Maansverduisterings fout

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 454

Maansverduisterings fout

Mensen ik ben zeer teleurgesteld over de maansverduistering van gisteren en eigenlijk snap ik er helemaal geen sikkepit van .
Ik bedoel ze sturen zelfs met zeer hoge nauwkeurigheid robots naar mars.
Dus hoe is het dan mogelijkdat ze zoiets simpels als een maansverduistering fout kunnen hebben :( .Ik bedoel als ze dat al fout hebben .hoe zit het dan met de opwarming van de aarde bv :D .En de maan was nog wel zo mooi gisteren :mrgreen:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.448

Re: Maansverduisterings fout

De voorspelling was niet fout. Het was jammer dat het effect zo gering was.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: Maansverduisterings fout

De maan werd, zoals voorspeld, maar gedeeltelijk verduisterd.
Er was niets fout aan de voorspelling.

Berichten: 12.262

Re: Maansverduisterings fout

Dit soort verduisteringen zijn gewoon niet spectaculair om te zien - de maan is minder fel, maar voor de rest weinig anders.

Berichten: 1.363

Re: Maansverduisterings fout

Het ging hier om een gedeeltelijke maansverduistering waarbij de Maan slechts terechtkwam in de z.g.n. bijschaduw.
Die schaduw dekte tijdens het maximum 92% van de Maan af. Maar het effect daarvan is zeer gering. De schaduw die de Aarde 'werpt' bestaat uit de kernschaduw (wat een gebied is waar geen verstrooid zonlicht komt en dus pikkedonker is) en de bijschaduw. Die laatste is het gebied van zonlicht dat door de atmosfeer van de Aarde gaat en verstrooid wordt rond de kernschaduw. Omdat de Maan dus alleen in de bijschaduw zat is de lichtafname tijdens de verduistering te verwaarlozen ondanks dat die schaduw 92% van de Maan bedekte.

Wel stond er een artikel op nos.nl dat een verkeerde indruk wekte omdat de kop luidde: "Maansverduistering goed te zien". Dat klopt, maar alléén maar omdat het helder weer was/zou worden en niet omdat de verduistering zelf spectaculair zou zijn. Ook stond er een nogal amateuristische opmerking in, namelijk dat, zou de verduistering overdag zijn geweest dat je het dan niet kon zien. Dat is stom want er kan ter plekke nooit overdag een verduistering van de Maan ontstaan, de zon moet eerst onder zijn gegaan. (Dit bericht is inmiddels overigens aangepast door iemand die het wel snapt...)

Berichten: 454

Re: Maansverduisterings fout

;)Nou ik ben er nu wel weer een beetje overheen :lol:

Berichten: 12.262

Re: Maansverduisterings fout

Voor een totale moet je nog dik 2 jaar wachten, en dan moet je maar weer mazzel met het weer hebben.

Dat mediaverhaal komt doordat men alles papgaait en aandikt. Waarschijnlijk heeft het knmi voorspeld dat het onbewolkt zou zijn tijdens de eclips, en 2 journalisten verder is het een spectaculaire maansverduistering.

Echt spectaculair is een totale zonsverduistering - 1 keer gezien, en als ik het nog een keer wil zien moet ik er waarschijnlijk best een stukje voor reizen. Meest kansrijke is denk ik 2027, rond de straat van gibraltar - daar gaat ie precies overheen, dus kun je nog kiezen voor het zuidpuntje van spanje of noordpuntje van marokko. Of natuurlijk een hele strook in afrika, waaronder luxor - leuke bestemming!

Berichten: 454

Re: Maansverduisterings fout

Volgens mij heb ik de laatse keer met de totale zonsverduistering nog foto s gemaakt.Was inderdaad zeeeer spectaculair .En dan vooral het einde geloof ik.Toen leek het net een goddelijk oog die keek .Was het niet een jaar of drie geleden ?

Berichten: 12.262

Re: Maansverduisterings fout

Een jaar of 3 geleden moet in de VS of iets dergelijks geweest zijn.

Die ik destijds zag was in 1999, ergens vanaf de grens tussen bulgarije en roemenie in de buurt van de kust (dat was zo'n beetje het maximum qua totaliteit, en heel mooi weer).

In nederland kan het niet geweest zijn, de laatste totale was in 1715 ;)
En je de volgende ga je ook niet zien, dat wordt 2135.

Maansverduisteringen zijn vaak vanaf een heel groot gebied te zien, maar zonsverduisteringen juist vanaf een heel dun strookje. Het moet wel heel toevallig zijn dat je daar precies woont - ik geloof dat het gemiddeld iets van 1 keer per 400 jaar voorkomt voor een gegeven punt.

