ethanolkiller

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 14

ethanolkiller

Hallo,

In vele autozaken wordt een "ethanolkiller" als additief verkocht voor de actuele benzine die 5 - 10 % ethanol bevatten:

Vraagje:

* welke additieven (chemische stoffen)worden hiervoor gebruikt? Heeft iemand informatie op welke chemische reactie(s) deze ethanolkiller gebaseerd is?

* wat is het doel van deze ethanolkiller als additief toegevoegd in de benzine?

Hartelijk dank bij voorbaat voor jullie antwoord !
JLD

Berichten: 12.262

Re: ethanolkiller

Eerlijkgezegd heb ik geen idee wat erin zou kunnen zitten dat het E10 probleem oplost.

Overigens vraag ik me ook af: is het goedkoper om crappy 95/E10 te tanken dan E98/E5 als je dit product toevoegt?

Uiteraard is 98 een stukje duurder dan 95, maar scheelt dat genoeg om met een dergelijk additief aan de gang te gaan, of om gewoon 98 te tanken? Wellicht verschilt het nogal in hoeveel kilometers je maandelijks maakt - in mijn geval niet zoveel en gooi ik er sinds die E10 onzin maar gewoon 98 in.

Berichten: 14

Re: ethanolkiller

Hallo Benm,

Dank voor uw reactie.

Het gaat mij evenwel niet om de prijs, maar gewoon om de "chemie" van die de "ethanolkiller" .

Berichten: 12.262

Re: ethanolkiller

Als chemicus heb ik geen idee wat het product precies doet: Als er 10% ethanol in de benzine uit de pomp komt lijkt me dat je daar tamelijk weinig aan kunt veranderen met een additief.

Misschien is het een product dat brandstofpompen/leidingen/etc beschermt tegen de schade door E10, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het een product is dat op een of andere manier reageert met ethanol in brandstof om eraf te komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: ethanolkiller

ippa schreef: wo 12 feb 2020, 12:01 * welke additieven (chemische stoffen)worden hiervoor gebruikt? Heeft iemand informatie op welke chemische reactie(s) deze ethanolkiller gebaseerd is?
Het is voornamelijk benzine, of een benzine-achtig mengsel (aardolie-destillaten), en daar zitten een paar additieven in. Voornaamste is poly-isobutyleen dat wel vaker als additief wordt toegevoegd, met name aan olie maar ook aan brandstoffen. Het werkt als smeermiddel met ook enkele reinigende eigenschappen.

De werking op/tegen ethanol lijkt me echter nihil. Het is sowieso verwonderlijk dat iets dat je in een dosering van 0.1-1% toevoegt (en zelf grotendeels uit benzine bestaat) de gevolgen van 10% van om het even wat tegen zou kunnen gaan.
* wat is het doel van deze ethanolkiller als additief toegevoegd in de benzine?
Met name geld in het laatje brengen van de fabrikant, zo komt het op mij over. Het lijkt een gevalletje banden vullen met stikstof of een magneetarmband om de pols tegen wagenziekte. Het werkt vooral goed als je erin gelooft.

Maar aan de andere kant vind ik het ook wat kort door de bocht om te beweren dat het onzin is. De betreffende fabrikanten hebben R&D labs en de samenstelling zal niet zomaar uit de lucht komen vallen. Frappant is wel dat de fabrikanten zelf geen testresultaten laten zien.

Berichten: 14

Re: ethanolkiller

Marko,

Hartelijk dank voor de info.

Ik heb ook de MSDS even geraadpleegd, daar staat ook een en ander in betreffende de samenstelling.

Berichten: 12.262

Re: ethanolkiller

Oh, wat zit er zoal in volgens de MSDS?

Ik kan me weinig voorstellen bij iets dat die ethanol echt uit je brandstof krijgt, zeker niet met een kleine hoeveelheid.

Ergens zou je nog aan reacties kunnen denken die van ethanol een ester maken, maar zoiets zou je dan toch met ca 10% van je tankvolume moeten toevoegen... 5 liter op een volle tank of iets in die orde. Ik neem aan dat het geen product is dat je in een jerrycan koopt en in de tank gooit?

Berichten: 14

Re: ethanolkiller

Hallo Benm,

Kan ik die MSDS hier als PDF op het forum plaatsen? Anders kan ik je die op een of andere manier doorsturen per email?

