school is, denk je dan dat het veel zin heeft om in het holst van de nacht over dit soort dingen na te denken?)
Het is niet voor school maar voor een examen binnen paar dagen in het unief.

Als ik met concentraties werk krijg ik nog steeds niet het juiste
Ik heb alles omgezet:

1,96M.100ml = 0,2678M.(100+x)
x= 630g

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [scheikunde] concentraties bereiden

@daniel73: zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Molaliteit

@Schoolproject: opgave A doe je correct. Maar bij B reken met een formule die voor concentraties geldt, en molaliteit was gevraagd. Het principe blijft hetzelfde (misschien is dat wat ze op school bedoelden) maar er moeten wel de juiste dingen worden ingevuld.

Molaliteit is mol per kg oplosmiddel. Je moet dus niet het totaalvolume van de oplossing gebruiken, maar de massa van het oplosmiddel.

Hoe zou je formule er dan wel uit moeten zien?

Berichten: 20

Re: [scheikunde] concentraties bereiden

Marko schreef: vr 08 nov 2019, 08:39 @daniel73: zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Molaliteit

@Schoolproject: opgave A doe je correct. Maar bij B reken met een formule die voor concentraties geldt, en molaliteit was gevraagd. Het principe blijft hetzelfde (misschien is dat wat ze op school bedoelden) maar er moeten wel de juiste dingen worden ingevuld.

Molaliteit is mol per kg oplosmiddel. Je moet dus niet het totaalvolume van de oplossing gebruiken, maar de massa van het oplosmiddel.

Hoe zou je formule er dan wel uit moeten zien?


Dat heb ik dan geprobeerd en ik kwam uit op wat ik hierboven vermeld heb 230g..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [scheikunde] concentraties bereiden

Nee dat heb je niet gedaan. Ik suggereerde om een formule op te stellen die gebruik van van molaliteit en massa van het oplosmiddel, niet om molariteit en volume te gebruiken.

Sowieso, je hebt daar molariteiten en milliliters in de formule ingevuld en komt dan ineens op een antwoord in grammen. Dat kan niet, nooit.

Natuurlijk kun je milliliters omrekenen naar grammen, als je de dichtheid weet. Maar die weet je niet, want de dichtheid links van de pijl is niet gelijk aan de dichtheid rechts van de pijl. Links van de pijl is immers de situatie vóór (waar de molaliteit nog 2.0 molal is) en rechts van de pijl is de situatie ná: 0.25 molal. Bij een andere molaliteit hoort ook een andere dichtheid

Misschien even een stap terug. De formule C1.V1 = C2.V2 is de formule voor het verdunnen van een oplossing. Deze is geldig, omdat bij verdunnen de totale hoeveelheid stof n constant blijft. Volgens de definitie van concentratie is C = n/V en dus ook n = C *V. Ik kan verdunnen wat ik wil, het volume verandert daardoor, maar n blijft constant, en C*V dus ook. Dus in de beginsituatie geldt n = C1 * V1, en na verdunnen geldt n = C2 * V2, maar n is gelijk gebleven en dus geldt C1 * V1 = C2 * V2.

Waarom dit verhaal: omdat bij verdunnen iets vergelijkbaars geldt voor de molaliteit. De molaliteit b = n_stof/m_oplosmiddel dus ook n_stof = b * m_oplosmiddel. De hoeveelheid stof verandert niet door verdunnen, dus kun je zeggen b1 * m_oplosmiddel1 = b2 * m_oplosmiddel2

De formule heeft dus dezelfde vorm als bij concentraties en volumes, maar je moet wel de juiste dingen invullen: molaliteit vóór en ná, en de massa van het oplosmiddel vóór en ná.

En voor de volledigheid: De massa van het oplosmiddel is dus geen 100 mL.

Je kunt de massa van het oplosmiddel in die 100 mL wel prima berekenen, omdat je dat eerder hebt gedaan voor 1 liter van hetzelfde oplosmiddel. En je kunt dan ook berekenen wat de massa van het oplosmiddel zou moeten worden op op 0.25 molal uit te komen.

Reageer