komeet Atlas

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

komeet Atlas

komeet Atlas zou over een aantal weken wel eens even helder kunnen worden als Venus, als ik dit bericht mag geloven:

https://phys.org/news/2020-03-comet-atlas.html

Dus ik ga toch maar eens mijn mini-telescoop van zolder halen en ergens gereedzetten.

Berichten: 1.355

Re: komeet Atlas

Dat had ik ook gelezen. Maar het is altijd erg moeilijk de helderheid te voorspellen. En als een komeet op zijn helderst is (absoluut gezien) staat hij automatisch dicht bij de zon wat dus betekent dat je hem laag aan de horizon ziet als de zon net onder is of opkomt. Die lage stand betekent dan meer licht absorptie door de atmosfeer vooral in de buurt van grote steden.

Berichten: 12.262

Re: komeet Atlas

De vraag is een beetje hoe laag - venus is bijvoorbeeld uit Utrecht best goed te zien laag aan de hemel, zolang de lucht maar helder is. Lichtvervuiling heb je hier absoluut, maar ook beperkingen in zicht door mist of andere deeltjes in de lucht.

Op zich zullen relatief weinig mensen het opmerken als het zicht ~10 km is ipv ~oneindig. Nu woon ik tamelijk hoog waardoor voor mij de horizon ongeveer 25 km is, en je hoge gebouwen als kerktorens ook nog voorbij de horizon kunt zien. Dat lukt echt lang niet iedere dag, terwijl je op zich zou denken dat de lucht kraakhelder is als je kijkt naar iets op een kilometer afstand.

Opvallend ding hier is natuurlijk ook de Gebrandytoren in ijsselstein - hemelsbreed ruim 7 kilometer, maar je ziet toch wel verschillen per dag in hoe 'scherp' je het ding kunt zien (en als het een beetje mistig is natuurlijk gewoon helemaal niet).

Berichten: 1.355

Re: komeet Atlas

Afhankelijk van o.a. hun samenstelling ontwikkeld een komeet een lange of korte staart. Dat is het kenmerkendste natuurlijk aan een komeet maar het is ook het minst heldere deel. Dan zorgt licht c.q. luchtvervuiling er al gauw voor dat de staart erg moeilijk te zien is en lijkt het eerder een ster met een vreemde kleur.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: komeet Atlas

Jan van de Velde schreef: wo 25 mar 2020, 22:40 komeet Atlas zou over een aantal weken wel eens even helder kunnen worden als Venus
Als de komeet dezelfde magnitude bereikt als Venus dan zal dezelfde hoeveelheid licht toch verspreid zijn over een groter gebied van de hemel. De komeet zal daarom minder goed zichtbaar zijn dan Venus.

Berichten: 12.262

Re: komeet Atlas

Hoeveel groter in booghoek is de verwachting?

Verder zag ik in het artikel dat die komeet mogelijk een groene kleur heeft... hoe komt dat?

Berichten: 1.355

Re: komeet Atlas

De kleur komt door de samenstelling. Dat komt door ionisatie door UV licht van de zon. Als de coma koolstof-stikstof of koolstof-koolstof verbindingen heeft zenden de elektronen bij terugval naar hun grond toestand groen licht uit.

Berichten: 1.355

Re: komeet Atlas

Op dit moment is de schijnbare diameter van de coma (dus niet de kern zelf) ongeveer gelijk aan de straal van de zon. Het perihelium is op 31 mei. Maar hoeveel groter de coma dan is geworden hangt af van de mate waarin de komeet nu verdampt. Gebeurt dit snel dan groeit de coma minder in schijnbare diameter.

Berichten: 12.262

Re: komeet Atlas

Interessant... en dat is inderdaad wel een heel stuk groter qua schijnbaar formaat dan venus is. Ik ben benieuwd of het met het blote ook te zien gaat zijn - als het heel dicht op de zon staat kan dat nog wel eens lastig worden door het schemerlicht.

Berichten: 1.355

Re: komeet Atlas

De komeet zal de zon naderen tot op slechts 0,25 AU. Dus 4 maal dichter bij de zon als de Aarde. Ter vergelijking: Mercurius staat op ±0,39 AU dus de komeet komt binnen de baan van Mercurius.

Het zal duidelijk zijn dat als de komeet zo dichtbij de zon staat de zon beneden de horizon moet staan wil je de komeet zien. Dat geldt ook voor waarnemingen van Venus. Zolang het nog te licht is zie je weinig.
Hoewel het overigens wel zo is dat bij zeer helder weer en andere optimale omstandigheden (en als je weet waar je moet kijken) Venus overdag heel soms zichtbaar is met het blote oog mits de zon er tegenover staat. Maar dan moet je wel in de ongerepte natuur staan ipv de grote stad.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: komeet Atlas

Bladerunner schreef: do 26 mar 2020, 19:45 Hoewel het overigens wel zo is dat bij zeer helder weer en andere optimale omstandigheden (en als je weet waar je moet kijken) Venus overdag heel soms zichtbaar is met het blote oog mits de zon er tegenover staat. Maar dan moet je wel in de ongerepte natuur staan ipv de grote stad.
Dank voor jouw informatie. Maar om Venus overdag te zien hoef je niet de ongerepte natuur in; de lichtverontreiniging waar je 's nachts in de stad last van hebt speelt overdag natuurlijk geen rol.

Berichten: 1.355

Re: komeet Atlas

De lichtvervuiling niet nee, maar wel de luchtvervuiling. Die is boven een grote stad erger dan op het platte land. En luchtvervuiling absorbeert licht.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: komeet Atlas

Bladerunner schreef: do 26 mar 2020, 20:07 De lichtvervuiling niet nee, maar wel de luchtvervuiling. Die is boven een grote stad erger dan op het platte land. En luchtvervuiling absorbeert licht.
Die luchtvervuiling hangt sterk van het weer af. Ik woon in een grote stad en heb Venus ook overdag gezien.

Berichten: 1.355

Re: komeet Atlas

Kan best maar het mag duidelijk zijn dat je buiten een grote stad altijd beter zicht hebt. In een grote stad moet je geluk hebben ver buiten een grote stad is je kans gewoon veel groter.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: komeet Atlas

Bij windstil weer of een inversie heb je gelijk. Maar dat komt ook weer niet zo vaak voor.

Reageer