[natuurkunde] magnetische veldvector tekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 333

[natuurkunde] magnetische veldvector tekenen

hey iedereen,
kan er iemand mij uitleggen hoe ik zo'n soort oefening moet oplossen. Ik snap niet wat ik fout doe. Ik gebruik de eerste regel van de rechterhand, maar nog steeds heb ik het fout antwoord. met welke dingen moet ik allemaal rekening houden?
alvast bedankt!
IMG_6519.jpg
alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: [natuurkunde] magnetische veldvector tekenen

Een foto van de volledige opgave in de juiste stand zou al helpen...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [natuurkunde] magnetische veldvector tekenen

de vector van de magnetische inductie is in puntP gelijk aan nul.

Berichten: 333

Re: [natuurkunde] magnetische veldvector tekenen

aadkr schreef: ma 23 mar 2020, 19:27 de vector van de magnetische inductie is in puntP gelijk aan nul.
maar hoe kan ik dit weten? ik weet niet zo goed hoe ik mijn vectoren moet tekenen.

Berichten: 333

Re: [natuurkunde] magnetische veldvector tekenen

Professor Puntje schreef: ma 23 mar 2020, 13:54 Een foto van de volledige opgave in de juiste stand zou al helpen...
IMG_6602.jpg

Berichten: 333

Re: [natuurkunde] magnetische veldvector tekenen

wetenschapperinspe schreef: wo 25 mar 2020, 16:56
Professor Puntje schreef: ma 23 mar 2020, 13:54 Een foto van de volledige opgave in de juiste stand zou al helpen...
IMG_6602.jpg
bij a,b en d snap ik het wel daar is het niet zo moeilijk, maar bij die c lukt het me niet met de eerste regel van de rechterhand. Ik teken steeds mijn vectoren daar fout.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: [natuurkunde] magnetische veldvector tekenen

Wat krijg je in opgave d. voor vector in P als de stroom daar in beide geleiders dezelfde kant op gaat?

Berichten: 333

Re: [natuurkunde] magnetische veldvector tekenen

Professor Puntje schreef: wo 25 mar 2020, 18:45 Wat krijg je in opgave d. voor vector in P als de stroom daar in beide geleiders dezelfde kant op gaat?
dit kom ik uit voor vraag d, maar deze snap ik het is c waar ik moeilijkheden mee heb
IMG_6608.jpg

Berichten: 333

Re: [natuurkunde] magnetische veldvector tekenen

Professor Puntje schreef: wo 25 mar 2020, 18:45 Wat krijg je in opgave d. voor vector in P als de stroom daar in beide geleiders dezelfde kant op gaat?
dit is wat ik uitkom voor c, maar mijn vectoren zijn blijkbaar fout getekend en ik weet niet hoe ik op het juiste antwoord moet komen.
IMG_6609.jpg

Berichten: 333

Re: [natuurkunde] magnetische veldvector tekenen

dit zou het antwoord moeten zijn voor c, maar ik weet niet hoe ik er aan moet komen
IMG_6610.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: [natuurkunde] magnetische veldvector tekenen

Bekijk dit eens: https://studylibnl.com/doc/1237146/---- ... ekkerregel

Je kunt ook op basis van symmetrie redeneren. Stel je nu voor dat we geleider 1 naar de plaats van geleider 2 verplaatsen, geleider 2 naar de plaats van geleider 3, geleider 3 naar de plaats van geleider 4, en geleider 4 naar de plaats van geleider 1. Omdat de vier stromen even groot zijn krijg dan natuurkundig gesproken exact dezelfde situatie als voor het verplaatsen van de geleiders. Dus moet je in P dan ook dezelfde resulterende veldvector hebben als voor de verplaatsing van de geleiders. Maar omdat we de hele opstelling zo eigenlijk over 90º verdraaid hebben moet de resulterende veldvector met die verplaatsing van de geleiders ook over 90º verdraaid zijn. En de enige vector die het klaarspeelt om na verdraaiing over een hoek van 90º nog exact dezelfde vector te zijn is de nulvector. :idea:

Berichten: 333

Re: [natuurkunde] magnetische veldvector tekenen

Professor Puntje schreef: wo 25 mar 2020, 21:00 Bekijk dit eens: https://studylibnl.com/doc/1237146/---- ... ekkerregel

Je kunt ook op basis van symmetrie redeneren. Stel je nu voor dat we geleider 1 naar de plaats van geleider 2 verplaatsen, geleider 2 naar de plaats van geleider 3, geleider 3 naar de plaats van geleider 4, en geleider 4 naar de plaats van geleider 1. Omdat de vier stromen even groot zijn krijg dan natuurkundig gesproken exact dezelfde situatie als voor het verplaatsen van de geleiders. Dus moet je in P dan ook dezelfde resulterende veldvector hebben als voor de verplaatsing van de geleiders. Maar omdat we de hele opstelling zo eigenlijk over 90º verdraaid hebben moet de resulterende veldvector met die verplaatsing van de geleiders ook over 90º verdraaid zijn. En de enige vector die het klaarspeelt om na verdraaiing over een hoek van 90º nog exact dezelfde vector te zijn is de nulvector. :idea:
heel erg bedankt!!! ik waardeer je hulp.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: [natuurkunde] magnetische veldvector tekenen

Graag gedaan. :D

Reageer