[scheikunde] Nikkel en ijzer(II) ionen aantonen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Nikkel en ijzer(II) ionen aantonen?

Goedenavond,

Tijdens een analytisch PO ben ik op de volgende twee ionen uitgekomen, Ni2+ en Fe2+, hoe zou ik kunnen aantonen welk van de twee de onbekende stof is? Redoxreacties lijkt me niet te werken, aangezien het elektronenpotentiaal erg dicht bij elkaar liggen (-0,45 en -0,26). naar de vlamkleur kijken lijkt ook niet te werken, dus wat zou een oplossing hiervoor zijn?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: [scheikunde] Nikkel en ijzer(II) ionen aantonen?

Als je enkel deze twee stoffen hebt om te identificeren dan kan je met ammoniak werken om ze te onderscheiden. Voeg je enkele druppels toe aan beide proefbuizen dan:

Ni2+ + 2 NH3 + 2 H2O ---> Ni(OH)2 + 2 NH4+

Fe2+ + 2 NH3 + 2 H2O -----> Fe(OH)2 + 2 NH4+

In beide proefbuisjes een neerslag, je kan nog geen identificatie doen. Maar als je vervolgens een overmaat ammoniak toevoegt aan beide proefbuisjes dan:

Ni(OH)2 + NH3 -----> [Ni(NH3)6]2+ + 2OH- ( heldere oplossing)

Fe(OH)2 + NH3 ------> geen reactie ( neerslag of troebele oplossing)

Nu heb je duidelijk het onderscheid gemaakt.

==============================

Maar dit is volgens mij een vervolg op je vorige post. Daarin maakt je de fout dat je enkel rekening hield met dat Cu2+ reageert met NH3 tot een blijkbaar blauw complex. Als je een reagens toevoegt dan hoor je dat toe te voegen aan elke reageerbuis. En als je dat doet dan zal je zien dat Ni2+ook reageert tot een complex met NH3 terwijl Fe2+ dat niet doet, die geeft een neerslag. Op basis daarvan kan je Fe2+ dus identificeren waardoor Cu2+ en Ni2+ overblijven om te identificeren. Identificeren op basis van de kleur van complex lijkt mij niet zo handig er zijn denk ik wel meer complexen die blauw kleuren. Cu en Ni kan je met redox proberen te identificeren met behulp van een natriumthiosulfaat oplossing denk ik. (Thiosulfaat-ion heeft een E° waarde tussen die van Cu en Ni)

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Nikkel en ijzer(II) ionen aantonen?

Bedankt! Dit is waar ik op uit ben gekomen:

Afbeelding

Ik had geen idee hoe de reactie van ammonia in elkaar zat, en probeerde deze daarom te vermijden.

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: [scheikunde] Nikkel en ijzer(II) ionen aantonen?

Nog een kleine opmerking over schrijven van reacties.

1°Net na het stapje van HCl geef je een reeks reactie.
Jij schrijft Cu2+(aq) + 2OH-(aq) + H3O+(aq) ------> Cu2+(aq) + 2 H2O(l)

In principe klopt die reactie niet hoewel ze toch in balans is.
Denk eraan dat je voor nog steeds hydroxide neerslag hebt links van de pijl. Het moet dus voor Cu bijvoorbeeld, dit zijn:

Cu(OH)2(s) + 2H3O+(aq) ----> Cu2+(aq) + 2H2O(l)

2° De reactie van Cu en Ni na het toevoegen van overmaat NH3 zijn niet in balans.

Het zou moeten worden:

Cu(OH)2(s) + 4 NH3(aq) -----> [Cu(NH3)4]2+ + 2 OH-(aq)


Ni(OH)2(s) + 6 NH3(aq) -----> [Ni(NH3)6]2+ + 2 OH-(aq)

Reageer