Wat is dit voor een beestje?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Nest/eitjes gevonden in huis

De kans is niet zo groot dat iemand je vraag op grond van een foto kan beantwoorden, jij bent in dit geval de beste wetenschapper. Doe de eitjes in een plastic flesje, kijk wat eruit komt! Als het lukt, laat het hier weten.

Tip: je foto kan beter. Leg iets naast de eitjes dat de grootte duidelijk maakt, bijv een centimeterschaal of een euromunt. Zorg voor een egale verlichting, geen puntbron zoals bij jouw foto, die zware schaduwen werpt. En geef wat meer informatie (wat is de witte achtergrond, een houten deur of een muur, hoe hoog is het boven de vloer, zitten de eitjes er al lang, zijn de eitjes droog of blubber, is het op de begane grond naast de tuin, is het midden in de stad of in de rimboe,..).

Berichten: 2

Re: Nest/eitjes gevonden in huis

De foto is al oud en ik bedacht me dat ik na al die tijd toch graag wil weten waar de eitjes van zijn. Toen ik de eitjes ondekte zat het er denk ik al een aantal weken (ik denk in ieder geval 2 weken of langer) en leek het dezelfde kleur als mijn muur op deze foto te hebben: mint groen. Ik had er in de eerste instantie daarom niet naar om gekeken omdat ik dacht dat het een verfvlekje was wat tijdens het verven op mijn bed terecht was gekomen. Het was de grootte van een één euro munt. Het zat op mijn bed frame die gemaakt is van hout op ongeveer 1,20 m van de grond. Ik woon in Groningen. Mijn bed staat dichtbij een deur naar buiten die grenst aan een tuin met voornamelijk gras waar verder wat onkruid leeft, paardenbloemen etc. Het is een over het algemeen vrij stoffige kamer en lastig schoon te houden. Er zitten vaak veel hooiwagen spinnen of papiervisjes in de kamer. Hopelijk schetst dit een wat beter beeld!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Nest/eitjes gevonden in huis

De groene kleur van de eitjes doet denken aan een schildwants. Normaal leven die buitenshuis maar ze komen op licht af en kunnen je huis binnendringen. In wikipedia staat een foto van de eitjes:
225px-Palomena.cf.prasina.eggs.jpg
225px-Palomena.cf.prasina.eggs.jpg (10.88 KiB) 2797 keer bekeken
Door de opwarming van het klimaat komt de grauwe schildwants in de afgelopen jaren vanuit midden-Europa steeds meer naar Nederland, en in het najaar komen ze soms warme huizen binnen om te overwinteren. Ze bijten mensen niet (het zijn geen bedwantsen), maar als je ze lastigvalt kunnen ze een nare stank verspreiden.

Berichten: 2

Wat is dit voor larve?

Ik weet niet zo goed waar ik met mijn vraag terecht moet, dus ik probeer het even hier.

Weet iemand wat voor larve dit is? Heb mijn voet erbij gezet zodat de grootte ingeschat kan worden.
Bijlagen
2E4C6C2F-F325-4D68-A001-5C2B24A0103F.jpeg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Wat is dit voor larve?

in mijn ongetrainde oog denk ik aan iets van een duizendpoot

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Wat is dit voor larve?

Lijkt mij meer een rups. Zulke grote duizendpoten komen niet voor hier in Nederland.

Wellicht:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Groot_avondrood

Wiki:
"De tot acht centimeter lange bruine rups wordt olifantsrups genoemd en trekt bij verstoring zijn kop iets in en beweegt dan zijn 'nek' heen en weer. "

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Wat is dit voor larve?

Het lijkt me de rups van de wilgenhoutvlinder. "De rupsen zien eruit als rode worstjes van zeker negen centimeter lang en zijn nauwelijks behaard".

Afbeelding
foto: wikipedia

Dat de rups zo lang wordt komt misschien doordat hij lang leeft, hij kan twee tot viermaal overwinteren in een vermolmde boom.

Wanneer hij verpopt slaat het noodlot toe, hij vergeet om monddelen te maken. Daardoor kan hij niet eten, en uitgehongerd sterft hij na een paar dagen.

Berichten: 2

Re: Wat is dit voor larve?

Bedankt! Het lijkt inderdaad een rups van een Wilgenhoutvlinder.

Als ik het goed begrijp is het dus uniek als je deze vlinder ziet aangezien deze maar een paar dagen in leven is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Wat is dit voor larve?

Ja, bovendien vliegt hij alleen 's nachts en 's avonds rond. Overdag zit hij stil op de schors van een boom, en dan is hij bijna onzichtbaar door zijn schutkleur.

Het schijnt trouwens dat de rupsen best wel agressief kunnen zijn, als je ze oppakt kunnen ze krachtig in je vinger bijten. De vlinder uiteraard niet want die heeft geen monddelen om mee te bijten.

Berichten: 3

Ongedierte???

Help, ik zie eenmaal per week of eenmaal per 2 weken een van zon beestje in mijn huiskamer kruipen. Kan iemand mij vertellen wat het is en wat ik ermee moet??
Afbeelding

Mvg, Maik

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Ongedierte???

De afbeelding heeft geen link.

Berichten: 3

Re: Ongedierte???

https://imgshare.io/image/20201018-134538.NU3QDp

Excuses is er ergens iets fout gegaan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Ongedierte???

Het lijkt op een een huiskrekel, die komt veel voor, ook in huizen. Hoor je hem in huis ook wel eens tsjirpen?

Berichten: 3

Re: Ongedierte???

Nee hoor het nooit zie er alleen af en toe een en dan zijn de katten er snel bij. Zelf ook wat verder gegoogled nadat ik erachter kwam dat het niet om kakkerlaksoorten maar krekel ging. Zou het een boskrekel kunnen zijn? Woon in regio venlo, noord/middenlimburg vlakbij bos.

Maar mijn zorgen zijn als ik er af en toe een zie dat er niet heel veel ergens in huis zitten?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Ongedierte???

Als je hem in huis aantreft dan zal het wel een huiskrekel zijn.

Als je een buurman hebt die reptielen houdt kunnen ze daar vandaan komen. Huiskrekels worden verkocht als levend reptielenvoer, en dan ontsnappen er soms een paar.

Reageer