Elektricien-schroevendraaier vraag

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Elektricien-schroevendraaier vraag

hallo all,

misschien een domme vraag, maar als je in een 220V installatie zo'n elektricien schroevendraaier (met een lampje en een contact waar je je vinger moet opleggen) op de N-lijn (dus de neutrale lijn of hoe noem je dat - meestal blauwe draad) zet, gaat dat lampje dan ook branden zoals wanneer je het op de actieve lijn zou zetten ?

thx


Berichten: 12.262

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

Normaliter licht het alleen op als je een fasedraad aanraakt, dus 1 van de 2 pinnen van een wandcontactdoos. Vertrouw er echter nooit op dat wanneer het lampje niet brandt iets veilig is om aan te raken!

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

bedankt Ukster en Benm. Ik was niet van plan een niet-brandend lampje te vertrouwen. Gewoon een high level check vooraleer 'dieper' te graven. Maar ik begrijp dus dat het lampje niet zal branden bij de N-lijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

Op de nul kan een spanningzoeker af en toe toch een klein signaal geven. Ik kan niet precies uitleggen waarom, maar heeft dat niet iets te maken met asymmetrische belasting van de fasen? Dat signaal is echter qua sterkte prima te onderscheiden van de fasedraad.

Ik vertrouw overigens al jaren op dat lampje, al test ik mijn spanningzoeker altijd voor elke check.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

Jan van de Velde schreef: vr 17 jan 2020, 18:04 Op de nul kan een spanningzoeker af en toe toch een klein signaal geven. Ik kan niet precies uitleggen waarom
Op ieder geleidend voorwerp en dus ook op jezelf staat door capacitieve koppeling met het lichtnet altijd wel enige tientallen volt. Onder bepaalde omstandigheden kan dat ook best wat hoger zijn. In zo'n geval gaat het neonlampje ook branden wanneer je de schroevendraaier tegen de nul zet. Je ziet dan in feite je eigen elektrische spanning.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

De vraag komt uit België en daar zijn nog netten zonder geaarde nul. Daar krijg je 230V tussen twee fasen die dus allebei spanning t.o.v. aarde kunnen voeren. Dus altijd goed opletten met wat voor net je te maken hebt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

een merkwaardige opmerking in dat artikel:
Een eenpolige spanningszoeker kan wel door elektromonteurs worden gebruikt maar ze zijn niet toegestaan voor professioneel gebruik.
Wat is het verschil tussen gebruik door elektromonteurs en professioneel gebruik?

Berichten: 66

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

Gebruik omvat niet alleen beroeps elektromonteurs maar ook amateurs. Professioneel gebruik alleen de beroeps. Het gebruik is dus wel toegestaan voor amateurs.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

In het citaat gaat het in beide gevallen om een elektromonteur, dat lijkt me geen amateur. Maar inderdaad, je uitleg is vermoedelijk wel wat er bedoeld werd.

Berichten: 12.262

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

Even uitgaande van een normaal gezond nederlands netwerk zul je op de nul nooit een spanning aantreffen tov de aarde die hoog genoeg is om het neonlampje te doen oplichten (dat vergt toch minimaal een volt of 60, meestal meer).

Dat je het beroepsmatig niet mag gebruiken lijkt me evident: het is nogal een foutgevoelig ding. Als het lampje niet aan gaat, betekent dat dan dat er geen spanning op de draad staat, het lampje kapot is, het pad naar de aarde dusdanig slecht dat er te weinig stroom vloeit, of wellicht de serieweerstand gebroken is? Waag je je leven door met zekerheid te stellen dat het alleen de eerste factor kan zijn?

Ik zie zulke 'testschroevendraaiers' vooral als een gimmick, niet als iets wat met veiligheid van doen heeft. Het enige dat tamelijk zeker is, is dat je ergens van af moet blijven als het lampje wel brandt, maar dat is dan ook alles.

