Roest in aluminium cosmetica bakjes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Roest in aluminium cosmetica bakjes

Goedemorgen allemaal,

Ik heb, als niet scheikundige, (en het technisch inzicht van een visstick) een vraagje.
Ik gebruik kleine, aluminium bakjes van 30ml die speciaal voor cosmetica worden gemaakt. Ik doe hier producten in voor haar (shampoo, conditioner, gel enzovoort). Nu lijkt het erop dat het aluminium reageert op sommige producten. Er ontstaan roestvorming.
Ik vraag mij of dit te maken heeft met de kwaliteit van de bakjes (ik begreep dat de hoeveelheid aluminium die in een bakje zit kan afwijken) of dat er een andere oorzaak kan zijn).
Is er iemand die mij hier een logisch (en enigzins begrijpelijk ;)) antwoord op kan geven?

Hierbij de ingrediënten van 1 van de producten die reageert. (niet het product in de foto's) Het duurt ongeveer een week voordat er een reactie optreedt:
Aqua, Hydroxyethylcellulose, Sodium Benzoate, Glycerine, Patassium Sorbate, Sodium Hydroxide, Sodium Acetate, Benzyl Alcohol, Cellulose, Citric Acid.
Bijlagen
Screenshot_20200111_110420_com.facebook.orca.jpg
Screenshot_20200111_115009_com.facebook.orca.jpg

Berichten: 5

Re: Roest in aluminium cosmetica bakjes

Ho ik drukte te snel op verzenden.
Alvast heel erg bedankt voor een eventuele reactie. Ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen!!

Berichten: 1.816

Re: Roest in aluminium cosmetica bakjes

Roesten is hier niet de juiste naam, alleen IJzer roest. Aluminium reageert gewoon met sommige andere stoffen. Zo wordt het duidelijk afgeraden om een Alu-pan schoon te maken met Soda bijv.
Bij jouw lijstje van stoffen staat oa Sodium hydroxide (is sterk basisch), dat reageert nog heftiger met Alu dan Soda. Beide zijn zg basische stoffen. Echter tegen zuur kan Alu ook niet en ook bijv. puur IJzer maakt gaten in Alu. Normaal beschermt Alu zichzelf met een dun oxide laagje, maar als dat aangetast wordt is het snel gedaan met het Aluminium.
Wat je kan doen is een lak -of verflaagje aanbrengen of invetten.

Berichten: 5

Re: Roest in aluminium cosmetica bakjes

Dankjewel voor je reactie. Misschien een rare vraag, maar als dit geen roest is, wat is het dan wel? :)

Berichten: 1.816

Re: Roest in aluminium cosmetica bakjes

Noem het gewoon aantasting, want het kan van alles zijn. Hydratatie, zoutvorming , galvanische reacties enz enz. Voor jou is, denk ik, belangrijker hoe je het tegen kan gaan. Zelfs wat haarlak geeft al wat bescherming. En als je het wat beter wil hebben, koop dan plastikspray-70 bij een elektronica-winkel, is kleurloos en niet al te duur.

Je Alu bakje vetvrij maken (met Aceton, IPA of zoiets) schoon en glimmend poetsen met een scott's brite ( goedkoop bij oa Action), weer even schoonmaken met wat Aceton en een paar keer lak erop spuiten. Succes.

Berichten: 12.262

Re: Roest in aluminium cosmetica bakjes

Thionyl schreef: zo 12 jan 2020, 11:44 Bij jouw lijstje van stoffen staat oa Sodium hydroxide (is sterk basisch), dat reageert nog heftiger met Alu dan Soda.
Ik denk dat dat erin zit om de juiste pH te krijgen, een cosmeticaproduct dat zo basisch is dat het door aluminium heen vreet zou ik liever niet gebruiken.

Maar verder wat Thionyl zegt: beschermen. Je zit ook met de andere kant van het verhaal als je dat niet doet: aluminium ionen in je product. Niet dat die in kleine hoeveelheden aantoonbaar gevaarlijk zijn, maar sommige mensen denken van wel, waaronder wellicht je klanten!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Roest in aluminium cosmetica bakjes

Precies, zowel natrium hydroxide als citroenzuur zitten er in om een gewenste pH te verkrijgen. Ik denk dat naast coaten het ook belangrijk is om de pH van het eindproduct te weten om te kijken wat het met aluminium zal doen.

Berichten: 1.816

Re: Roest in aluminium cosmetica bakjes

Dat lijstje van TS zijn ook niet de ingrediënten. Het zijn de bestanddelen waaruit het product is gemaakt, waarschijnlijk. Maar hoe moet ik dat anders duidelijk maken aan een persoon die weinig van chemie weet? Vandaar de nadruk op beschermen enz.

