[natuurkunde] Kinematica, ERB

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 250

[natuurkunde] Kinematica, ERB

lkp.PNG
dag iedereen,

Ik vroeg me af waarom er geen rekening wordt gehouden met de y-as? Wanneer zou je hier dan wel gebruik van moeten maken?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: [natuurkunde] Kinematica, ERB

Er wordt geen rekening mee gehouden omdat je hier op zoek bent naar de horizontale snelheidscomponent. In een standaard assenstelsel is horizontaal de x-as. Voor de horizontale snelheidscomponent hebt je dus de afstand nodig die je aflegt parallel aan de x-as in een bepaalde tijd.

Als ik goed reken dan is die snelheidscomponent gelijk aan 10 m/s.


Ik weet niet in hoeverre je bekend bent met vectoren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [natuurkunde] Kinematica, ERB

Als de kogel op tijdstip t=0 wordt afgeschoten , dan zal de kogel na 1 seconde een vertikale hoogte bereiken van 5 meter. en in horizontale richting een afstand van 10 meter
Kun je hier iets mee???
Bij het afschieten zal de vertikale snelheidscomponent maximaal zijn en dan afnemen
Bij het afschiet zal de horizontale snelheidscomponent volgens mij constant blijven.
de uitkomst dat Autodidact1 geeft, is juist.

Berichten: 250

Re: [natuurkunde] Kinematica, ERB

dank jullie wel

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: [natuurkunde] Kinematica, ERB

Autodidact1 schreef: vr 14 feb 2020, 21:47 Er wordt geen rekening mee gehouden omdat je hier op zoek bent naar de horizontale snelheidscomponent. In een standaard assenstelsel is horizontaal de x-as. Voor de horizontale snelheidscomponent hebt je dus de afstand nodig die je aflegt parallel aan de x-as in een bepaalde tijd.

Als ik goed reken dan is die snelheidscomponent gelijk aan 10 m/s.


Ik weet niet in hoeverre je bekend bent met vectoren.
Strikt genomen zijn vectoren niet nodig voor de oplossing.
Men behoeft slechts te weten dat de bewegingen onafhankelijk zijn.

Reageer