staven

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.970

Re: staven

Die onderste vergelijking voor dω/dt klopt dimensioneel wel, en is trouwens precies wat ik ook vond.

Hoe kwam je op die vergelijking voor dω/dt in je vorige bericht, met die wortel(1-2.sin()) in de noemer?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: staven

staven1.png
staven1.png (11.37 KiB) 993 keer bekeken
die (1-2sinΘ) is erin gebracht om de waarde(n)van Θ' en Θ'' kloppend te maken voor Θ=0 en Θ=30°
In de uitdrukking voor de hoekversnelling vind je die term dus ook terug.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: staven

dit is wat ik er heb van gemaakt met de hoek als enig uitgangspunt, uit mijn dokumentatie weet ik dat ik voor een hoek van 60 graden een versnelling van (3*g)/8 moet uitkomen en blijkbaar klopt dit volgens mijn excel file.
Bijlagen
DSCN0053.JPG
DSCN0052.JPG
DSCN0051.JPG
DSCN0050.JPG

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.970

Re: staven

@Ukster
Ik zie nog steeds niet hoe je aan die formule voor dω/dt (tweede afgeleide theta) komt (tweede regel, eerste formule links) in jouw bericht van
do 05 dec 2019, 14:49

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: staven

diff.png
diff.png (2.32 KiB) 984 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.970

Re: staven

Maar dan bepaal je de afgeleide naar θ, het extra puntje betekent toch een afgeleide naar de tijd?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: staven

in dit geval niet
afgeleide.png
afgeleide.png (1.09 KiB) 984 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: staven

is die .044 wel zeker juist

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: staven

volgens mij is de versnelling aan het draaipunt 6.3717 ms

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.970

Re: staven

@Ukster

Maar daar komt -(3g/2l).cos(θ) uit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.970

Re: staven

Rik Speybrouck schreef: do 05 dec 2019, 17:29 is die .044 wel zeker juist
Dat is natuurlijk niet zeker. Maar in ieder geval één formule van Ukster en die van mij komen overeen.

Ook lijkt het me niet waarschijnlijk dat het midden van de staaf een constante (verticale?) versnelling heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: staven

Xilvo schreef: do 05 dec 2019, 17:40
Rik Speybrouck schreef: do 05 dec 2019, 17:29 is die .044 wel zeker juist
Dat is natuurlijk niet zeker. Maar in ieder geval één formule van Ukster en die van mij komen overeen.

Ook lijkt het me niet waarschijnlijk dat het midden van de staaf een constante (verticale?) versnelling heeft.
das nog niet zo zeker hoor gezien de twee staven tegen elkaar steunen bij het neerkomen en er een verschuiving is langs de grond is ook, ik kom op 0,68 seconden

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.970

Re: staven

Rik Speybrouck schreef: do 05 dec 2019, 17:45 das nog niet zo zeker hoor gezien de twee staven tegen elkaar steunen bij het neerkomen en er een verschuiving is langs de grond is ook, ik kom op 0,68 seconden
Stel je voor dat je begint met een hoek van 89,99 graden.
Het proces begint dan buitengewoon traag en van een constante versnelling (van een punt in horizontale of verticale richting, of van de hoeksnelheid) zal dan geen sprake zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.541

Re: staven

reac.png

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.970

Re: staven

Hm, eerste en laatste vergelijkingen zijn strijdig.
De eerste klopt qua dimensie (en is ook wat ik vind), de laatste klopt niet wat betreft de dimensie.

Reageer