Vermoedelijk helpt het inderdaad niet veel: het zijn eerder lage dosissen.

Berichten: 12.262

Re: ethanolkiller

wat is het msds nummer?

Berichten: 14

Re: ethanolkiller

Hallo Benm,


Kijk hier even: https://www.millersoils.co.uk/products/ ... ulti-shot/
Zie TDS en SDS


Hier ook info afkomstig van (bron) Caprimasters:
Ethanol in onze benzine, wat nu ??
Door Caprimasters.

Benzine bestond vroeger uit voornamelijk benzeen. Verrassend genoeg komt er in moderne benzine weinig tot geen benzeen meer voor. Dit is verwijderd omdat het kanker verwekkend is. Ook de zwavelverbindingen zijn omwille luchtverontreiniging verdwenen.

In Europees -verband is besloten dat tegen 2020 de totale CO2-uitstoot met 20% afgenomen moet zijn.
In verband hiermee werd de Europese Richtlijn 98/70/EG aangevuld en aangepast met de richtlijn 2009/30/EG. Deze behelst onder meer ook veranderingen op het gebied van brandstoffen voor motorvoertuigen in het wegverkeer.
De richtlijn staat de lidstaten toe de leveranciers van brandstoffen zo lang als nodig geacht te dwingen om brandstoffen met maximaal 5% ethanol in de handel te brengen (echter zonder dat er een minimumhoeveelheid is vastgesteld).
De consumenten dienen op gepaste wijze over de eigenschappen van deze brandstoffen en hun geschiktheid voor motoren te worden voorgelicht.

Vanaf 2015 geldt in de hele EU voor het wegverkeer een maximaal toegestane CO2-emissie van 120 g/km (gram per kilometer). Biobrandstoffen behoren tot de extra-maatregelen ter beperking van de CO2-uitstoot.

Volgens de Europese norm EN 228 is bijmengen van 5% bio-ethanol aan conventionele benzine (dus ‘E5’) toegestaan. Deze wordt echter dan geen ethanolbrandstof genoemd.

Euro 95 bevat over het algemeen al jaren gemiddeld 5% ethanol maar door menging op menging kan dit gehalte oplopen tot 7% in de praktijk.

Maar bij 5% is de norm EN 228 van kracht en spreekt men dus van een conventionele benzine en derhalve wekt men de suggestie dat men ethanol vrije benzine tankt.

Welnu ethanol wat kunnen wij er mee..

Emissie technisch is ethanol reinigend ( hé, reinigende dope..) en ontrekt het tijdens de verdamping veel warmte aan zijn omgeving met een koelere verbrandings temperatuur tot gevolg ( motor loopt efficiënter ).
Tevens is ethanol octaan verhogend. Wat eigenlijk dus betekend dat de brandstof die wij momenteel tanken, van een slechtere kwaliteit is en door de ethanol op octaan waarde word gebracht naar octaan 95 of 98.

Ethanol trekt ook water aan. Water bind zich van nature niet met benzine. Ethanol bind zich met benzine & met water. Ethanol is dus het bindmiddel van water met benzine.

Water heeft als voordeel dat het tijdens de verdamping heel veel warmte ontrekt aan zijn omgeving. En water heeft een reinigende werking in de verbrandingsruimte.
Als men vroeger een kapotte koppakking had kon men aan de schone zuiger en verbrandingskamer zien waar de koppakking was doorgeslagen.

Dat water & alcohol ( ethanol is een alcohol ) zo’n goede werking heeft op de verbranding wist men in de tweede wereld oorlog al waar het veelvuldig werd gebruikt op de militaire vliegtuigen ( water methanol injectie ).

Wat betekend het voor ons oldtimer / klassieker eigenaar..

Eigenlijk alleen maar misère.
De positieve kant weegt in ons geval niet op tegen de negatieve zijde .

In ethanol zit minder energie, dat betekend eigenlijk dat de sproeier bezetting aangepast dient te worden op de huidige brandstof. Testbanken doen hier hun voordeel mee. Pk’s worden weer in ere hersteld.

