Elektrochemie, temperatuur ontwikkeling meten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 20

Elektrochemie, temperatuur ontwikkeling meten

Ik ben al even bezig met elektrochemie, zowel hobby matig als ook beroepsgericht. Middels een potentio galvanostat kan ik flink spelen en ontdek leuke dingen.

Ik zou graag de temperatuurontwikkeling aan de elektroden/oppervlak (anode/kathode) willen meten. Als dat niet kan dan hoop ik dat het kan worden berekend.

Hoe zou ik dit kunnen aanpakken?

Gr, John

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Elektrochemie, temperatuur ontwikkeling meten

Het is totaal niet duidelijk wat voor elektrochemische cel jij gebruikt.

Door de benodigde overspanning aan de elektroden zal er warmte ontstaan. Als jouw cel perfect geïsoleerd zou zijn dan kun je uit de temperatuurstijging van het gehele apparaat over een langere tijdtermijn berekenen hoeveel warmte er vrij gekomen is.

De temperatuur van de elektrodes zal nauwelijks nauwelijks hoger zijn dan die van de oplossing.

Berichten: 20

Re: Elektrochemie, temperatuur ontwikkeling meten

Praktijkschaal
Bak met ijzerplaten in een brak afvalwater. In het afvalwater kan van alles zitten, o.a. Metalen en zouten.
Max 10 Volt en Max 6000 Ampère.
Maar heb ook een PGstat204 voor labschaal testjes.

Het gaat mij niet om de totale warmte ontwikkeling van een bepaald volume in de tijd. Ben juist op zoek wat de maximale temperatuur kan zijn bij overspanning. O.a. in gevormde belletjes of iets dergelijks.

Aanhoudende overspanning (volts/ampère) warmt het volume in een bekerglas flink op.



De warmte die vrij komt bij overspanning is die te berekenen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Elektrochemie, temperatuur ontwikkeling meten

Ja, als je zou weten hoe groot die overspanning aan elke elektrode is.

Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat je probeert te doen.
Betreft het hier elektrolyse van brak water?
Of wat dan?

Berichten: 20

Re: Elektrochemie, temperatuur ontwikkeling meten

Anode kathode waarop een gelijkstroom wordt gezet. De anode lost op en het vrijgekomen ijzer bindt o.a. Metaalionen uit afvalwater. De metaalionen precipiteren mee en bezinken.
Wat ik graag wil weten of er bij overspanning een kortstondige maar forse temperatuurstijging kan plaatsvinden in het afvalwater bijvoorbeeld in de gevormde gasbelletjes die ontwijken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Elektrochemie, temperatuur ontwikkeling meten

De overspanning veroorzaakt een constante warmteontwikkeling.
De temperatuur van het water, de bak eromheen, en de elektroden erin, zal daardoor geleidelijk kunnen stijgen. Die stijging is afhankelijk van de hoeveelheid water, et cetera, en hoe snel dat water ververst wordt.

Aangezien we niet weten hoe groot de overspanning in jouw specifieke opstelling is kun je het best een thermometer in het water tegen elke elektrode plaatsen.

Berichten: 20

Re: Elektrochemie, temperatuur ontwikkeling meten

Oké, ik zal daar eerst mee experimenteren. Wordt vervolgd.

Reageer