luchtvochtigheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 12

luchtvochtigheid

Hallo

In een droogoven voor betonnen breedplaten is er een gewenste luchtvochtigheid van 80%.
Dit wordt bekomen door water te laten vernevelen in lucht en deze lucht in de droogoven te blazen.
Dit systeem werkt nu goed voor 10 jaar.
Sinds 4 weken merkt men dat er enorm veel condens onderaan de breedplaten hangt en dit druppelt op de breedplaat eronder in de oven en dit geeft aftekeningen.

Iemand een idee hoe dit plots komt? zou de oven te koud hebben of zo? Er is niks veranderd in de oven.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.932

Re: luchtvochtigheid

Twee mogelijkheden: De platen zijn iets kouder dan eerder of de luchtvochtigheid is iets hoger (of allebei, natuurlijk).

Bedenk dat tussen 80% RV en 100% RV maar een graad of vier Celsius zit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: luchtvochtigheid

Xilvo schreef: ma 02 mar 2020, 10:19 Bedenk dat tussen 80% RV en 100% RV maar een graad of vier Celsius zit.
Dat zou dan gelden bij ongeveer 20oC, maar is sterk afhankelijk van de temperatuur. Bij 10oC is dat maar een graad of 2 meer (NB, dat verband is niet zo lineair als uit deze afgeronde getallen lijkt te zijn).

Maar overigens, is "droogoven" niet een misnomer? Dat beton moet toch niet drogen, maar harden?

Hoe dan ook, die condensatie (ALS dat de bron van dat aanhangende vocht is) treedt dus alleen op als de platen zelf (een aantal graden) kouder zijn dan de ingeblazen lucht. Dat zou dan in de afgelopen jaren nooit eerder gebeurd zijn? Vreemd.

Hoe regel je trouwens die RV bij dat vernevelingsproces?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.932

Re: luchtvochtigheid

Het geldt bij ongeveer 50°, de temperatuur van de oven.
Dat is uit een eerder topic hierover bekend.

Bij 46° is de verzadigingsdruk ca 0,1 bar, bij 50° iets meer dan 0,12 bar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: luchtvochtigheid

Xilvo schreef: ma 02 mar 2020, 17:34 Dat is uit een eerder topic hierover bekend.
Die heb ik nooit gezien/gelezen, dus ga ik me beter hier verder niet mee moeien.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.932

Re: luchtvochtigheid

Jan van de Velde schreef: ma 02 mar 2020, 18:42
Xilvo schreef: ma 02 mar 2020, 17:34 Dat is uit een eerder topic hierover bekend.
Die heb ik nooit gezien/gelezen, dus ga ik me beter hier verder niet mee moeien.
Dat ging over dezelfde oven maar niet over dit probleem.
Ik denk dat ieder idee welkom is bij TS.

Reageer