Stralingsvermogen Nd:YAG-laser berekenen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Stralingsvermogen Nd:YAG-laser berekenen

Beste wetenschappers,

Voor mijn afstudeerproject ben ik bezig met een herontwerp voor een laserlichtafscherming.
Ik wil graag weten welk invloed de straling van een Nd:YAG-laser (2-8kW) heeft op het Materiaal bij directe straling en na meerdere keren reflecteren.

Met welke formules kan ik dit berekenen? En zijn hier studies van bekend? heb tot heden nog geen toepasbare informatie gevonden.

Met vriendelijke groet,

Kees

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.962

Re: Stralingsvermogen Nd:YAG-laser berekenen

Volgens mij geeft zo'n laser straling af met een golflengte van rond de 1000 nm, infrarood dus.

Een dergelijk vermogen aan warmtestraling geconcentreerd op een heel klein oppervlak verbrandt/smelt/verdampt alles waar het op valt.

Heel gevaarlijk als je niet weet waar je mee bezig bent.

Wie geeft zo'n opdracht zonder de student eerst te instrueren over de effecten en gevaren van zo'n laser?

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Stralingsvermogen Nd:YAG-laser berekenen

Gaat afhangen wat voor materiaal. Wat is de reflectiviteit van het materiaal voor die golflengte?
Warmte capaciteit? Warmte conductie? Smeltpunt/sublimatiepunt/kookpunt?

Gaat meer van je materiaal afhangen dan je laser.

Berichten: 35

Re: Stralingsvermogen Nd:YAG-laser berekenen

Er bestaan officiële normen voor het afschermen van straling van lasers.
(Veiligheids- en gezondheidsaspecten van het werken met hoog-vermogenlasers, uitgegeven door het ministerie van SZW). In dit boekje, zorg dat je de nieuwste uitgave hebt, staan allerlei verplicht toe te passen maatregelen!

De genoemde laser valt in de hoogste veiligheidsklasse; Je zult jezelf ook tegen de indirecte, bijvoorbeeld gereflecteerde, straling (diffuse verstrooiing) moeten beschermen. Bovendien moet ook de ruimte waarin je werkt afgescheiden worden van de rest van de omgeving. Tijdens het bewerken zullen er reflecties in alle richtingen ontstaan die (nog steeds) gevaarlijk zijn voor de omgeving.
De intensiteit van de bundel (Watt per m2) is bepalend voor wat je er technisch mee kunt. De materiaaleigenschappen bepalen in principe hoe je je opstelling bouwen kunt. maar bij genoemde vermogens zullen materialen gaan verdampen en dus ook voor gevaarlijke gassen zorgen.

Reageer