Sterkteberekening verankering poort

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Sterkteberekening verankering poort

Beste,
Voor school moet ik van een poort alle krachten uitrekenen en de poort-onderdelen volledig dimensioneren.
Momenteel ben ik bezig met de verankering van de poort en heb ik reeds bepaald dat ik M16 moeren zal gebruiken. Ik heb ook de kracht op iedere moer berekend. (zie tekening) .

Ik vroeg me af of iemand me kan helpen met het berekenen van d lengte van deze bevestigingsmoer, of me kan vertellen hoe ik dit moet doen.

Alvast bedankt
Rémi
Bijlagen
79213909_586701265397993_3500681028102520832_n.png

Berichten: 270

Re: Sterkteberekening verankering poort

In wat voor materiaal zit de bout/draadeind in verankerd?

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Sterkteberekening verankering poort

Ervan uitgaande dat dat ankers in steen/beton zijn:
Op de websites van de fabrikant (fischer, hilti) kan je handleidingen van ankers downloaden, daar staat de houdkracht in.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Sterkteberekening verankering poort

Is dat 12,845 kN of 12845 kN per punt? Geen van beiden komen overeen met een M16...
Wat bedoel je met de lengte van de moer?
Verankeringen hoef je niet meer te detailleren, zie spec sheets van de diverse fabrikanten.

Berichten: 856

Re: Sterkteberekening verankering poort

Hij bedoeld waarschijnlijk de verankeringslengte van het anker in de ondergrond.
(remi moeren zijn die zeskantige dingen die je op de ankerbout draait.)

Als de ankers worden ingestort in de verse beton kan je hiervoor de overeenkomende verankeringslengte van geprofileerden betonstaal voor aanhouden.

De berekening hier even uitleggen gaat te ver zie daarvoor de nen-en 1992

die belasting in metselwerk kan je wel vergeten daar geeft geen enkele fabrikant garantie op.

Reageer