Lopen wij het gehele brandstofsysteem door van begin tot eind, beginnend bij de brandstoftank.
Ethanol is een prima schoonmaak middel ( Spiritus , 85% ethanol, 10% water & 3% methanol zodat men het niet kan drinken ). Het is zo agressief dat het alles oplost in de tank. De vergomming die al decennia lang onder in de brandstoftank lag, lost nu langzaam op en spoelt het gehele brandstofsysteem door met verstoppingen in de carburateur tot gevolg.
Ook lost het bestaande coatings aan de binnenkant van de brandstof tank aan en ook die vervuiling spoelt het gehele systeem door naar voren.

Ethanol trekt water aan, het is zeer hygroscopisch. Stalen brandstof tanken hebben binnen no-time vliegroest aan de binnenzijde. Ook die laat los en spoelt het gehele brandstof systeem door met verstoppingen in de carburateur tot gevolg.

Een standaard universeel benzine filtertje filtert ongeveer 90micron. Om deze vervuiling uit de carburateur weg te houden heeft men minimaal een filter van 10micron nodig. Een gewoon brandstofpompje kan een 10micron filter niet aan.

De brandstofpomp..
Die is over het algemeen niet ethanol bestendig. Het pomp membraam raakt lek met gevolg, olielekkage of brandstof lekkage. Beide zijn ongewenst.

Benzineslangen..
Gewone gangbare benzine slangen dienen nu uiterlijk elke 3 jaar vervangen te worden.
Over het algemeen zijn de specificaties van de gangbare merken verkrijgbaar bij de automaterialen niet toerijkend voor E5 & E10 ( specificatie lager dan SAE J30 R9 )
Slangen drogen uit en scheuren, ook wellen ze op ter hoogte van de slangklemmen.
De risico’s die hier aan verbonden zijn hoef ik niet extra te vermelden.

De carburateur..
De carburateurs van weleer zijn van een aluminium legering die absoluut niet ethanol bestendig zijn.
Ethanol is erg corrosief op dit type aluminium evenals water wat aangetrokken word door de ethanol met als gevolg witte bloemkool achtige afzettingen binnen in de carburateur die de inwendige kanalen verstoppen. Deze corrosie vreet zich diep in het aluminium met kratervorming tot gevolg.

De membramen en keringen in de carburateur zijn ook niet ethanol bestendig en drogen uit en scheuren waardoor de carburateur niet goed meer functioneert.

Hierdoor bestaat de kans op een arm brandstof mengsel met uiteindelijk gesmolten zuigers tot gevolg.

Dit geld ook voor de oudere injectie systemen waar ook hier de aluminium brandstof delen niet ethanol geschikt zijn.
De aluminium brandstof delen om recente voertuigen zijn van een andere legering en dus bestand tegen de schadelijke gevolgen.
Overigens hebben de moderne injectie systemen met name de direct ingespoten injectie systemen ook grote problemen met Ethanol.
De injectoren gebruikt op dit type motoren hebben zeer fijne nozzles die door corrosie veroorzaakt door de ethanol verstopt raken en dat vaak al binnen 25000 kilometer.

Vroeger was een carburateur revisie vrij makkelijk.
Je deed hem 24uur in een bad met thinner, blies hem goed door met perslucht, een revisie kitje erop en gaan met die banaan.

Door de huidige benzine gaat die vlieger niet meer op.
Hier gaat een carburateur twee keer 24uur in een bad met thinner, word hij daarna gezuurd met een speciaal zuur alvorens hij ultrasoon gereinigd word met een speciale vloeistof.

Alleen ultrasoon reinigen is niet meer toerijkend om de carburateurs geheel te ontdoen van de vervuilingen die ik al enkele jaren aantref in carburateurs die ik van klanten reviseer.
Hier zitten ook carburateurs tussen die brandstof toevoegingen gebruikten die duidelijk niet waar maakte wat het beloofde.

Resumé..
Een goede bescherming is dus noodzakelijk en niet alleen tijdens de winterstalling.
Ethomix bied een uitstekende bewezen bescherming in het gehele brandstofsysteem waar andere producten die het beloven niet waarmaken.
Wij tanken al jaren zonder problemen Euro 95 E5&E10 in combinatie met Frost Ethomix zonder de schadelijke gevolgen. Een roestvrije brandstoftank en schone carburateur. Ook verlengt het de levensduur van de benzine waarmee het voertuig na zelfs twee jaar stilstand zonder problemen start en rijdt.

