warmtestroom

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 12

warmtestroom

Hallo
Voor mijn masterproef moet ik warmteproblemen opsporen en oplossen in een droogoven voor breedplaten.
Deze oven is een grote kubus van 17x 19,3 x 8,85 meter met daarin een rekwerk voor 60 tafels om breedplaten in te gieten.
Als je voor de oven staat bevinden de blaasmonden zich linksonder in de oven.
Linksboven is een grote luchtspleet voorzien waar de lucht terug naar de verwarmkamer kan om daarna terug door de blaasmonden uitgeblazen te worden.

Mijn vraag is nu of de luchtstroom door de oven zal gaan tot het eind, dus een mooie stroom doorheen het tafelrekwerk, of dat deze warmtestroom gewoon naar boven gaat om direct terug in de luchtspleet te gaan?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: warmtestroom

Om te beginnen, het is natuurlijk geen kubus :)
Die waardes, wat is de breedte, de hoogte, de diepte?

Verder hangt het af van de sterkte en richting van de luchtstroom, van de temperatuurgradiënt, van hoe die 'breedplaten' (geen idee wat dat zijn, hoe groot zijn ze?) de luchtstroom beïnvloeden.

Kortom, zonder (veel) meer informatie is er geen zinnig woord over te zeggen.

Is het geen onderdeel van de proef e.e.a. te meten?

Berichten: 12

Re: warmtestroom

De verwarming gebeurt door een gasketel met toestelvermogen van 460 kW om een oventemperatuur van 50°C te kunnen bereiken. De twintig blaasmonden met diameter 20 cm blazen 58.000 m³/h warme lucht.

Deze blaasmonden zijn gewoon horizontaal gericht.

De oven heeft als afmetingen diepte : 17 m ; breedte 19,3 m ; hoogte 8,85 meter

Meetwaarden worden teveel beinvloedt door het openen van de deuren om de tafels in te schuiven.
De tafels zijn 16 meter lang en 3 meter breed met een dikte van ongeveer 10 cm.
Hierin worden breedplaten gegoten, een breedplaat is een vrijdragende systeemvloer bestaande uit ca. 50 mm dik gewapend geprefabriceerde betonplaat met zichtbare doorlopende tralieliggers. Ze worden gebruikt voor muren en plafonds.

Mijn gedachte is dat de grootste luchtstroom die uit de blaasmonden komt niet het einde van de oven bereikt maar rechtstreeks naar de afzuigspleet, dus recht omhoog gaat;

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: warmtestroom

Met dat vermogen heb je de lucht binnen vijf minuten op de gewenste temperatuur.
Het duurt natuurlijk veel langer om de wanden van de oven en de inhoud op 50° te krijgen.

Uiteindelijk wordt een evenwicht ook in stand gehouden door uitwisseling van warmtestraling tussen verschillende plaatsen in de oven. Dan is de precieze vorm van de luchtstroom niet erg belangrijk meer.

Daarna is alleen vermogen nodig om warmteverlies door de isolatie van de oven te compenseren.

Het hangt er dus ook van af hoe lang die platen in de oven moeten blijven. Als dat lang is, is een wat onevenwichtige temperatuurverdeling bij het starten van minder belang.

Temperaturen moeten m.i. goed te meten zijn met thermokoppels, daarvoor hoeft de deur niet geopende te worden.

Wordt tijdens de productie de oven niet gewoon op 50° gehouden tussen het wisselen van de platen?

Berichten: 12

Re: warmtestroom

De bedoeling is inderdaad om de oven op temperatuur van 50°C te houden.
In de nacht lukt dit ook perfect.
Er zijn 60 posities voor 60 tafels die elke dag vervangen worden, door dit vele openen van de verschillende deuren voor de verschillende posities zakt de oventemperatuur naar ongeveer 38 °C.
Dit zorgt ervoor dat de beton niet op tijd droog is waardoor ze soms niet op tijd alles kunnen leveren.

Er is nu al tot een oplossing gekomen om de tafels inductief te gaan voorverwarmen zodat deze warm de oven ingeschoven worden.
Mijn idee was om in de oven zelf nog een vals plafond te bevestigen zodat de aanzuigopening zich rechts boven bevindt en je dus de luchstroom verplicht om diagonaal door de oven te gaan.

Denkt u dat dit een goed idee is?
ps: sorry voor het misverstand: het is niet een gewone deur die geopend wordt bij het meten. De thermokoppels hangen standaard in de oven. De 60 deuren voor de verschillend posities openen zich elk 1 keer gedurende een hele werkdag.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: warmtestroom

Hoe lang duurt het wisselen van de platen?

Wat bedoel je met die oventemperatuur van 38°?
Is dat de wandtemperatuur of de luchttemperatuur? Hoe en waar gemeten?

Het lijkt me dat de wand goed op temperatuur blijft als de deuren niet te lang open staan.
Jarne Titeca schreef: di 11 feb 2020, 11:19 Denkt u dat dit een goed idee is?
Als je de oven nog moet bouwen wel. Het kan in ieder geval geen kwaad.
Verbouwen gaat met kosten gepaard. Dan zou ik eerst nagaan of het wel voldoende oplevert.

Berichten: 12

Re: warmtestroom

Wisselen van de platen duurt ongeveer 5 minuutjes.
Dat is de luchttemperatuur in de oven gemeten op verschillende posities door middelen van temperatuursensoren.

De wand blijft inderdaad goed op temperatuur maar de ovenlucht koelt snel af door het vele openen van de deuren.

Bedankt voor uw antwoorden!

Reageer