geleiders

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

geleiders

geleiders.png
geleiders.png (21.67 KiB) 2936 keer bekeken
- massadichtheid geleiders λ=8gr/m
- d=2mm
- initiële elektrische Lading Q=25mC
- Capaciteit C=100μF
- Totale circuitweerstand 0,05Ω
De uiteinden van de twee lange rechte horizontale evenwijdige geleiders zijn doorverbonden door een flexibele verbindingsdraad*. De geladen condensator wordt eveneens met flexibele verbindingsdraden gekoppeld aan het circuit. Zodra de verbinding is gemaakt worden de geleiders opzij geduwd door de afstotende kracht ertussen. De ontlaadtijd is te verwaarlozen in vergelijking met de tijd die nodig is voor een merkbare verplaatsing in de positie van de geleiders.
De vraag is:Tot welke maximale hoogte stijgt een geleider!
*De flexibele verbindingsdraden hebben geen invloed op de beweging van de geleiders.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: geleiders

Vind de vraag nogal moeilijk te begrijpen. Zweeft de geleider in de ruimte?
De draden stoten elkaar af door de lorentzkracht of heb ik het verkeerd?
Wat bedoel je met hoogte? Ligt de opstelling niet in het vlak?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: geleiders

De twee geleiders hangen (mechanisch) aan draadjes en zijn in evenwicht (zie tekening)
Lorentzkracht inderdaad..
hoogte ten opzichte van de getekende equilibrium positie

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: geleiders

Ah ok ze hangen aan het plafond op aarde. Beide op gelijke hoogte.
Door de onderlinge afstoting slingeren ze omhoog en deze hoogte wil je weten.
Dacht dat de 2 lijntjes tussen d slechts illustratief waren om de afstand d te tonen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: geleiders

Wel 'pseudowetenschappelijke' verhandelingen over evenementen bij relativitische snelheden..maar geen oplossing voor een eenvoudig aards probleempje? 8-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: geleiders

Ik kom op een hoogte van 4,86E-12 m.
(Zelf-)inductie verwaarloosd.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: geleiders

Hoe heb je de initiele snelheid vo berekend? (aangenomen dat je de hoogte hebt gevonden uit 1/2mvo2=mgh)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: geleiders

Uit de impuls, en die weer via de kracht * tijd = F0.τ.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: geleiders

Ik kom uit als hoogte 4.97 nm. Heb wel aangenomen dat de 2 stukken geleider oneindig lang waren of dat de afstand d<<l met l de geleider lengte. Je hebt zelf geen lengte gegeven dus ik dacht dat dit wel ok was.
Wat is jullie resultaat?

Wat betreft pseudowetenschappelijke discussies in het relativiteits-forum, we zijn gewoon aan het proberen een lorentzcontractie uit te rekenen.

Zondagavond om middernacht heb ik ook de tijd/zin niet meer om achter een computer scherm te zitten.
Laatst gewijzigd door die hanze op ma 24 feb 2020, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: geleiders

die hanze schreef: ma 24 feb 2020, 12:26 Ik kom uit als hoogte 4.97 nm.
Wat is jullie resultaat?
Zie drie berichtjes eerder.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: geleiders

Ok we zitten een factor 3 uit elkaar. Ukster heb jij iets?
Ik heb ook de hoogte berekent uit
\(mgh=\frac{mv^2}{2}=\frac{p^2}{m2}\)
Denk niet dat hier het probleem zit.
De impuls heb ik ook berekent door de kracht de integreren over het tijdsdomein. De kracht is tijdsafhankelijk dus ik zie niet in hoe je gewoon weg komt met een multiplicatie. Misschien zit daar het probleem?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: geleiders

die hanze schreef: ma 24 feb 2020, 12:31 Ok we zitten een factor 3 uit elkaar. Ukster heb jij iets?
Een factor 1000, volgens mij.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: geleiders

die hanze schreef: ma 24 feb 2020, 12:31 De impuls heb ik ook berekent door de kracht de integreren over het tijdsdomein. De kracht is tijdsafhankelijk dus ik zie niet in hoe je gewoon weg komt met een multiplicatie. Misschien zit daar het probleem?
Integreren van exp(-t/τ) van t = 0 tot t = ∞ levert τ.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: geleiders

ik ga de impulsaanpak eens verder uitwerken..!

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: geleiders

Ik bedoelde 3 orde grootes, niet factor 3. Die integratie heb ik ook gedaan met inderdaad als uitkomst Tau= RC.
Misschien iets met eenheden? Alles staat toch in SI eenheden niet waar? Gr naar Kg omgezet? De mm - meter mss?
Heb jij ook de vereenvoudigde aanname van d<<l gemaakt? Zou het kleine verschil 4.97 en 4.86 kunnen verklaren.

Leuk resultaat bij mij, de formule die ik uitkom voor de hoogte is onafhankelijk van R en C, enkel van de hoeveelheid lading Q die opgeslagen ligt.

Reageer