Op elke tankbeurt een scheutje toevoegen voor het beste resultaat. Één fles behandeld 250liter benzine.

Het geniet nu ook de voorkeur een voertuig met een volle brandstof tank en een bewezen ethanol killer zoals bijvoorbeeld Frost Ethomix weg te zetten om roestvorming in de tank tegen te gaan.

Veel rijplezier, met vriendelijke groet Caprimasters.

Uit ervaring:
Millers VSPE (1 fles op 50 liter) werkt niet.

Frost is proud to inform you that our Ethomix is endorsed by the Federation of British Historic Vehicle Clubs (FBHVC) as a fuel additive for protection against corrosion and stability improver.

Ethomix is niet bij mij te koop!!!!!


ZIJN ER OOK NADELEN AAN HET TOEVOEGEN VAN ETHANOL AAN BENZINE ?

Als brandstof heeft ethanol een lagere calorische warmte, waardoor het ongeveer 1/3 minder vermogen oplevert dan gewone benzine. Daarom zal een wagen die op 95E10 rijdt ook een hoger verbruik tonen dan een wagen die op zuivere benzine (in ons geval Euro98) rijdt !

Ethanol is ook hygroscopisch, dwz het neemt water op. In combinatie met water is Ethanol heel corrosief, een ideaal oxiderend middel, wat tot corrosie zal leiden van bvb metalen benzinetanks. Door de opname van water treedt er tevens een chemisch proces in werking, waardoor de brandstof wordt ‘gescheiden’ in de ‘onderdelen’ die moderne brandstoffen bevatten (esters en koolwaterstof derivaten). Hierdoor is de benzine ook minder lang houdbaar; met als gevolg problemen bij stilstanden langer dan 2 maanden, en zeker bij vochtig weer.

Ethanol en esters zijn tevens ook schadelijk voor koper, aluminium, zilver, … En ze lossen de weekmakers in kunststoffen op waardoor leidingen en pakkingen verharden en barsten.

Tot slot is er ook nog een ethische kwestie : is het verantwoord om landbouwgrond te gebruiken om planten te kweken die zorgen voor ons transport, terwijl er op de wereld nog zo veel mensen honger lijden ? Is het verantwoord om voedsel in je benzinetank te stoppen ? De toegenomen vraag naar biobrandstof kan tot hogere voedselprijzen leiden. Bij gewassen die zowel als voedingsmiddel als voor biobrandstof gebruikt kunnen worden, kan de voedselvoorziening in het geding komen waarbij het armste deel van de wereldbevolking het eerst de gevolgen ondervindt. In januari 2007 braken in Mexico protesten uit als gevolg van prijsstijgingen van 400% voor tortilla's die toegeschreven werd aan de toegenomen vraag in de Verenigde Staten naar maïs voor biobrandstof.

Berichten: 12.262

Re: ethanolkiller

Maar de vraag blijft een beetje wat er nou in die toevoegingen zit en hoe het werkt.

Voor een auto die je sporadisch gebruikt kun je gewoon euro 98 tanken - dat is wat duurder maar voorkomt een hoop gedonder met euro95/E10.

Zelf hoef ik gelukkig niet zoveel kilometers te maken en tank ik nu gewoon euro 98, hoewel mijn auto formeel wel geschikt is voor E10.

Misschien is dat ook wel een beetje het probleem: Als je die E10 brandstof snel genoeg verbruikt heb je minder problemen met hygroscopische effecten. Als je iedere paar weken een volle tank verstookt heb je hoogstens last van de corrosieve eigenschappen van E10, maar als je bijvoorbeeld een auto hebt die je maanden niet gebruikt (leuke cabrio voor de zomer oid) en die een half jaar met een tank E10 laat staan denk ik dat het niet best afloopt.

