vermogen warmtewisselaar

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

vermogen warmtewisselaar

Ik zou graag het vermogen van een warmtewisselaar voor een bepaalde warmte-energie willen berekenen.

De warmte energie heb ik berekend (zie hieronder).

Maar hoe kan ik nou met dit gegeven zeggen hoeveel kW mijn extra warmtewisselaar moet zijn om deze warmte-energie weg te kunnen koelen?

De pomp heeft een opbrengst van 200 m³/h


Het waterglycol heeft op warme dagen met een buitentemperatuur van meer dan 32°C een 5°C te hoge uitstroomtemperatuur. De uitstroomtemperatuur van het waterglycol mengsel is dan 42°C. Het overschot aan warmte-energie bevind zich in de massa waterglycol. Om de warmte-energie in een massa te bereken kan er gebruik worden gemaakt van de volgende formule.
Q=m*c*ΔT
Q = warmte in J
m = massa in kg
c = soortelijke warmte in J/kg*K

Om de massa te berekenen kan gebruik worden gemaakt van de volgende formule.
m=V*ρ
m = massa in kg
V = volume in m³
ρ = soortelijke massa in kg/m³

De soortelijke massa van water is 981 kg/m³
De soortelijke massa van glycol is 1260 kg/m³
Met een mengverhouding 35% glycol en 65% water kan de soortelijke massa van waterglycol worden berekend.
ρ_waterglycol=(0,35*1260)+(0,65*981)
ρ_waterglycol=1079 kg⁄m³

Het volume van het waterglycolsysteem is handmatig vastgesteld op 19962 Liter, zie bijlage x.
m=19,96*1079
m=21538,6 kg

De soortelijke warmte van water is 4190 J/kg*K
De soortelijke warmte van glycol is 2430 J/kg*K
Met een mengverhouding 35 glycol en 65% water kan de soortelijke warmte van waterglycol worden berekend.
C_waterglycol=(0,35*2430)+(0,65*4190)
C_waterglycol=3574 J⁄(kg*K)

Q=21538,6*3574*5
Q=384894771,3 J

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: vermogen warmtewisselaar

Zonder stroomschema van het hele systeem is dit niet duidelijk.

Je noemt een "bijlage x" maar er is geen bijlage.

Berichten: 3

Re: vermogen warmtewisselaar

In de bijlage staan de inhoudsberekening van het waterglycol systeem. π*r^2*lengte. Niet perse heel relevant voor verduidelijking dacht ik.

Ik snap niet zo goed wat een stroom schema van het hele systeem toe zou voegen aan mijn vraag stelling?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: vermogen warmtewisselaar

Zoals Pinokkio aangeeft is wat je nu beschrijft niet duidelijk. Anderen hebben geen flauw idee van je opstelling en dus ook niet waar je formulesen berekeningen betrekking op hebben.

Als je een schema maakt met daarin duidelijk aangegeven wat je hebt en wat je waarvoor berekent, is alles wél meteen duidelijk, of in ieder geval een stuk duidelijker, en kan een ander ook aangeven welke informatie er nog precies zou ontbreken.

Reageer