Ethanol (E10) in brandstof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Ethanol (E10) in brandstof

Goedendag,

Vanaf 1 oktober 2019 wordt aan benzine ethanol toegevoegd (beter bekend als E5 of E10). Voor oudere auto's (oldtimers in het bijzonder) is dit geen goed nieuws. Ethanol kan namelijk schade veroorzaken, met name corrosie aan metalen en het oplossen van rubbers.

Nu reageert "de markt" uiteraard met oplossingen met toevoegingen aan de benzine die de schadelijke werking van ethanol zou neutraliseren. Iets in mij zegt dat dit scheikundig gezien niet kan. Maar aangezien ik geen scheikundige ben, leg ik deze vraag graag aan jullie voor.

Ik lees graag jullie reacties, met dank alvast.

Mvg, Peter

Berichten: 12.262

Re: Ethanol (E10) in brandstof

Je kunt inderdaad bij een oudere auto een situatie hebben dat deze niet geschikt is voor E10. De meeste redelijk recente auto's (zeg <15 jaar oud) zijn vrijwel allemaal geschikt erop te rijden.

Ik weet niet wat ze nu gaan aanbieden: naast E10 ook nog gewoon Euro-95 dat maximaal 5% ethanol bevat, of alleen nog maar E10. In het laatste geval zul je 98 brandstof moeten tanken - kun je prima op rijden maar is wel duurder.

Overigens: als je de keuze hebt tussen E10 en Euro-95 en ze per liter hetzelfde kosten kun je beter Euro-95 met <5% ethanol tanken: de energiedichtheid van ethanol per liter is lager dan die van benzine. In die zin wordt iedereen er dus al een beetje bijgelapt.

Berichten: 82

Re: Ethanol (E10) in brandstof

Het gaat hier niet om de goedkoopste optie of beste "energiedichtheid" maar om het gebruik van fossiele brandstoffen terug te dringen. Dan is E10 effectiever dan E5. Maar E5 blijft vooralsnog beschikbaar. Wat er is veranderd per 1 okt. is dat tankstations die meerdere soorten benzine aanbieden, daarbij minimaal 1 pomp met E10 moeten hebben.

Berichten: 12.262

Re: Ethanol (E10) in brandstof

Gezien je vooral accijns en btw betaalt over benzine zou ik dan toch maar voor de niet-E10 pomp gaan bij vergelijkbare literprijzen. Als E10 goedkoper is en je auto erop kan rijden is het wellicht wel een aanrader.

Anderzijds is het ook de vraag of het erg goed voor je auto is: het brandstofsysteem is gevoelig voor ethanol, denk aan leidingen, keerringen, filters etc. Wellicht gooien je ze er wat surfactanten in om erosie daarvan in te perken, maar dat is altijd heel mysterieus in de benzine-industrie.

Gegeven dat het prijsverschil minimaal is (een cent of twee per liter oid) zou ik gewoon opteren voor E5: Je krijgt qua kJ/euro meer waar voor je geld en beperkt problemen door ethanol tot een minimum.

Er zijn landen waar ze op veel hogere percentages ethanol rijden, de prijzen per kJ vergelijkbaar zijn, en de auto's "flex fuel" waarmee je op 85% of zelfs 95% ethanol kunt rijden. In dat laatste geval zijn het overigens wel warme landen, als je pure ethanol in een benzinemotor probeert te gebruiken als het stevig vriest gaat die echt niet starten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ethanol (E10) in brandstof

Benm schreef: do 03 okt 2019, 18:48 ...de energiedichtheid van ethanol per liter is lager dan die van benzine. In die zin wordt iedereen er dus al een beetje bijgelapt.
Hoe zit het eigenlijk met de relatie tussen energieopbrengst en CO2 uitstoot, en dan ethanol vergeleken met benzine. Veroorzaakt ethanol minder CO2 per joule of worden we er op dit punt ook bijgelapt?

Berichten: 12.262

Re: Ethanol (E10) in brandstof

Om het eenvoudig te houden kun je kijken naar wat het per kilogram oplevert:

ethanol 26.7 MJ/kg
alkanen (8 a 12 lang) ca 44.2 MJ/kg

Nettoreactie voor lange alkanen is praktisch 2 CH2 + 6 O2 -> 2 CO2 + 2 H2O
Voor ethanol heb je al een zuurstof en kom je aan C2H6O + 3 O2 -> 2 CO2 + 3 H2O

Beide reacties genormaliseerd voor 2 koolstoffen.

Dat ziet er al niet zo best uit, ethanol levert niet minder CO2 per joule op bij verbranding, maar kost wel iets minder zuurstof.

