[scheikunde] CO2 toename in de atmosfeer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] CO2 toename in de atmosfeer

Beste mensen,
zou iemand mij kunnen helpen met de volgende twee vragen?

1. bereken het aantal mol CO2 die worden uitgestoten per jaar dankzij de totale energie consumpie van 16 TW. (1KG olie zorgt voor 42 MJ en voor olie geldt C:H is ongeveer 1:2

2. bereken de verwachte toename van co2 concentratie in de atmossfeer (in ppm per jaar), gebruik hierbij je antwoord bij a. Er is 9.5 x 10^17 kg zuurstof in de atmosfeer.

Antwoord 2 moet op ongeveer 2ppm per jaar uit komen maar ik kom op een antwoord uit van 0.005 ppm...

Het zou fijn zijn als iemand mij even kan laten zien hoe ik dit aanpak!

Groet, Ties

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: [scheikunde] CO2 toename in de atmosfeer

Laat even zien wat je al gedaan/geprobeerd hebt.

Voor vraag 2 heb je een antwoord, dus blijkbaar heb je een volledige berekening.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] CO2 toename in de atmosfeer

Voor vraag 1 heb ik de huidige CO2 emissie van 25*10^12 kg /y genomen. C02 is 44,01 gram per mol, dus (25*10^12)/0,004401=5,68*10^14 mol per jaar

Er komt 25*10^15 gram per jaar bij. Daarbij heb ik het volume van de atmosfeer berekend, 8800*4*pi*6370000^2= 4,4872*10^18 m^3
25*10^15/4,4872*10^18 is 0,005. Maar in de volgende opdracht staat er dat het ongeveer 2 ppm zou moeten zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: [scheikunde] CO2 toename in de atmosfeer

Het lijkt me dat je voor de eerste vraag moet uitgaan van de verstrekte gegevens: Energieconsumptie => hoeveel kg olie => hoeveel mol CO2.

Idem voor de tweede vraag. Hoeveel mol O2 zit er in de atmosfeer, hoeveel mol lucht.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: [scheikunde] CO2 toename in de atmosfeer

Bedenk dat "ppm" deeltjes per miljoen deeltjes betekent, niet deeltjes per kubieke meter of iets dergelijks.
Je moet dus ook weten hoeveel deeltjes (of mol) er in het totaal in de atmosfeer aanwezig is.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: [scheikunde] CO2 toename in de atmosfeer

Als ik er zo even vluchtig overheen kijk, dan heb je voor de atmosfeer een constante dichtheid genomen.
Besef dat hoe hoger je komt, hoe ijler de lucht wordt. Er is niet eens een duidelijke overgang tussen de atmosfeer en de ruimte. Je komt gewoon steeds minder moleculen tegen per m³.
Er zijn wel (redelijk) duidelijke lagen te onderscheiden. En die hebben weer verschillende hoogtes per locatie op het aardoppervlak. (volgens mij pak je ook een gemiddelde hoogte van de troposfeer)

Je kunt dus niet gewoon een extra schil om de aarde nemen voor dergelijke berekeningen. Je moet dan voor al die factoren corrigeren. Anders is je foutmarge te groot.


Zoals Xilvo al zei, gebruik de gegevens in de vraag. Daarmee geven ze eigenlijk aan om welk gedeelte van de atmosfeer het gaat.


Dit helpt je misschien niet direct bij de opgave, maar geeft je misschien wel een duidelijker beeld hoe je naar zo'n vraag moet kijken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: [scheikunde] CO2 toename in de atmosfeer

Als je voor de atmosfeer een constante dichtheid veronderstelt (als rekenmodel), dan kom je wel in de buurt van die 8800 meter uit. Maar ik denk inderdaad dat er uitgegaan moet worden van de gegeven hoeveelheid zuurstof in de atmosfeer.

Overigens zou ik graag een scan ven het originele vraagstuk zien. Ontbreken er geen gegevens?
Niet alle energie is afkomstig van olie.

Reageer