Gaschromatografie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 228

Gaschromatografie

Dag allemaal

In mijn cursus over gaschromatografie spreken ze over de coil diameter (spiraaldiameter) en dat deze de efficiëntie beïnvloed.
Er staat geschreven:
'Hoe kleiner de spiraaldiameter, hoe groter het verschil in weglengte tussen de inwendige en uitwendige diameter en hoe lager de efficiëntie'

Ik begrijp niet goed wat ze bedoelen hier. Kan iemand mij dit uitleggen?



Groetjes

Autodidact1

Berichten: 391

Re: Gaschromatografie

Ik neem aan dat ze het principe bedoelen van de binnenbocht is korter dan de buitenbocht.
Als dat effect nadrukkelijk speelt zal dat voor piekverbreding, dus verlies in efficiëntie betekenen.

Ik betwijfel of dit effect bij capillaire kolommen echt een rol speelt.

Berichten: 12.262

Re: Gaschromatografie

Dat denk ik ook: als je een lange kolom tamelijk strak opwindt dan is de binnenbocht significant korter dan de buitenbocht en krijg je daardoor mogelijk piekverbreding, afhankelijk van hoe snel het gas er doorheen gaat en hoe laminair of turbulent de stroming is.

Of het praktisch veel uitmaakt: ik denk in de regel niet, maar je kunt mogelijk situaties krijgen waarbij men een heel compacte GC wil maken en daarvoor een kolom idioot veel windingen laat maken in een klein oventje wat de scheiding negatief beinvloedt. Voor het soort gc dat je in het laboratorium gebruikt zal het geen grote rol spelen, maar als men iets ontwikkelt voor portable gebruik oid dan is het wellicht een ander verhaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Gaschromatografie

gravimetrus schreef: do 07 nov 2019, 18:22 Ik neem aan dat ze het principe bedoelen van de binnenbocht is korter dan de buitenbocht.
Als dat effect nadrukkelijk speelt zal dat voor piekverbreding, dus verlies in efficiëntie betekenen.

Ik betwijfel of dit effect bij capillaire kolommen echt een rol speelt.
De piekverbreding is in de orde van d/D met d de uitwendige diameter van de kolom en D de diameter van de winding. Voor normale kolommen dus 0.25 mm / 250 mm, oftewel 0.1%. Lijkt me niet iets om je druk om te maken. Als het al een probleem zou zijn, kun je dat ondervangen door halverwege de kolom andersom te winden.

Misschien was de schrijver geïnspireerd geraakt door piekverbreding in gepakte kolommen, waar weglengteverschillen wél een wezenlijke rol spelen. Maar hier slaat hij de plank denk ik nogal mis.

Berichten: 12.262

Re: Gaschromatografie

Dat zou inderdaad kunnen. Bij een open kolom is het probleem niet zo groot - meestal gaat diffusie toch zodanig snel dat een molecuul heen en weer gaat tussen de binnen- en buitenbocht.

Reageer