Singulariteit

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 76

Singulariteit

Is het universum van 13.7 miljard lichtjaar oud met een diameter van 93 miljard lichtjaar een signulariteit voor EM straling en informatieoverdracht?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Signulariteit

Singulariteit:
  • Wiskundig: Een punt waarop een eigenschap van een wiskundig object niet meer gedefinieerd is, en bijvoorbeeld oneindig wordt.
  • Natuurkundig: Een omstandigheid waarbij de ons bekende natuurwetten ophouden zinnige resultaten te geven, bijvoorbeeld bij massieve objecten aan de lichtsnelheid.
  • Astronomisch: Een plaats in de ruimtetijd waarin de getijdenkrachten oneindig groot worden en alles verdwijnt in een punt, dit wordt bijvoorbeeld vermoed in het centrum van een zwart gat, of bij de oerknal.
Je zou het misschien zo kunnen zeggen: Een astronomische singulariteit is een 'gebied' zonder afmetingen 'waarbinnen' ruimte en tijd, energie en materie lijken te versmelten tot een 'iets' waarover de wis- en natuurkunde geen zinnige uitspraken meer kan doen.

Ik vermoed echter, dat je wilt vragen of er sprake is van een waarnemingshorizon, aan de rand van ons heelal. Een grens van waarachter nu verzonden informatie (dus straling, materie, wat dan ook) ons nimmer meer kan bereiken, hoe lang wij ook zouden wachten. Alles wat nu achter die horizon gebeurt zou ons nimmer kunnen beïnvloeden, is nimmer waarneembaar, en dus in iedere praktische betekenis niet bestaand. Dit zou dan ook vice versa gelden; alles wat wij hier vandaag uitvreten zou nimmer een alien achter die waarnemingshorizon kunnen beïnvloeden, wij zouden dan in iedere praktische betekenis niet bestaan voor die wezens.

Die horizon bestaat voor zover wij nu kunnen beredeneren, en ligt (afhankelijk van het gekozen model en de parameters) nu op ongeveer 16 miljard lichtjaar. Op de door jou genoemde grens van ongeveer 47 miljard lichtjaar ligt volgens datzelfde model de particle horizon.

Berichten: 76

Re: Signulariteit

Mijn vraag is eigenlijk of je met de snelheid van het licht het ganse universum kunt reduceren en comprimeren tot een singulariteit zodat de golf - deeltje dualiteit oplost in een continuüm van een singulaire informatierealiteit.

Berichten: 76

Re: Signulariteit

Het ganse heelal is immers een bevroren bloksingulariteit van informatieoverdracht met de lichtsnelheid waarin je alles kunt comprimeren.

Ja, eigenlijk is de constante c in de speciale relatieviteits theorie niets anders dan een singulariteit.

Mijn vraag is of dualiteiten nog wel bestaan in de singulariteit van de absolute constante realiteit van c?

Berichten: 76

Re: Signulariteit

In de wiskunde is 0 (nul) tot de macht 0 (nul) singulair.

0^0=1

Berichten: 76

Re: Signulariteit

En toen werdt het ijzig doodstil...... inderdaad dit vraagt om begrip voor de relativiteit van massa-energie-ruimte-tijd in singulariteit van de licht- en informatiesnelheid.

In de lichtsnelheid wordt namelijk alle complexiteit en dualiteit van mathematica en fysica genullificeerd in singulariteit. Dàt is relativiteit :idea:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Signulariteit

Jan9 schreef: vr 08 nov 2019, 14:08 Is het universum van 13.7 miljard lichtjaar oud met een diameter van 93 miljard lichtjaar een signulariteit voor EM straling en informatieoverdracht?
Hoeft niet perse! Als je de oerknal als singulariteit beschouwd en de universummassa M na 17,3 miljard jaar zou weten (68% donkere energie+27%donkere materie+5%baryon), kun je wellicht een soort van Schwartzchildradius R (eventhorizon) berekenen.
Als dan de potentiële energie GM/(Rc^2 ) van een foton ≤1/2 , kan een foton aan de grenzen van de eventhorizon ontsnappen aan de invloedssfeer van de singulariteit!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Signulariteit

Dàt is relativiteit :idea:
Fijn dat je jezelf zo naar eigen tevredenheid hebt geantwoord.

Berichten: 76

Re: Signulariteit

Ja, maar Michel, ben je het ook met me eens? Dat het ganse universum een singulariteit is in de licht- en informatiesnelheid c?


Heb je het licht (c) al gezien? (=begrijpen wat men daarvoor nog niet begreep, een oplossing komt in zicht)

Dat is niet voor niets een Nederlands spreekwoord :idea:

Ik krijg weinig bijval en steun in mijn opvattingen terwijl mijn veronderstelling niets meer is dan de relatieviteits theorie....

Berichten: 1.223

Re: Signulariteit

Misschien is het een idee om de gangbare defintie van een singulariteit te handhaven en niet met eigen gebrouwen definities te komen.

Berichten: 1.223

Re: Signulariteit

Jan9 schreef: vr 08 nov 2019, 20:31 Ik krijg weinig bijval en steun in mijn opvattingen terwijl mijn veronderstelling niets meer is dan de relatieviteits theorie....
Correctie: jouw begrip van de relativiteistheorie.

Ik zie vooral een hoop semantisch gegoochel.

Berichten: 1.223

Re: Signulariteit

Jan9 schreef: vr 08 nov 2019, 17:23 In de wiskunde is 0 (nul) tot de macht 0 (nul) singulair.

0^0=1
Wat 0^0 is, is een kwestie van definitie.

Neem b.v. de functies f(x)=x^x en g(x,y)=x^y en neem de limieten x en y naar 0 op verschillende manieren. Dan krijg je dus verschillende antwoorden voor 0^0 wanneer je deze functies continu veronderstelt in de oorsrpong.

Dat heeft weinig te maken met singulariteiten, volgens mij.

Berichten: 76

Re: Signulariteit

Inderdaad maar c is en blijft in de mathematische fysica altijd 0 (nul) nul massa=energie=ruimte=tijd

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Signulariteit

Opmerking moderator

Na moderatoroverleg definitief gesloten

Gesloten