cycloide

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: cycloide

Het gaat om traject A naar B!
Dit zijn wat expressies die MAPLE gebruikt
tijd.png
Ik kan er geen chocola van maken om hieruit t=1,96 s te berekenen :(

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: cycloide

je cycloide mooi volledig tekenen is toch duidelijker voor het zicht vindt ik hoor ik rekenen slechts tot op het dieptepunt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: cycloide

Maple geeft t=1,35 s op het dieptepunt van de cycloïde tussen A(0,0) en B(10,-2)

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: cycloide

welke cirkel gebruik jij dan

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: cycloide

Geen idee!.. ik zie slechts MAPLE antwoorden 1,35 s (onderst punt) en 1,96 s (punt B(10,-2)

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: cycloide

das geen echte cycloide hoor die jij construeert. Op basis van een cirkel met een straal van 1 meter kan de as van de cycloide maximaal de omtrek zijn van de referentiecirkel in mijn geval dus 2*1*pi. Je mag een cycloide zo maar niet willekeurig construeren hoor moet gekoppeld zijn aan een cirkel

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: cycloide

Ik heb helemaal niets geconstrueerd. De cycloide in de tekening wordt gegenereerd door MAPLE
en wie ben ik om Maple tegen te spreken :D

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: cycloide

ukster schreef: za 16 nov 2019, 19:11 Ik heb helemaal niets geconstrueerd. De cycloide in de tekening wordt gegenereerd door MAPLE
en wie ben ik om Maple tegen te spreken :D
Die 10 is verkeerd hoor kan maximum omtrek circel zijn en aangezien je -2 gebruikt is de straal van de circel 1 meter

Technicus
Berichten: 1.151

Re: cycloide

ukster schreef: za 16 nov 2019, 15:48 ...
Gezien de reputatie van 'MAPLE' neem ik aan dat dit de realiteit is.
...
Dat is een bloedlinke aanname, die ik absoluut niet met je deel.
De reputatie van software an sich zegt helemaal niets over de betrouwbaarheid van de resultaten. Daar zijn we hier al vaker tegenaan gelopen: denk o.a. Aan de schuivende blokjes in interactive physics, of een recente vraag over het buigen van een buis, waar maple’s solve me een compleet verkeerde uitkomst gaf.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: cycloide

CoenCo schreef: za 16 nov 2019, 20:00
ukster schreef: za 16 nov 2019, 15:48 ...
Gezien de reputatie van 'MAPLE' neem ik aan dat dit de realiteit is.
...
Dat is een bloedlinke aanname, die ik absoluut niet met je deel.
De reputatie van software an sich zegt helemaal niets over de betrouwbaarheid van de resultaten. Daar zijn we hier al vaker tegenaan gelopen: denk o.a. Aan de schuivende blokjes in interactive physics, of een recente vraag over het buigen van een buis, waar maple’s solve me een compleet verkeerde uitkomst gaf.
misschien werkt de software wel juist maar de ingevoerde parameter 10 is verkeerd volgens mij want op basis van de ingevoerde parameter 10 en -02 genereer je geen echte cycloide curve vandaar de iets langere tijd

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.891

Re: cycloide

Ik vind een totale tijd van 1,9624 s, goed in overeenstemming met wat Ukster vindt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: cycloide

Rik Speybrouck schreef: za 16 nov 2019, 16:28 overal vindt je toch de formule (wortel van r/g)*pi voor volledig beneden
Helemaal mee eens ;)

Maar hoe bereken je dan de cycloidetijd in een situatie hieronder of als het dalpunt al gepasseerd is? (coordinaten A en B bekend)
cycloidetijd.png
cycloidetijd.png (8.22 KiB) 1712 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.891

Re: cycloide

ukster schreef: za 16 nov 2019, 17:45 Maple geeft t=1,35 s op het dieptepunt van de cycloïde tussen A(0,0) en B(10,-2)
Daarvoor vind ik 1,34 s.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: cycloide

Xilvo schreef: zo 17 nov 2019, 12:50
ukster schreef: za 16 nov 2019, 17:45 Maple geeft t=1,35 s op het dieptepunt van de cycloïde tussen A(0,0) en B(10,-2)
Daarvoor vind ik 1,34 s.
maar ab kan geen 10 zijn das meer dan de omtrek van de circel van 1 meter, das geen cycloide die voldoet aan de voorwaarden die beschreven worden

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: cycloide

das een cycloide waarmee je de kortste tijd kan realiseren
Bijlagen
DSCN0030.JPG

Reageer