En qua milieu effect is het natuurlijk ook wel een beetje onzin: als je vaker brandstoffilters, pompen, leidingen of zelfs koppakkingen moet vervangen levert dat ook een bak vervuiling op. Dan kan je minder CO2 heilig verklaren, maar vraag je je ondertussen wel af waar al die defecte componenten terecht komen. Ik gok op een vuilstort in een derde wereldland en uiteindelijk in zee of in een of andere open afvalverbranding.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: ethanolkiller

Het verhaal van Caprimasters over ethanol moet je met een korrel zout nemen. Zo is ethanol inderdaad een prima oplosmiddel maar dat is benzine zelf ook. Oplosbaarheid is altijd een kwestie van de juiste (of niet) combinatie tussen het betreffende materiaal en het oplosmiddel. Het is prima mogelijk om brandstofsystemen te maken die geschikt zijn voor ethanol, en dat wordt dan ook jarenlang gedaan. Maar een brandstofsysteem dat er niet op is ontworpen kan er inderdaad niet mee overweg. Maar dat los je niet op door onbekende goedjes aan een ethanolhoudende brandstof toe te voegen, maar door ethanolvrije brandstof te tanken. Dat hoort nu eenmaal bij de hobby om een gedateerde auto te rijden.

De spookverhalen van Ben moet je ook maar laten voor wat het is. Als een fabrikant vermeldt dat de auto geschikt is, dan is dat op basis van onderzoek. Door brandstofleveranciers, autofabrikanten, fabrikanten van motoren en van onderdelen én farikanten van de materialen die daarin gebruikt worden. Om dat zonder verdere onderbouwing terzijde te schuiven en "gewoon" Euro98 te tanken "omdat dat beter is" en "omdat E10 onzin is", nou, dat is pas onzin.

Net als geleuter over de milieubelasting. Ten eerste omdat het uitgangspunt dat filters en dergelijke vaker vervangen zouden moeten worden niet klopt. Ten tweede omdat die onderdelen grotendeels worden hergebruikt. Ten derde omdat de milieubelasting van het verbranden van een filter van een paar gram in geen enkele verhouding staat tot de tonnen aan brandstof die gedurende een autoleven worden verbrand. Zelfs als je die elke 10.000 kilometer zou moeten vervangen staat het nog niet in verhouding.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: ethanolkiller

Opmerking moderator

ippa schreef: do 13 feb 2020, 12:02 Kan ik die MSDS hier als PDF op het forum plaatsen?
dat mag geen probleem zijn. Kies onder het editorvenster voor "Volledige bewerker & voorbeeld" en zoek naar het tabje "bijlagen" onder dat uitgebreidere venster.

Berichten: 14

Re: ethanolkiller

Ethanol killer MSDS.pdf
(60.16 KiB) 192 keer gedownload

Berichten: 12.262

Re: ethanolkiller

Marko schreef: vr 14 feb 2020, 19:06 De spookverhalen van Ben moet je ook maar laten voor wat het is. Als een fabrikant vermeldt dat de auto geschikt is, dan is dat op basis van onderzoek. Door brandstofleveranciers, autofabrikanten, fabrikanten van motoren en van onderdelen én farikanten van de materialen die daarin gebruikt worden. Om dat zonder verdere onderbouwing terzijde te schuiven en "gewoon" Euro98 te tanken "omdat dat beter is" en "omdat E10 onzin is", nou, dat is pas onzin.
Het zij niet per se spookverhalen: als je een geschikt auto regelmatig gebruikt en dus ook tankt is er geen probleem met een voor E10 geschikt voertuig. De fabrikant test inderdaad voor deze brandstof bij een 'typisch' gebruik. Anderzijds willen fabrikanten ook wel eens liegen over wat het daadwerkelijke verbruik uberhaupt is: als men test voor liters per 100 kilometer doet met dan zonder 1 buitenspiegel (dat is tenslotte niet verplicht), met tape afgeplakte naden (dat is niet verboden op de openbare weg) en allerhande kunstgrepen zoals het uitschakelen van verlichting, verwarming, airco, en alles dat 'uit' kan zolang je er maar legaal mee mag rijden.

De problemen komen als je iets niet regelmatig gebruikt, bijvoorbeeld een cabriolet die je maandenlang niet gebruikt wegens ongeschikt weer. Als je daar E10 in laat zitten is er wel degelijk een probleem omdat het water aantrekt.

Iets soortgelijks heb je met benzine-aangedreven gereedschap als kettingzagen of grasmaaiers die je vaak maanden niet gebruikt: daar kun je beter geen euro 95/e10 in laten zitten.

Reageer