Of je ze mag gebruiken? Niet als indicator voor veiligheid, maar als schroevendraaier op zich werken ze natuurlijk prima, en het zijn vaak modellen die heel goed passen in kroonsteentjes. Niet dat dat bepaald aanbevolen montagemateriaal is, maar praktisch gezien vind je die nog steeds heel vaak terug in plafond-armaturen en dergelijke.

Als je er aan gaat werken zou ik echter altijd zorgen dat die groep via de meterkast spanningsvrij is gemaakt: je weet nooit of er iets mis is met een bestaande electrische installatie. Het komt niet heel vaak voor, maar soms schakelt men per abuis de nul in plaats van de fase, of is iets aangesloten tussen de fase van de ene groep en de nul van de andere. Dat is absoluut fout, maar als je het zelf niet hebt aangelegd kun je er niet 100% zeker van zijn dat het foutloos is, gezien iedere "beunhaas" mag werken aan de installatie na de meter.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

Benm schreef: za 18 jan 2020, 01:50 ...en het zijn vaak modellen die heel goed passen in kroonsteentjes. Niet dat dat bepaald aanbevolen montagemateriaal is, maar praktisch gezien vind je die nog steeds heel vaak terug in plafond-armaturen en dergelijke.
Er is niks mis met kroonstenen. Je mag ze gebruiken in plaats van lasdoppen of lasklemmen.

En wat die spanningzoeker-schoevendraaiers betreft, wat zou dan volgens jou wel een betrouwbare manier zijn om vast te stellen dat iets spanningsloos is?

Berichten: 151

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

Een tweepolige, allicht. Die met een snoer tussen en met pinnen, en een spanningsindicatie/meting op 1 van de handgrepen.

Berichten: 12.262

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

Inderdaad tweepolig, desnoods met een multimeter tussen de fase en de aarde en/of de nul. Meet je dan geen spanning zit het waarschijnlijk wel goed. Bij een geaarde wandcontactdoos kun meten tussen nul, fase en aarde. Niet geaard is het wat lastiger: in theorie zou je een draadbreuk in de nul kunnen hebben maar niet in de fase.

Niet dat je dan niets hebt aan een mutimeter: Op AC bereik kun je 1 meetdraad in de fase steken (normaliter de linker) en de andere met je hand om de isolatie van de meetdraad vast houden. Als je dat doet meet je wel een spanning, meestal in de orde van tientallen volts afhankelijk van de impedantie van de meter, en doe je feitelijk hetzelfde als met zo'n schroevendraaier. Uiteraard is het beter om iets te zoeken dat wel geaard is (een waterleiding, radiator, whatever) om een redelijke aarde te hebben.

De 'pest' aan die testschroevendraaiers is dat ze soms gewoon defect raken. Soms zit er een soort keramisch 'plugje' in dat dienst doet als weerstand, en dan kan best breken als je het ding met flink wat kracht als schroevendraaier gebruikt. Gevolg is dat het lampje niet oplicht als er wel spanning op staat. Ander probleem is dat er behoorlijk wat spanning op moet staan om zo'n neonlampje te doen oplichten. 230V zal het ongetwijfeld doen, bij 110V wordt het al wat dubieus.

Kroonsteentjes in een armatuur zijn verder niet zo'n probleem, zeker niet als ze er verankerd in gemonteerd zijn. Wat meestal wat minder goed uitpakt is als je ze ook gebruikt als mechanische component door domweg een hanglamp oid te laten bungelen aan draden die in een kroonsteen zitten (meestal verstop achter een plastic plaatje oid): dat komt vroeg of laat een keer los.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

Bij een tweepolige meter ben je ook niet zeker. Je meet tegen de nul of de aarde, maar hoe weet je zeker dat die niet onderbroken zijn?
In alle gevallen is het nuttig om je instrument te testen, ongeacht of het een tweepolig meetinstrument is of zo'n spanningzoeker-schroevendraaier. Dus eerst aan een plek waar spanning staat, om te weten of hij het doet, dan aan de plek waar je gaat werken, en dan weer aan die eerste plek om te zien of hij nog steeds goed is.

Reageer