Vraag over Shared Service Centers

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Vraag over Shared Service Centers

Beste forum,

Ik weet niet of dit hier thuis hoort maar ik wil graag weten of een servicecentrum (zie voorbeeld onderaan) een Shared Service Center kan zijn.

Op internet vond ik de volgende omschrijving voor een SSC:
Een SSC is een gemeenschappelijke strategie, die de voordelen van centralisatie en decentralisatie combineert door alle processen die op ongeveer vergelijkbare wijze kunnen worden uitgevoerd samen te voegen in een semiautonome eenheid, die vervolgens diensten levert aan andere organisatie-eenheden

Als een bedrijf bijvoorbeeld één servicecentrum heeft opgericht zodat er voor alle vestigingen een punt is waar door klanten heen gebeld kan worden als iets niet werkt, is dit dan een SSC?

Groeten,

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Vraag over Shared Service Centers

Als je het in nederlands vertaalt, gemeenschappelijke diensten die door meerdere afnemers centraal gebruikt worden.

Dus dat kunnen ook financiële diensten, facilitaire diensten of ICT diensten zijn, een SSC die door een groep bedrijven of andere meerder afnemers instant word gehouden.

Het woord SSC komt ook in andere varianten voor, GBO, SSO ect..

Het is een vorm van centralisering van diensten, de bekende golf beweging...

Berichten: 2

Re: Vraag over Shared Service Centers

Dank voor uw reactie.

Ik vroeg me alleen af of het ook binnen een bedrijf intern ingezet kan worden.

Als een bedrijf zoals Phillips één servicecentrum heeft opgericht zodat er voor al haar vestigingen een punt is waar door klanten heen gebeld kan worden als iets niet werkt, is dit dan een SSC?

Groeten,

Henk

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Vraag over Shared Service Centers

Meestal niet, een contact center voor klanten wordt vaak anders genoemd, namelijk een callcenter of CSD
CSD, oftewel customer service desk, in nederlands, dienst voor gebruikers ondersteuning.

Een SSC is in principe niet voor eindgebruikers, maar voor bedrijven, al of niet behorende
tot de zelfde organisatie. Dus kan ook intern zijn.

Berichten: 7

Re: Vraag over Shared Service Centers

Bij de overheid heb je ook SSO’s die ict, Human Resource-, of financiele diensten levert aan ministeries of nderdelen van uitvoerende overheidsorganisaties. Deze worden in dit geval geleverd aan de ambtenaren maar niet aan burgers.

Reageer