Maar dat is natuurlijk lang niet het hele verhaal: die ethanol in 'bio brandstof' is afkomstig van vergisting, waar men dus met suikers is begonnen om die om te zetten in ethanol. Dat proces is exotherm, en als je de warmte daarvan niet nuttig gebruikt (wat amper gaat gezien de lage temperatuur) heb je dus als een fors energieverlies te pakken vanaf het gewas waarmee je begon.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Ethanol (E10) in brandstof

Opmerking moderator

Na bovenstaande off-topics graag terug naar de vraag:
deuk schreef: do 03 okt 2019, 15:35 ..//..
Nu reageert "de markt" uiteraard met oplossingen met toevoegingen aan de benzine die de schadelijke werking van ethanol zou neutraliseren. Iets in mij zegt dat dit scheikundig gezien niet kan. Maar aangezien ik geen scheikundige ben, leg ik deze vraag graag aan jullie voor.

Berichten: 12.262

Re: Ethanol (E10) in brandstof

Helaas blijft dat een nogal vage zaak:

Benzinestations geven geen openheid van zaken over eventuele additieven aan 'premium' brandstoffen. Het enige dat grofweg vast staat is dat het een minimale toevoeging is. Euro-95 is een product dat in bulk wordt aangeleverd, vaak per tankwagen of schip uit Pernis, en is precies hetzelfde mengsel voor ieder merk tankstation. De samenstelling verschilt tussen zomer en winter, maar ook dat is voor iedereen gelijk.

Bij "premium" benzines wordt er wel "iets" bijgemengd, vaak in een heel kleine hoeveelheid (zeg 25 liter additief op een tankwagen van 10.000 liter basisbenzine). Wat het precies is is verder compleet onbekend, en dat zal ook zo zijn voor eventuele additieven aan E10.

Het gebrek aan openheid over wat deze additieven zijn geeft de indruk dat ze eigenlijk helemaal niets doen, of dat hun samenstelling dusdanig concurrentiegevoelig is dat men er niets over kwijt wil. Dat laatste lijkt me echter niet erg waarschijnlijk: Iemand van pakweg de Total kan gewoon bij de Shell een jerrycan benzine tanken voor analyse.

Ik vermoed dat je als consument gewoon een stuk meer betaalt voor een nagenoeg gelijk product met deze "premium" brandstoffen en het hoogstens een placebo-effect heeft. Fabrikanten zouden dat beeld kunnen bijstellen door openheid te geven over de additieven, maar zolang ze dat pertinent weigeren zou ik er niet op vertrouwen.

Berichten: 59

Re: Ethanol (E10) in brandstof

De premium benzines van Shell, BP, Esso, Texaco en Argos bevatten GEEN (0%) ethanol.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Ethanol (E10) in brandstof

johnny212 schreef: do 13 feb 2020, 15:47 De premium benzines van Shell, BP, Esso, Texaco en Argos bevatten GEEN (0%) ethanol.
Dat is niet waar, per EU wetgeving moeten ze namelijk minimaal 5% (bio)ethanol mee snijden

Berichten: 12.262

Re: Ethanol (E10) in brandstof

Ik dacht dat euro98/E5 juist -maximaal- 5% ethanol mag bevatten, maar er in de praktijk veel minder in zit.

Als het een minimum zou zijn dan konden ze bijvoorbeeld 50+% ethanol erbij gooien - lekker goedkoop voor de industrie, maar ik denk niet dat je auto er erg lang op zal rijden.

Berichten: 59

Re: Ethanol (E10) in brandstof

Het is inderdaad het maximum.
Info komt desgevraagd van de maatschappijen zelf.
Op de pomp van Shell V-power staat het zelfs genoteerd: "deze brandstof bevat 0% ethanol".

Berichten: 59

Re: Ethanol (E10) in brandstof

maar als de benzines, zoals BENM zegt, in bulk aangeleverd worden, dan zullen alle merken RON 98 benzines ethanolvrij zijn ?

Berichten: 12.262

Re: Ethanol (E10) in brandstof

Ethanolvrij is niet te garanderen, maar vooralsnog mag E98 niet meer dan 5% ethanol bevatten. In de praktijk is dat welllicht veel minder dan die 5 procent.

Overigens heb ik niets tegen het aanbieden van keuzes in brandstof, in duitsland heb je vaak de optie om goedkoper benzine te tanken met een lager octaangetal. Als je voertuig daarop werkt is het prima.

Het probleem in nederland is het verdwijnen van Eero95/E5. Dat was de 'normale' bemzine die uit de pomp kwam, maar dat is nu opeens Euro95/E10.

Het lastige is dat je niet of nauwelijks meer Euro 95/E5 kunt krijgen. De volgende optie is meestal Euro 98/E5, maar dat is per liter fors duurder.

Reageer