Berichten: 5

Re: Roest in aluminium cosmetica bakjes

Benm schreef: ma 13 jan 2020, 13:36
Thionyl schreef: zo 12 jan 2020, 11:44 Bij jouw lijstje van stoffen staat oa Sodium hydroxide (is sterk basisch), dat reageert nog heftiger met Alu dan Soda.
Ik denk dat dat erin zit om de juiste pH te krijgen, een cosmeticaproduct dat zo basisch is dat het door aluminium heen vreet zou ik liever niet gebruiken.

Maar verder wat Thionyl zegt: beschermen. Je zit ook met de andere kant van het verhaal als je dat niet doet: aluminium ionen in je product. Niet dat die in kleine hoeveelheden aantoonbaar gevaarlijk zijn, maar sommige mensen denken van wel, waaronder wellicht je klanten!
Nou, weet je wat zo typisch is. Dit precies dacht ik dus ook! Maar het is een haarproduct wat juist gebruikt wordt bij een hele milde methode. Dit product lijkt qua samenstelling enorm op glijmiddel (ja, ik heb het ook niet bedacht, haha). Hier wordt het gebruikt om glans in haar aan te brengen ;) Dus ik begin me nu heel andere dingen af te vragen. Dat begrijp je :)

Overigens heb ik besloten om over te stappen op plastic potjes. Ik ga geen duizenden potjes aluminium beschermen... Lijkt me een uitermate slecht plan.

Maar heel erg bedankt voor het meedenken!!

Berichten: 5

Re: Roest in aluminium cosmetica bakjes

Thionyl schreef: ma 13 jan 2020, 21:10 Dat lijstje van TS zijn ook niet de ingrediënten. Het zijn de bestanddelen waaruit het product is gemaakt, waarschijnlijk. Maar hoe moet ik dat anders duidelijk maken aan een persoon die weinig van chemie weet? Vandaar de nadruk op beschermen enz.
Nee. Dat snap ik inderdaad niet. Maar ik vind dat wel heeeeel erg interessant :) als je het leuk vindt om uit te leggen, wil ik heel graag leren wat je hiermee bedoelt. Anders heb je misschien een linkje naar een goede uitleg voor mij?
Ps: de 'ingrediënten' of bestanddelen komen van de fabrikant.

Zoals je wellicht in mijn andere reactie hebt gelezen, ben ik overgestapt naar plastic bakjes. Er gaan hier duizenden bakjes doorheen. Beschermen is geen doen :)
Heel erg bedankt voor je reacties!!

Berichten: 1.816

Re: Roest in aluminium cosmetica bakjes

Vraag me af of uitleggen enz. wel zin heeft. Chemie is best ingewikkeld.
Plastik lijkt me ook geen echt goede keuze, ivm mogelijke weekmakers en metalen er in. Die zijn ook niet altijd onschadelijk en lossen soms op in vettige middelen/emulsies. Bovendien is er al te veel plastik in de wereld.

Roestvrij staal zou kunnen, maar nog veel beter en daarom werken ze er in de chemie ook vaak mee, is glas en porcelein ed. Vrij makkelijk schoon te maken (dus hergebruik) , bevat geen schadelijke middelen en wordt zeker niet aangetast door de stofjes/mengsels die jij gebruikt enz. Enige nadeel is dat het breekbaar is en uit je handen "glijden" kan dus wel eens gebeuren :) .

Berichten: 12.262

Re: Roest in aluminium cosmetica bakjes

Het vervelende met glazen potjes is dat je er toch weer een dekseltje op moet plaatsen, en dat zal van plastic of metaal moeten zijn. Overigens hoeft dat geen ramp te zijn, je zou het kunnen afdichten met een rubberen schijfje onder een metalen deksel waardoor het product nooit in contact komt met het metaal, en dat rubber kan relatief goed afbreekbaar zijn.

Voor grote volumes is beschermen niet echt een optie, tenzij de volumes zo groot zijn dat je metaal kunt gebruiken met een 'liner' - die op zich ook wel uit plastic bestaat maar een hele kleine hoeveelheid. Dit is hoe ze veel aluminium "blikjes" voor cola/bier etc maken.

Qua plastics heb je natuurlijk de nodige keuze, maar gezien dit er niet uit ziet alsof het heel flexibel moet zijn heb je waarschijnlijk weinig weekmakers nodig die eruit kunnen komen, en zou je iets als HDPE kunnen kiezen dat, mits correct ingezameld, best goed te recyclen is.

Reageer