Momentane frequentie, amp. en fase

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Momentane frequentie, amp. en fase

Toch heeft de LP een ronder geluid! :mrgreen:

(De TS moet gewoon aan de slag, er is genoeg te onderzoeken als hij met zijn idee verder wil.)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Momentane frequentie, amp. en fase

Professor Puntje schreef: ma 02 dec 2019, 13:14 Toch heeft de LP een ronder geluid! :mrgreen:
Volgens sommigen 'mooier'. Maar objectief een stuk slechter dan wat met een CD haalbaar is.
Maar we dwalen af ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Momentane frequentie, amp. en fase

Professor Puntje schreef: ma 02 dec 2019, 12:56 Maar die berekening was toch digitaal/discreet? Het zou kunnen dat de scherpe randjes er bij een analoge aanpak vanaf gaan. Vergelijk een goeie oude LP met een CD. ;)
Als ik bij de waarde een willekeurig getalletje optel (normaal verdeeld, gemiddelde = 0, sd = 1E-6) gaat het ook fout wegens een volkomen onbetrouwbare uitkomst voor die derde afgeleide.

Berichten: 11

Re: Momentane frequentie, amp. en fase

Xilvo schreef: za 30 nov 2019, 17:54
donkiesjotwalter schreef: za 30 nov 2019, 17:50 Ook de evenwichtsstand wordt bepaald! Waarom zou die bij de door mij voorgestelde fit niet meegenomen moeten worden? Bij een raaklijn is niet alleen de richtingscoëfficiënt van belang toch?
Dat begrijp ik. Ik zeg ook niet dat dat niet het geval is.
Maar, wat is de betekenis van, bijvoorbeeld, een momentane frequentie in een gecompliceerd signaal?
Wat doe je er mee/kun je er mee? Wat zijn die 'vele' toepassingsmogelijkheden?
In een signaal waarvan de frequentie langzaam verandert, bijv een LFM of een HFM signaal met constante amplitude zal mijn defentie van de momentane frequentie praktische resultaten kunnen geven. Alleen heb ik zelf niet de mogelijkheid omdat te proberen. Ik vermoed, op grond van de eenvoud van het idee, dat dat goed zal werken.
Interessant is om te kijken hoe de momentane fase varieert met de tijd. Ben benieuwd!
Vr. Gr. Walter Knippers

Berichten: 11

Re: Momentane frequentie, amp. en fase

Professor Puntje schreef: ma 02 dec 2019, 13:14 Toch heeft de LP een ronder geluid! :mrgreen:

(De TS moet gewoon aan de slag, er is genoeg te onderzoeken als hij met zijn idee verder wil.)
Wie is TS?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Momentane frequentie, amp. en fase

donkiesjotwalter schreef: ma 02 dec 2019, 22:40 Wie is TS?
Jij, de topic starter :)

Berichten: 11

Re: Momentane frequentie, amp. en fase

Xilvo schreef: za 30 nov 2019, 17:54
donkiesjotwalter schreef: za 30 nov 2019, 17:50 Ook de evenwichtsstand wordt bepaald! Waarom zou die bij de door mij voorgestelde fit niet meegenomen moeten worden? Bij een raaklijn is niet alleen de richtingscoëfficiënt van belang toch?
Dat begrijp ik. Ik zeg ook niet dat dat niet het geval is.
Maar, wat is de betekenis van, bijvoorbeeld, een momentane frequentie in een gecompliceerd signaal?
Wat doe je er mee/kun je er mee? Wat zijn die 'vele' toepassingsmogelijkheden?
Xilvo schreef: ma 02 dec 2019, 22:42
donkiesjotwalter schreef: ma 02 dec 2019, 22:40 Wie is TS?
Jij, de topic starter :)
Aha 😀! Maar helaas ben ik niet in de mogelijkheid te experimenteren met mijn algoritme, maar op de een of andere manier geloof ik sterk in mijn idee. Men vraagt vaak wat is de momentane frequentie is en dat is een moeilijke vraag waarop ik geen antwoord kan geven nog. Het ligt in het woord besloten. Je kunt ook niet zeggen wat energie is. Het is een bewegingstoestand, momentaan! Eenvoudig is het allemaal niet. Maar daar ligt denk ik een uitdaging, geen barrière!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Momentane frequentie, amp. en fase

donkiesjotwalter schreef: di 03 dec 2019, 08:38 Aha 😀! Maar helaas ben ik niet in de mogelijkheid te experimenteren met mijn algoritme,
Installeer een programmeertaal, en je kunt experimenteren/simuleren.
Zelfs als je nooit geprogrammeerd hebt moet je dat met jouw achtergrond snel onder de knie kunnen krijgen.
Programmaatjes hiervoor zijn niet bijzonder gecompliceerd.
donkiesjotwalter schreef: di 03 dec 2019, 08:38 Je kunt ook niet zeggen wat energie is. Het is een bewegingstoestand, momentaan!
Momentane bewegingsenergie lijkt me niet moeilijk vast te stellen, t.o.v. een referentieframe.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Momentane frequentie, amp. en fase

donkiesjotwalter schreef: di 03 dec 2019, 08:38 Aha 😀! Maar helaas ben ik niet in de mogelijkheid te experimenteren met mijn algoritme, maar op de een of andere manier geloof ik sterk in mijn idee. Men vraagt vaak wat is de momentane frequentie is en dat is een moeilijke vraag waarop ik geen antwoord kan geven nog. Het ligt in het woord besloten. Je kunt ook niet zeggen wat energie is. Het is een bewegingstoestand, momentaan! Eenvoudig is het allemaal niet. Maar daar ligt denk ik een uitdaging, geen barrière!
Geloof is niet genoeg. Het probleem van dynamische momentane toestanden werd al aan de orde gesteld in Zeno van Elea's paradox van de pijl. Vaak meent men dat dit probleem eeuwen later door de differentiaalrekening werd opgelost, maar dat is niet zo. Als er slechts één plaats op één tijdstip bekend is kan men de snelheid eenvoudigweg niet berekenen, zelfs niet met differentiaalquotiënten. Dus jouw definitie lost dat probleem evenmin op.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Momentane frequentie, amp. en fase

Wellicht is er voor de blokgolf en de zaagtand toch een mouw aan te passen wanneer je als oplossingen voor het verloop van je momentane frequentie in de tijd ook gegeneraliseerde functies (zoals Dirac's deltafunctie) toelaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Momentane frequentie, amp. en fase

@ donkiesjotwalter

Kijk - je kunt zelfs online dingen laten uitrekenen:

https://www.wolframalpha.com/input/?i=d ... 2*t%29+%29

Reageer