Mogelijkheden haarkleur genen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Mogelijkheden haarkleur genen

Goedemorgen,

Ik ben nieuw hier en wellicht is dit onderwerp al eens de revue gepasseerd (excuses dan daarvoor), maar ik heb de volgende vraag.

Mijn vriendin en ik zijn heel benieuwd naar de mogelijke haarkleur van ons toekomstige kind. Nu zal dat niet exact te voorspellen zijn, maar we vinden het leuk om na te denken over de mogelijkheden/kansen. Hier is de case.

1. Vader --> Kastanjebruin/beetje beetje bruin rossig haar en blauw/grijze ogen. Als kind rood, maar wordt neigt nu steeds meer naar donkerbruin te gaan. Wat sproetjes, maar een donkere huid en kan ook zeer bruin worden, zonder snel te verbanden. Donkere wimpers, donker lichaamshaar. Hele bijzondere combinatie, maar niet echt een typische ginger dus.
- 2 zussen, blond en donkerbruin haar (zus met donker haar heeft een donker kindje en een rossig kindje)
- ouders beide donkerbruin/zwart haar
- opa's en oma's --> allen bruin/donker haar (oma Antiliaanse afkomst)

2. Moeder --> (Goud/Midden)Blond haar, blauw/grijze ogen en kan ook gewoon bruin worden, zonder snel te verbranden. Heeft wat (donkere) sproetjes in het gezicht. Beetje Chantal Janzen looks ;)
- 1 broer --> donkerbruin haar
- ouders --> vader (donker)blond haar en moeder bruin haar
- opa's en oma's --> Meeste bruin/donker haar en 1 donkerblonde volgens mij.

Wij zijn heel benieuwd naar jullie reacties!

Alvast bedankt

Berichten: 12.262

Re: Mogelijkheden haarkleur genen

Dat kan volgens mij alle kanten op, niet eens alle genen die bijdragen aan haar- en huidskleur zijn bekend.

Statistisch gezien komt het meestal wel ergens tussen beide ouders uit, maar dan kan wel een keer anders uitpakken, bijvoorbeeld dankzij een Antilliaanse oma. Overigens zie je best grote verschillen tussen kinderen van dezelfde ouders, dat zie je ook al aan het verschil tussen jou en je zussen.

Berichten: 3

Re: Mogelijkheden haarkleur genen

Hartelijk dank voor je reactie! Zijn er meer mensen die hier verder op in kunnen gaan? Heel benieuwd naar wat er nu bekend is vanuit de wetenschap, ondanks dat het vaak inderdaad ook alle kanten op kan.

Alvast hartelijk dank!

Berichten: 3

Re: Mogelijkheden haarkleur genen

Iemand?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Mogelijkheden haarkleur genen

Ik dacht dat het mogelijk was dat een kind rood haar heeft en de ouders niet.

(Heel vervelend als de buurman rood haar heeft.)

Reageer