Anderzijds, het is wel een reisje waard - 2027 in Luxor is denk ik een heel goede gezien de extreem kleine kans op bewolkt weer daar, al vermoed ik wel dat alles bomvol zal zitten (was met die vorige in de VS ook al zo).

Berichten: 454

Re: Maansverduisterings fout

Ja 1715 was het nu weet ik het weer :D .nee nou dan weet ik het ook niet meer.
Misch was het weleen totale maansverduistering.Ik ga het es opzoeken.Zal het vast bij de foto s beschreven hebben .Ja das wel balen als je de halve wereld afreist en het bewolkt is :(

Berichten: 12.262

Re: Maansverduisterings fout

Maansverduisteringen hebben we nog wel gehad de laatste paar jaar, dus misschien verwar je het daarmee.

Zonsverduisteringen zijn helaas nogal zeldzaam, en er eentje zien bij heldere hemel is natuurlijk een combinatie van geluk en planning, maar iets dat sowieso binnen een mensenleven in nederland niet meer zal gebeuren. Binnen een paar uur vliegen is het echter wel te doen, en ik kan het aanraden de moeite te nemen om het te bekijken als je het nooit eerder gezien hebt. Enige probleem is dat die data voor de komende eeuwen geheel bekend zijn, en je waarschijnlijk ver van te voren een hotel moet boeken ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Maansverduisterings fout

Volgens mij heb ik de laatste keer met de totale zonsverduistering nog foto's gemaakt
Als Govert Schilling een voordracht houdt over zonsverduisteringen, dan komt hij steevast met een dergelijke zin van een van zijn toehoorders aan: "Ik meen mij te herinneren dat ik vroeger wel eens een totale zonsverduistering heb gezien". Govert is dan heel stellig: Als u het zó stelt heeft u heel zeker nog nooit een TOTALE zonsverduistering gezien, want dat vergeet u van uw leven absoluut niet.

En zo is het inderdaad. Er is een enorm verschil tussen een totale verduistering en een net niet totale-. Die wonderlijke wereld tijdens de paar minuten dat het op een smalle strook ergens op de Aarde overdag donker is en de Zon volledig achter de Maan verdwijnt is echt onvergetelijk.

Berichten: 12.262

Re: Maansverduisterings fout

Dat kan ik wel beamen: op een dag dat een totale zonsverduistering plaatsvind is de zon voor en na de totaliteit deels bedekt, maar dat is niet zo heel erg indrukwekkend als je er niet naar kijkt.

Het moment van totaliteit is absoluut wel indrukwekkend: het wordt echt heel donker, voelt acuut koud, vogels slaan op hol, het is een tamelijk surrealistische ervaring die je niet kan ontgaan en je, denk ik, altijd zal bijblijven.

Dit is totaal niet vergelijkbaar met een partiele eclips waarbij wellicht 90% of zelfs 99% van de zon wordt afgedekt door de maan: die situatie heeft meer weg van een nogal donkere dag, maar donker zoals je krijgt met een dik pak woken in plaats van een blauwe hemel. Bij een totale eclips is echt een paar minuten (als je op de goede plek staat) echt vrijwel net zo donker als in de nacht. Ik heb het niet uitgerekend, maar naar mijn idee is het zelfs donkerder dan een nacht met een volle maan, al kan dat ook puur perceptie zijn omdat je razendsnel gaat van tamelijk helder naar donker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Maansverduisterings fout

Wat mij vooral is bijgebleven is de donkerte die aan kwam rollen over de velden. In 1999 heb ik deze meegemaakt in Noord-Frankrijk. Huiveringwekkend snel en bijna angstaanjagend omdat de vogels ophielden met fluiten, alles tot stilstand kwam en een mensenmassa doodstil werd.

Berichten: 12.262

Re: Maansverduisterings fout

Ook de verbazing onder mensen inderdaad, die natuurlijk prima wisten wat er aan zat te komen, maar het nog nooit eerder hadden meegemaakt. Ergens maak je je een voorstelling van hoe zoiets is om mee te maken, maar dan denk je vooral aan wat je gaat zien, niet zozeer aan de reactie van mens en dier op het fenomeen.

Een eclips zien kun je eigenlijk gewoon het beste doen via een of andere live stream, je ziet door een telescoop wat er gebeurt en that's it. Het meemaken is een andere ervaring: Wat je rond de zon ziet gebeuren is natuurlijk interessant, maar hoe de hele omgeving erop reageert is wellicht minder naar verwachting. Wat ook wel bijzonder is is de reactie van vogels als het zonlicht terugkomt: die lijken nogal verbaasd over het geheel hun weg te zoeken, en na 10 minuten oid is het eigenlijk gewoon weer zoals het altijd was.

Reageer