Botsende sterrenstelsels

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Botsende sterrenstelsels

Ik heb op de TV simulaties gezien van botsende sterrenstelsels, die dan versmolten.

Nu heb ik echter (meer dan vijftig jaar terug al) een foto opname gezien van twee stelsels die min of meer door elkaar heen vlogen.
Ze zaten min of meer hart op hart.

Helaas kan ik deze foto niet meer terug vinden, maar ik moet hem nog wel hebben.
(Vermoedelijk zoek weer eens ik verkeerd)

Maar waarom geven al die simulaties versmelting?

Berichten: 1.355

Re: Botsenden sterrenstelse.

Een reden kan zijn dat de huidige computermodellen een stuk beter zijn dan 50 jaar geleden.
Maar of twee stelsels met elkaar versmelten hangt van een aantal factoren af zoals naderingssnelheid, sterdichtheid (dus massa) en de naderingshoek t.o.v. de eigen beweging.
Is die hoek klein dan krijg je een soort van slingshot effect. Ook de hoek t.o.v. elkaar is bepalend vooral als het spiraalstelsels zijn die immers sterk afgevlakt zijn.

In alle gevallen geldt dat het geen actuele botsing is. De ruimte tussen de sterren is daar te groot voor er ontstaat wel een complexe 'dans' tussen de sterren onderling.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Botsenden sterrenstelse.

Maar die foto was geen simulatie.

De code van de stelsels stond er bij.
Wel troffen ze elkaar onder een hoek net als een de bladen van een boek.
Maar ze vlogen min of meer door elkaar heen.
Er werd ook nog op gewezen dat de meeste sterren er mee weg kwamen,
maar dat de waterstof wolken door het botsen sterk in temperatuur stegen.

Berichten: 1.355

Re: Botsenden sterrenstelse.

Het is moeilijk te bepalen als je niet weet om welke stelsels het ging.
Als het b.v. twee onregelmatige kleine stelsels waren met een onduidelijke kern en betrekkelijk weinig sterren dan kunnen ze ongehinderd door elkaar heen vliegen met kleine verstoringen achteraf.
De waterstof wolken konden dan heter worden door wervelingen en (ioniserende) straling van de 'nieuwe' langs bewegende sterren.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Botsenden sterrenstelse.

Zover ik me herinner waren het stelsels van de vorm van onze Melkweg.

Ja zou ik de naam nog weten, dan zou ik misschien de foto ook wel hebben gevonden.

Berichten: 1.355

Re: Botsenden sterrenstelse.

De Melkweg is een spiraalstelsel.
Misschien vind je iets als je via Google images zoekt op "colliding spiral galaxies"

Reageer